Start contact links rondrit Economie&Werk

 

 

 

Air Charter Express naar Luik?

21-feb-09

 

In december vorig jaar heeft Air Charter Express (ACE) haar derde DC8 in ontvangst genomen en heeft nu 4 toestellen in haar vloot. De “nieuwe” DC8, 9G-AED (1), is 37 jaar oud en opereerde voordien als Z-ALB (2) voor het dubieuze Avient Aviation van Andrew Smith, beschuldigd van oorlogsmisdaden in Kongo (3). Het toestel is op 20 januari geland in Luik/Bierset, dat volgens het nieuwsblad Aircargo News zijn nieuwe thuishaven wordt (4).

 

Het toestel is geen onbekende in Oostende en was hier enkele keren op bezoek als ST-UAA toen voor United Arabian Airlines (5). Het toestel heeft geen opschriften meer, maar is nog steeds getooid in haar toenmalige donkerrode basiskleuren.

 

ACE heeft nu 4 vliegtuigen in actieve dienst, twee DC8’en voor militaire opdrachten in Irak en gestationeerd in Oostende, de “nieuwe” DC8 gestationeerd in Luik en nog een oude B707, 9G-LAD (6), ook hier geen onbekende toen het nog vloog voor Johnsons Air van de controversiële Iranier Farhad Azima, tevens eigenaar van ACE. In 2003 werd dat toestel betrapt op illegaal wapentransport naar het Liberia van dictator Charles Taylor (7).

 

Volgens Aircargo News heeft Iris Air – dat is de benaming die het nieuwsblad bezigt om ACE aan te duiden – ene Tony Knight aangesteld als nieuwe commerciële directeur. Hij was voordien de gangmaker bij Intavia en bij African International Airways, jarenlang belangrijke handelspartner van Ostend Airport. Beiden Intavia en AIA werden ook betrapt op illegale wapentransporten naar Rwanda in 2002 en 2003 (8). In juni 2008 werd AIA te koop aangeboden, maar werd bij gebrek aan interesse in alle stilte opgedoekt. Tony Knight heeft nu onderdak gevonden bij Farhad Azima, veteraan in het oprichten van dubieuze constructies en het omzeilen van wapenembargo’s (9).

 

Oh, bijna vergeten, …ACE heeft nog een 5de toestel gehad, deze keer bestemd voor passagiersvervoer, een Lockheed Tristar, 9G-BSM (10). Dat vliegtuig werd aangekocht in augustus 2007 en was bedoeld om te worden ingezet voor de aankomende Islam bedevaart Hadj naar Mekka. De Lockheed stond in december en voor de periode van de Hadj geparkeerd in Jeddah wachtend op opdrachten, echter zonder resultaat. Na de Hadj keerde de Lockheed onverrichter zake terug naar Ghana, om dan in november 2008 te worden opgeborgen in de Verenigde Arabische Emiraten met een nieuwe registratie uit Mali (!), TZ-MHI, maar nog steeds in bezit van ACE.

 

Weer een prachtverhaal van “ons kent ons” en een voorbeeld, hoe Ostend Airport zijn vrachtactiviteiten enkel kwijtkan aan duistere, onbetrouwbare en vaak rechtuit ongure maatschappijen.

 

 

 

free web tracker