Beroep tegen besluit West-Vlaamse Deputatie tot
wijziging
milieuvergunning Oostendse luchthaven
19-dec-07
Vindt u
ook dat een stedelijke luchthaven zoals deze van Oostende, net zoals de
luchthavens van bijv. Manston (Kent, UK) (1) - Rotterdam (Nl)
in de ons omringende beschaafde landen, 's nachts zo goed als
gesloten moet worden? En dat er zeker niet tijdens de nachtelijke
uren met oude lawaaierige vrachtvliegtuigen mag geland en opgestegen
worden? Dan moet u bezwaar aantekenen tegen een recente beslissing van
de West-Vlaamse deputatie om de huidige milieuvergunning van de
Oostendse luchthaven te wijzigen en dit soort nachtelijke toestanden
legaliseren.
De
West-Vlaamse deputatie heeft blijkbaar slechte adviseurs! Niet
verwonderlijk. In 2004, toen de huidige vergunning in voorbereiding was,
werd de deputatie geadviseerd door de "West-Vlaamse
milieuvergunningscommissie" onder voorzitterschap van de heer Koen
Dewulf. Die adviseerde destijds om zomaar eventjes
4000
nachtelijke
bewegingen per jaar
(23 per nacht)
met vrachtvliegtuigen toe te staan, ook met de meest
lawaaierige stage III types (ze produceren ongeveer
100 dBa in de tuinen van de
omwonenden)! Met het nieuwe besluit
van 29 november 2007 tot wijziging van de milieuvergunning, herhaalt de
(advies)geschiedenis pro-nachtlawaai zich opnieuw.
Maar er is meer... Het college van Burgemeester
en Schepenen (CBS) zit blijkbaar niet met enige belangenvermenging
verveeld! Ook de stad Oostende adviseerde namelijk positief met
betrekking tot de gevraagde wijziging van de milieuvergunning. Schepen
Bart Bronders is advocaat voor het Vlaams Gewest (de uitbater van de
luchthaven) in een rechtszaak door vzw WILOO aangespannen tegen...
precies de overtredingen van de huidige QC-regels... en waarvoor
wijzigingen werden aangevraagd! Stad Oostende met zijn Autonoom
Gemeentebedrijf Haven Oostende is ook nog eens kandidaat uitbater van de
luchthaven!
Omwonenden die wensen beroep aan te tekenen tegen het voorliggend
besluit van de West-Vlaamse
deputatie (2) tot wijziging van de
milieuvergunningsvoorwaarden van de Oostendse luchthaven kunnen dit nog
tot 28 december 2007! Enige spoed is dus aangewezen.
Om
beroep te kunnen aantekenen moet u een kopie van het besluit van de
deputatie, een bewijs van aanplakking (beiden af te halen op de dienst
leefmilieu - 4de verdiep stadhuis Oostende) (3), een bewijs van
storting van 6,2 euro dossiertaks en uiteraard uw beroepsschrift
aangetekend opsturen naar de dienst AMINAL, milieuvergunningen, Vlaamse
regering te Brussel.
Omwonenden die hierbij hulp of advies nodig hebben kunnen uiteraard bij
vzw WILOO terecht, zie hiervoor onze contactpagina,
(1)
Op
de luchthaven van Manston Kent Int. Airport, een regionale stedelijke
luchthaven die vergelijkbaar is (qua structuur en ligging van de
woonwijken tov banen) met Oostende, genieten de omwonenden van een veel
beter gewaarborgde nachtrust. (Jet aircraft are banned 2359-0700 local
time).
Bewegingen met toestellen met QC > 4 betalen er ’s nachts tussen 23u00
en 07u00 een boete van 1500 euro.
(het QC systeem in Manston is wel anders dan in Oostende, het is een
discreet systeem met een andere combinatie-formule voor de definiëring
van de QC-classificatie - QC 4 Manston is vergelijkbaar met Zaventem QC
2->4 en Oostende QC 25 ).
In Manston is RWY28 de
preferentiële baan voor opstijgen, tot 5 knts staartwind!
Zie...
|