Start contact links rondrit Economie&Werk

 

 

 

 

WILOO's "raw routes proposals"
voor
VFR vluchten met kleine toestellen:

(Van onze lokale verkenner. Niet "te nemen of te laten
" )

Noord:
(richting Knokke, NL, Westerschelde, binnenland,...)

Zuid:
(richting De Panne, UK, Fr.)

(telkens bij landen/opstijgen gebruikmakend van baangedeelte tussen holding point D1 en F)

Alle commentaar welkom!

" WILOO op gesprekstour "

Op bezoek bij de Noordzee Vliegclub
 

 

16-okt-10

Na ons bezoek vorig jaar aan de firma Noordzee Helikopters Vlaanderen NV en aan het kabinet van de (thans demissionaire) staatssecretaris voor Mobiliteit de heer Etienne Schouppe, trok WILOO op 9 oktober 2010 naar de Noordzee Vliegclub (NZVC), de Oostendse vereniging van sportvliegers. Op het menu of "Het motief van de dag": een verzoek om de hinder door sportvliegerij zoveel mogelijk te beperken.

Op de vliegclub werden we ontvangen door de voorzitter. Die wees er ons op dat de club in principe weinig zeggenschap heeft over de vliegtrajecten van haar leden. Dat deze individueel hun route bepalen en opereren volgens het ingediende/goedgekeurde vliegplan bij Belgocontrol. Hij wees er ons ook op dat niet iedere beweging met een klein toestel op conto van de NZVC kan geschreven worden. De voorzitter beloofde ons wel om alvast via het clubblad  de leden van de NZVC te vragen (tijdens de vliegmanoeuvres bijv. door middel van het aanhouden van bepaalde hoogtes enz.) zoveel mogelijk de omliggende woonwijken te ontzien en van lawaai te ontlasten. Hij beloofde een kopie van de publicatie. WILOO van haar kant vroeg om wanneer er keuzemogelijkheden zijn, alvast niet langer boven woonwijken (Stene-Dorp, Conterdam, Nieuwe stad) te vliegen.

Al met al kunnen we stellen dat we die dag een  heel goed en vriendelijk eerste gesprek hadden. Indien we in die sfeer verder kunnen dan is dit zeer positief. WILOO wacht nu rustig verder af en wenst alle leden van de NZVC alvast veel vliegplezier en een veilige vlucht tijdens het uitoefenen van hun hobby!

Opmerkingen WILOO
- "On final" boven de stad: om veilig te kunnen landen moet een sportvliegtuig ten laatste vanaf een hoogte van 500 voet (150 meter) in rechte lijn met de landsbaan gepositioneerd zijn. Het toestel moet dan ook reeds volledig afgetrimd zijn voor zijn finale landing. Bij een dalingshoek van 3 graden betekent dit zo'n 3 km voor het "touch down" punt op de landingsbaan. De stadswijken Conterdam en Stene vermijden is zo heel moeilijk bij landing op baan 26. En veiligheid gaat boven alles! Misschien kunnen de betere ervaren piloten niettemin boven de "Spotarena Mister V" "in final" gaan en landen al mikkend op Holding Point D1? Alle commentaar welkom. Zie figuur hieronder.

 

 
- "Take of" boven de stad: hier kunnen de stadswijken volledig vermeden worden!

 

 

 

 

 

 

In 2009 waren er volgens de Vlaamse overheid in het totaal zo'n 37.000 bewegingen op de Oostendse luchthaven. Daarvan waren er +/- 33.000 met toestellen kleiner dan 6 ton, 18.000 opleidingsvluchten van vliegscholen en zo'n 8000 met sportvliegtuigjes.

Dit aantal loopt nog op als men de cijfers van Belgocontrol bekijkt! In de "Vlaamse" cijfers zitten de passanten niet, en die maken ook lawaai wanneer ze op geringe hoogte overvliegen.

"Oostende registreerde in 2009 87.766.bewegingen (24.446 IFR en 63.320 VFR), in vergelijking met de 80.962 bewegingen (18.135 IFR en 62.827 VFR) van vorig jaar, of een stijging met 6.804 eenheden (8,40 %). Het aantal IFR-vluchten stijgt met 6.311 eenheden (34,80 %), en de VFR-vluchten met 493 eenheden (0,78 %)." Bron...0,78 %).

free web tracker