Start contact links rondrit Economie&Werk

 

 

 

 

 

tientallen miljoenen (rand)subsidies om een exploitatie te kunnen aanhouden op het niveau van een kleine KMO... en met een ruimtebeslag van 350 ha! Daar kunnen de Papoea's een puntpiste aan zuigen.

zie: Papoea Ostendia

 

 

 

 

Johan Vande Lanotte wil de stuurknuppel overnemen
 

Wiloo had al lang een donkerblauw vermoeden dat Johan Vande  Lanotte, SP.a voorzitter en tevens voorzitter van het "Autonoom Gemeentebedrijf Haven Oostende" (AGHO), graag  zelf de luchthaven wilde runnen. Dit als een soort attribuut, zeg maar een lokkertje om zijn Plassendale aantrekkelijker te maken. Geen hotel zonder zwembad... zei hij ooit, zelfs al gaat er bijna niemand zwemmen.
Zijn plannen met betrekking tot de luchthaven 'Oostende-Plassendale' werden op 25 januari 2006 open en bloot, en blijkbaar zonder overleg met de eigen Raad van Bestuur van het  AGHO, op tafel gelegd:

 

- De luchthaven wordt een 'dochter' van het AGHO,
- €22 miljoen belastingsgeld, in één smak als cadeau aan de privé, om de schuldenput te delven.
Deze bom geld staat los van de dagelijkse kosten voor brandweer, inspectie, federale luchtverkeersleiding enz... waarvoor de belastingbetaler blijft  opdraaien!
- Exploitatie in de 'autonome' handen van het AGHO,
- Onttrekken aan de ambtenarij en de controle van het Parlement en de bevolking.
 

Johan spreekt echter niet over wat hij precies wil doen. Hij blijft zweren bij vracht, iets waar economen van zeggen dat het niet veel werk bijbrengt voor de lokale economie. Johan wil het aantal dagvluchten wel sterk doen toenemen!

Het zou Johan sieren moest hij een volledige nachtsluiting beogen (niet enkel goed voor onze nachtrust maar vooral voor onze portemonnee). Maar helaas, geen woord daarover. Ook niet over bijvoorbeeld de zinloze nachtelijke tankbeurten met lawaaierige B-747-200's! Geen woord ook over veilige, in Europa geregistreerde, toestellen..., over oefenvluchten..., over het beheersen van de ellende die op Stene afkomt bij het in gebruik nemen van Apron1!

Het zou Johan nog meer sieren moest hij een luchthaven op maat van de omgeving overwegen. Met andere woorden "back to the size of the Sixties". Een beperkte luchthaven, met een zeer beperkt aantal opleidingsvluchten, met moderne passagierstoestellen, maar zonder vracht en een halvering van de baan zodat er ademruimte (en woonuitbreidingsgebied) voor de stad vrij komt. Dit laatste vooral voor de jonge gezinnen die op zoek zijn naar betaalbare grond. Waarom hiervoor geen constructie maken zoals in Leuven? Zie: (1)

Is de vorige poging tot privatisering van de luchthaven niet mislukt wegens gebrek aan interesse vanuit de privé? Of draait de belastingbetaler met dit nieuwe voorstel op voor alle lasten, terwijl de privé mag genieten van de lusten?

Veel vragen blijven dus open! Wiloo blijft waakzaam.

 

 

 

Minister Kris Peeters in het Vlaams Parlement op 19 januari 2005, lees...

 

 

 

 

 

 

 

 

oude doos:

 Johan Vande Lanotte (SP.a) Het Nieuwsblad, jan-2005: , lees...

 

Georges Allaert (UGent)
KvW, jun-2000, lees...

 

 

 

nieuwe doos:
Georges Allaert
Tijd, 27-jan-06, lees...

Kris Peeters (Vlaamse Regering)
Tijd, 11-dec-05, lees...