tientallen miljoenen (rand)subsidies om
een exploitatie te kunnen aanhouden op het niveau van een kleine KMO... en
met een ruimtebeslag van 350 ha! Daar kunnen de Papoea's een puntpiste aan
zuigen.
zie: Papoea
Ostendia
|
Johan Vande Lanotte wil de
stuurknuppel overnemen
Wiloo had al lang een donkerblauw
vermoeden dat Johan Vande Lanotte, SP.a voorzitter en tevens
voorzitter van het "Autonoom Gemeentebedrijf Haven Oostende" (AGHO), graag
zelf de luchthaven wilde
runnen. Dit als een soort attribuut, zeg maar een lokkertje om zijn Plassendale
aantrekkelijker te maken. Geen hotel zonder zwembad... zei hij ooit, zelfs
al gaat er bijna niemand zwemmen.
Zijn plannen met betrekking tot de luchthaven 'Oostende-Plassendale'
werden op 25 januari 2006 open en bloot, en blijkbaar zonder overleg met
de eigen Raad van Bestuur van het AGHO, op tafel gelegd:
- De luchthaven wordt een 'dochter' van het AGHO,
- €22 miljoen belastingsgeld, in één smak als cadeau aan de privé, om de
schuldenput te delven.
Deze bom geld staat los van de
dagelijkse kosten voor brandweer, inspectie, federale luchtverkeersleiding
enz... waarvoor de belastingbetaler blijft opdraaien!
- Exploitatie in de 'autonome' handen van het AGHO,
- Onttrekken aan de ambtenarij en de controle van het Parlement en de
bevolking.
Johan spreekt echter niet over wat hij precies wil doen.
Hij blijft zweren bij vracht, iets waar economen van zeggen dat het niet
veel werk bijbrengt voor de lokale economie. Johan wil het aantal
dagvluchten wel sterk doen toenemen!
Het zou Johan sieren moest hij een volledige nachtsluiting
beogen (niet enkel goed voor onze nachtrust maar vooral voor onze
portemonnee). Maar helaas, geen woord daarover. Ook niet over bijvoorbeeld de
zinloze nachtelijke tankbeurten met lawaaierige B-747-200's! Geen woord
ook over veilige, in Europa geregistreerde, toestellen..., over
oefenvluchten..., over het beheersen van de ellende die op Stene afkomt
bij het in gebruik nemen van
Apron1!
Het zou Johan nog meer sieren moest hij een luchthaven op
maat van de omgeving overwegen. Met andere woorden "back to the
size of the Sixties". Een beperkte luchthaven, met een zeer
beperkt aantal opleidingsvluchten,
met moderne passagierstoestellen, maar zonder vracht en een halvering van de baan
zodat er ademruimte (en woonuitbreidingsgebied) voor de stad vrij komt. Dit laatste vooral voor de
jonge gezinnen die op zoek zijn naar betaalbare grond. Waarom hiervoor
geen constructie maken zoals in Leuven? Zie: (1)
Is de vorige poging tot privatisering van de luchthaven
niet mislukt wegens gebrek aan interesse vanuit de privé? Of draait de
belastingbetaler met dit nieuwe voorstel op voor alle lasten, terwijl de
privé mag genieten van de lusten?
Veel vragen blijven dus open! Wiloo blijft waakzaam. |
Minister Kris Peeters in het Vlaams
Parlement op 19 januari 2005,
lees...
oude doos:
Johan Vande Lanotte (SP.a)
Het Nieuwsblad, jan-2005: ,
lees...
Georges Allaert (UGent)
KvW, jun-2000,
lees...
nieuwe doos:
Georges Allaert
Tijd, 27-jan-06,
lees...
Kris Peeters (Vlaamse Regering)
Tijd, 11-dec-05,
lees...
|