WILOO
PERSBERICHT
Oostende, 6 juni
2005
Op dinsdag 7 juni
wordt op de Oostendse luchthaven een grootscheepse rampoefening gehouden.
De overheid
simuleert een brand die ontstaat aan boord van een landend toestel met 40
mensen aan boord en ze heeft tot doel het medisch interventieplan en
rampenplan te testen.
Omwonenden uit
aanpalende woonwijken ontvingen hierover een schrijven van Stad Oostende (1).
Dat
urgentiediensten jaarlijks een veiligheidsoefening houden op
luchthaventerreinen kan men als de normaalste zaak van de wereld
beschouwen.
Er zijn ook geen
risico’s aan verbonden voor de bevolking en de spoeddiensten worden steeds
vooraf verwittigd. Het 2-uur durend spel kan straks beginnen.
Maar hoe gaat de overheid om
met het gegeven dat 60 % van de luchtvaartrampen plaatsgrijpen tijdens het
opstijgen en het landen ?
Er gaat geen week
voorbij of ergens ter wereld gaat er wel een vliegtuig tegen de vlakte
kort na de take-off of net voor het landen maar quasi nooit op de
luchthaven zelf (zie :
www.airdisaster.com).
De meeste airports
ter wereld grenzen aan onbewoonde vlaktes, bossen, meren of een zeëen.
Oostende - als
extreme uitzondering - grenst aan woonwijken, winkelcentra, campings, een
SEVESO-bedrijf en een school met duizenden leerlingen.
In het verleden
kropen Oostende en Middelkerke reeds menigmaal door het oog van de naald (2).
Ostend-Bruges
Airport bevindt zich middenin een stad en de minste uitschuiver buiten het
luchthavendomein betekent een catastrofe voor Oostende of Middelkerke met
mogelijks honderden doden als gevolg.
Denken we maar aan
recente de crash van een Oostends MKA-toestel te Halifax-Canada. Het
volgetankt toestel met 130000 liters kerosine steeg op doch de wielen
raakten niet van de grond. Na het raken van de bufferzone spatte het
toestel uiteen en de stukken kwamen pas 500 meter verder buiten de runway
tot stilstand in een bos. Het brandde compleet uit en de ganse crew kwam
hierbij om. Het staartstuk met daarin 250 kg verarmd uranium brak
gelukkig voortijdig af en kwam niet in de brand terecht. Zie ook
www.wiloo.be.
250 kg Verarmd Uranium
Dat
zit er in bepaalde onderdelen van B-747's, L-1011's (FOS?), DC-10's (A).
Normaal vormt dit geen gevaar maar bij verbranding, zoals in crash te
Halifax (130.000 liter kerosine),
wordt het zeer toxisch en verspreidt het zich als fijn stof. Dit is een
ramp voor het milieu en de gezondheid van de omwonenden. Vooral als het
verontreinigd is met plutonium (Bijlmerramp). Was de MK-Airlines B-747
niet in Halifax (B)
(C)
maar zaterdag 9 oktober in Oostende gecrasht dan waren er niet enkel
honderden doden gevallen. Dan
moet wellicht de hele stad geëvacueerd
worden.
Het houden van een
jaarlijkse rampoefening op de luchthaven is noodzakelijk maar hoe zal men
reageren op een ramp buiten de grenzen van de Oostendse luchthaven ?
Heeft de overheid
scenario’s klaar en zijn de urgentiediensten wel opgewassen bij een crash
waarbij een volgetankt vliegtuig neerstort op een schoolgemeenschap met
duizenden leerlingen zoals het Sint-Andreasinstituut dat pal onder de
aanvliegroute ligt (250 mr van startbaan).
Wat bij een hevige
brand aan boord van een B-747 met in haar staartstuk 250 kg veramd uranium
?
Wat bij een crash
op een woonwijk, een camping, een winkelcentrum met een dergelijk of een
ander toestel ?
Wat als een
vrachtvliegtuig neerstort op het chemisch bedrijf Proviron (=
SEVESO-bedrijf) ?
Gezien de zeer
bedenkelijke reputatie van de Oostendse vrachtvloot stellen de omwonenden
van de Oostendse luchthaven zich al jarenlang die vragen.
De toekomst van
duizenden Oostendenaars en Middelkerkenaars blijft aan een zijden draadje
hangen.
Voor vzw WILOO
Luc Daivier
Voorzitter
|