Start contact links rondrit Economie&Werk

 

 

 

 

 

(Silk Way in Het Nieuwsblad)

16 - jan - 2004

Silk Way Airlines op de zwarte lijst in Zwitserland
(17 - jan - 2004)

Of alle vliegtuigen van Silk Way Airlines in Zwitserland vliegverbod opgelegd kregen, wilde de Zwitserse overheid niet vrijgeven. Wel staat vast dat sinds de laatste landing van de uitgebannen Silk Way DC8 aldaar op 1 september 2003, er geen enkel vliegtuig van Silk Way nog in dat land is neergestreken.

De uitgewezen DC8 is 36 jaar oud en sinds einde juli 2002 actief op Ostend Airport (1, 2). Silk Way Airlines werd opgericht in 2002 in Azerbeidjan, maar had twee DC8en met vaste stek op onze luchthaven. Op het vliegtuig 4K-AZ25 werden begin augustus 2003 bij een controle van de Belgische luchtvaartautoriteiten gebreken vastgesteld. Op 10 augustus werd het DC8-toestel overgevlogen naar Bierset voor een technische opknapbeurt en steeg het daarna op voor Senegal, van waaruit het 4 dagen later op 14 augustus terug landde op zijn thuishaven Oostende.

Tot 1 september bleef het vliegtuig hier aan de grond en kreeg toen eerst zijn volgende vluchtbeurt met bestemming Zrich in Zwitserland. Daar werd het afgekeurd, op 2 september huiswaarts gestuurd (3) en een verdere toegang tot het Zwitsers luchtruim ontzegd.

Welke opknapbeurt de DC8 in Luik heeft ondergaan en of daaropvolgend een afsluitende inspectie is gebeurd alvorens het toestel te laten opstijgen voor Senegal, zal wellicht nooit aan het licht komen. Duidelijk is dat het kort daarop niet door een Zwitserse technische inspectie raakte. Wat te denken van de Belgische dienst voor technische controles, is een open vraag.

Als van oudsher relativeert de luchthavendirectie, bij monde van zijn manager Gino Vanspauwen, het hele gebeuren: het toestel werd afgekeurd op basis van een kleine roestplek.

Inmiddels staat de DC8 hier verder te roesten. Niettemin werd het vliegtuig onlangs aangekocht door het Ghanese Johnsons Air en zal het nog voor einde januari in Ghana worden afgeleverd. De andere DC8 van Silk Way werd voordien reeds aan Johnsons verlapt.

Silk Way bezat ook nog 3 Antonovs-12, die Oostende sporadisch bezochten. En ervan crashte op 7 november 2002 in Tsjaad, toen het op weg naar Oostende de startbaan voorbijschoot (4). Hoewel Johnsons Air nauwe samenwerkingsbanden heeft met de op Ostend Airport gevestigde maatschappij First International Airways, hoopt WILOO toestellen van Johnsons Air en Silk Way niet meer in Oostende terug te zien.

 

 

 

free web tracker