Start contact links rondrit Economie&Werk

 

 

 

 

 

 

 


descent or crash in 2009?
 

 

 

in de marge:


jaaroverzicht vracht 2008
Français: fret 2008
 

 

de -reeks
 sprookjes
het
luchthavencharter

 

 

Vracht juli 2009 luchthaven Oostende
 

Over de vrachtscore van de maand juli kunnen we kort gaan: 4.063 ton, een daling met 38,6% tegenover het catastrofejaar 2008 (6.621 ton). Nog nooit is een maandscore zo beschamend laag geweest sinds 1995, de start van het tijdperk Viktor Bout, Ronald Rossignol en andere lugubere figuren, destijds de glorie van de luchthaven.

Nochtans was het aantal eigen vrachtvluchten nagenoeg gelijk aan dat van juli vorig jaar. Echter zijn sinds kort de eigen vrachtvluchten nog niet voor de helft bezet en slechts een klein deeltje van die vracht wordt hier af- of opgeladen. Het overgrote deel wordt op andere luchthavens afgehandeld.

Andere kant van de luchthavenmedaille: de transitvluchten zijn tot bijna het vriespunt gedaald. Tweede conclusie: onze luchthaven ligt zonder transitvluchten bijna op apegapen.

Onvermijdelijk komen de beloften van Vande Lanotte’s fabeltjeskrant (1) weer voor de geest. Wat een giller ! Onze luchthaven, één van de pijlers van onze economie en van de Oostendse welvaart. Wat een bodemloos vat voor verkwisting van ons gemeenschapsgeld !


 

 

Eigen vluchten

 

Jul 06

Jul 07

Jul 08

Jul 09

A300

23 18 11 23

DC10/MD11

0 15 11 14

DC8

5 0 5 3

B747

30 49 27 21
IL-76 0 0 0 0

An124

1 2 2 1

An12

18 6 7 0

An26

0 1 0 0
Ander 2 0 0 0
Totaal 79 91 63 62

 

 

Transit

 

Jul 06

Jul 07

Jul 08

Jul 09

 USA

0

0

3

0

 Saudi/B747

26

5

5

1

 ACE/DC8

0

6

12

2

VDA/An124

0

0

0

0

 Totaal

26

11

20

3

 

 

 

Totaal

 

Jul 06

Jul 07

Jul 08

Jul 09

 Eigen

79 91 63 62

 Transit

26 11 20 3

 Totaal

105 102 83 65

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Transfer vluchten gedaald tot 5 %

"Air Charter Express"
  slechts
2 transfervluchten
Is Oostende voorlopig vrij van oorlogstransporten?

 

Luchtvracht structureel in de problemen:
 - olie raakt veel sneller op dan verwacht,
- structurele "modal shift" van lucht- naar zeetransport...

"De Morgen" lees...

Zijn de kansen voor een succesvolle vrachtluchthaven in Oostende thans nog een knip voor de neus waard?

free web tracker