Start contact links rondrit Economie&Werk

 

 

 

 

 

 

 


descent or crash in 2009?
 

 

 

in de marge:


jaaroverzicht vracht 2008
Français: fret 2008
 

 

de -reeks
 sprookjes
het
luchthavencharter

 

 

Vracht juni 2009 luchthaven Oostende
 


 

In juni werd een daling in tonnage genoteerd van 4,08%, van 5.858 naar 5.619. En dat is buiten alle redelijke verwachtingen. Na de spectaculaire stijging van vorige maand, die het gevolg was van werken aan de landingsbaan en gedeeltelijke vrachtinactiviteit vorig jaar, zat er opnieuw voor juni een behoorlijke stijging in de peiling. Niet alleen was de luchthaven in juni vorig jaar 11 dagen voor alle nachtverkeer gesloten, maar vooral...

 

MK Airlines werd in juni vorig jaar onder curatele geplaatst. Van 11 tot 26 juni werden daardoor alle MK-vliegtuigen aan de grond gehouden. Juni telde toen slecht acht MK-vluchten en aan die plotse lacune werd verholpen door negen B747-vluchten van andere maatschappijen. Ondanks de 25 B747-vluchten tegenover 17 van vorig jaar, scoorde de maandtonnage 4,08% lager.

 

De totale tonnage voor het 1ste halfjaar scoort een povere 3,91% hoger dan dezelfde periode van het catastrofejaar 2008 (zie laatste tabel hieronder).

 

Onverwachte verschijningen op onze luchthaven zijn nooit ver weg. Het was al van einde september vorig jaar dat we nog een van die oude Antonov-12 vrachtbakken te zien kregen. Op 26 juni landde er zo eentje van 40 jaar oud en niet de eerste de beste. De Antonov-12, UR-CAG, behoort toe aan het Oekraïnse Meridian Aviation Enterprise of Special Purpose.

 

Het toeval wil dat die “special purpose” maatschappij zeer onlangs ongunstig in het nieuws kwam voor onbetamelijke activiteiten. Op 18 juni moest één van haar Antonovs-12 (UR-CAK, 1) op weg naar Malabo, Equatoriaal Guinea, een technische landing uitvoeren in Kano, Nigeria. Toen bleek dat het vliegtuig 18 kratten wapens en munitie transporteerde, werd het toestel aan de grond gehouden en de vracht in beslag genomen (2, 3). Beide landen die al lang op gespannen voet leven, beschuldigen elkaar van rebelse activiteiten.

 

Het Meridian-toestel UR-CAG, dat hier amper 8 dagen na het voorval in Nigeria landde, is een oude bekende op onze luchthaven. Het was hier al veelvuldig te zien sinds november 2004 met de registratie ER-AXY in dienst van achtereenvolgens een 4-tal verschillende Moldavische maatschappijen van onguur allooi. Het vloog ook een tijd lang met het logo van de tot mei 2005 door de luchthavendirectie gekoesterde Air Charter Service (ACS), een air broker van al even duister allooi. Alle 5 maatschappijen waren al eens betrokken bij illegale activiteiten, waarover WILOO uitvoerig rapporteerde (4). Als uitverkoren erfgenaam van voormelde maatschappijen, was Meridian zelf al actief op Oostende van december 2007 tot augustus 2008 met diverse van haar An-12 vliegtuigen.

 

De tabellen hierna geven een overzicht van de evolutie over de laatste 4 jaren van het aantal vluchten voor de maand juni per type vliegtuig.

 

 

Eigen vluchten

 

Jun 06

Jun 07

Jun 08

Jun 09

A300

24 27 27 22

DC10/MD11

0 13 12 17

DC8

7 2 12 1

B747

33 51 17 25
IL-76 0 1 0 0

An124

2 10 2 0

An12

16 13 1 1

An26

4 4 1 0
Ander 2 4 0 0
Totaal 88 125 64 66

 

 

Transit

 

Jun 06

Jun 07

Jun 08

Jun 09

 USA

0

0

0

0

 Saudi/B747

23

9

3

1

 ACE/DC8

0

1

12

2

VDA/An124

0

0

0

0

 Totaal

23

10

15

3

 

 

 

Totaal

 

Jun 06

Jun 07

Jun 08

Jun 09

 Eigen

88 125 64 66

 Transit

23 10 15 3

 Totaal

111 135 79 69

 

 

De tabel hieronder geeft een vergelijkend beeld van de tonnages van juni en van het eerste halfjaar van het lopend jaar tegenover deze van de drie vorige jaren. Daaruit blijkt dat de vracht voor het eerste halfjaar 2009 slechts 3,91% hoger scoort dan het 1ste halfjaar van het catastrofejaar 2008 (inclusief sluiting luchthaven in mei en curatele MK in juni), 32,5% lager dan 2007 en 14% lager dan 2006.

 

Tonnages juni en tonnages 1ste halfjaar

 Jun 06

Jun 07

Jun 08

Jun 09

8.019

11.184 5.858 5.619

6 mnd. 06

6 mnd. 07 6 mnd. 08 6 mnd. 09

46.581

59.472 38.552 40.059

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Transfer vluchten gedaald tot 5 %

"Air Charter Express"
  slechts 2 transfervluchten
Is Oostende voorlopig vrij van oorlogstransporten?

free web tracker