Start contact links rondrit Economie&Werk

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

in de marge:


jaaroverzicht vracht 2008
Français: fret 2008
 

 

de -reeks
 sprookjes
het
luchthavencharter

 

 

Vracht maart 2009 luchthaven Oostende

"Meer bloemen minder kanonnen?"

 

De tonnage steeg in maart met 9,5% tegenover vorig jaar, van 6.367 naar 6.973 ton. Het totale aantal vluchten was beduidend hoger (van 81 naar 91), maar de bezettingsgraad was beduidend ondermaats.

Toch alom hoerageroep op alle mogelijke mediakanalen (1). Nogal wiedes na een ongewoon barslecht jaar. Jammer dat 2008 niet nog een stuk slechter was, want dan had men de bazuinen horen schallen tot in Antarctica.

Hoe dan ook, terwijl op alle luchthavens de vracht keldert, wekt de stijging in Oostende inderdaad heel wat verbazing op. We gaan ervan uit dat de vrachtcijfers betrouwbaar zijn. Al vaak werden nochtans oogverblindende cijfers de wereld ingestuurd, die nadien op verre na niet werden gehaald.

Onder de loep genomen mogen de 6.973 ton al mooi klinken, de bezettingsgraad van de totaal 91 vluchten was in maart bijzonder laag. In de vorige maand haalde men 620 ton meer (7.593) met 81 vluchten ofte 10 vluchten minder. De trend is dus alles behalve stabiel. Daarbij komt nog, dat Egypt Air acht vluchten telde Cairo – Oostende – Hahn of Milaan. Een klein deel van de vracht werd inderdaad in Oostende afgeladen. Het grootste deel was echter transitvracht bestemd voor Hahn (5 maal) of voor Milaan (3 maal), maar werd wel telkens 2 maal als Oostendse vracht opgeteld (1 keer bij landing en 1 keer bij het opstijgen). Dat is niettemin helemaal conform aan de gangbare voorschriften voor het opmaken van vrachttotaalcijfers.

Daarbij komen dan ook nog 4 Antonov-124 vluchten met volgens directeur Gino Vanspauwen een “commercieel” gewicht van 140 ton. Dat waren Afghanistan-gebonden en puur niet-commerciële transitvluchten, waarvan de vracht steeds volgens de gangbare voorschriften mogen worden aangerekend, echter slechts 1 maal. Dat maakt wel 560 ton uit van de 6.973 ton. Voeg daarbij de Egypt Air transitvracht bestemd voor Hahn en Milaan en de transitvracht van Air Charter Express bestemd voor Irak. Wat rest er dan nog van eigen vracht???

Dat alles bewijst de betrekkelijkheid van dergelijke cijfers, die vaak de realiteit niet correct weergeven en al te gemakkelijk aanleiding geven tot verkeerd euforische of bedrieglijke voorstellingen. En deze betrekkelijkheid is des te belangrijker naarmate een luchthaven qua eigen vracht laag scoort. Alles bij elkaar, is de score voor maart qua op de luchthaven zelf behandelde vracht, zeer slecht!

Alles samengeteld, reële Oostends behandelde vracht en reële transitvracht, haalt de 6.973 totale tonnage niet eens de tonnage van het slechte jaar 2006 (8.208 ton), laat staan dat van topjaar 2007 (9.529 ton).

De tabellen hieronder geven een overzicht van de evolutie over de laatste 4 jaren van het aantal vluchten voor de maand maart per type vliegtuig.

 

Eigen vluchten

 

Mar 06

Mar 07

Mar 08

Mar 09

A300

16 19 14 21

DC10/MD11

0 12 13 21

DC8

7 1 1 2

B747

34 44 24 22
IL-76 0 0 0 0

An124

1 1 0 0

An12

7 1 0 0

An26

1 3 0 0
Ander 1 0 0 0
Totaal 67 81 52 66

 

 

Transit

 

Mar 06

Mar 07

Mar 08

Mar 09

 USA

5

0

1

0

 Saudi/B747

26

8

10

9

 ACE/DC8

0

0

12

12

VDA/An124

0

0

0

4

 Totaal

31

8

23

25

 

 

 

Totaal

 

Mar 06

Mar 07

Mar 08

Mar 09

 Eigen

67 81 52 66

 Transit

31 8 23 25

 Totaal

98 89 75 91

 

De tabel hierna geeft een vergelijking van de opeenvolgende tonnages voor de maanden maart en voor de eerste kwartalen van de vier laatste jaren.

Tonnages maart en tonnages 1ste kwartaal

 Mar 06

Mar 07

Mar 08

Mar 09

 8.208

9.529 6.367 6.967

1ste kw. 06

1ste kw.07 1ste kw. 08 1ste kw. 09

 23.229

28.822 20.339 21.878

 

 

 

(1) Merkwaardig: vorig jaar met maandelijks dalende vrachtcijfers zweeg bepaalde pers in alle talen. Voor elke positieve scheet hadden ze dan weer altijd ruimte! Hoe zou dit nu weer komen?

Voor goede informatie en duiding kunt u natuurlijk altijd bij ons terecht
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

27,4 %  is een transitvlucht!

Bij "Air Charter Express" is dat 71 %, en dit voor oorlogsdoeleinden!

Wordt Oostende weer een "niche" luchthaven voor (geheime) militaire transporten!?

free web tracker