Start contact links rondrit Economie&Werk

 

 

 

 

Wegens 'omstandigheden' wil de luchthavendirectie geen trafiekcijfers meer vrijgeven!

 

 


descent or crash in 2010?
 

 

 

in de marge:


jaaroverzicht vracht 2009

 

 

de -reeks
 sprookjes
het
luchthavencharter

 

 

Vracht maart 2010 luchthaven Oostende
 

Veel goeds valt er ook voor maart niet te vertellen. De luchthaven hult zich verder qua maandcijfers in een doodse stilte: geen vracht- noch passagierscijfers. Of is er toch goed nieuws. Jawel. Sinds de nieuwsblack-out van de luchthavendirectie en bij gebrek aan beter, publiceert een website maandcijfers over het aantal bewegingen van gezamenlijk charters en cargo. En die cijfers vertonen voor het eerste kwartaal een redelijke stijging tegenover vorig jaar, met name 13%. Voor maart alleen was de stijging 11%.

 

Of dat nu tot de conclusie kan leiden dat het totaal van de vervoerde vracht en passagiers voor het eerste kwartaal zal toegenomen zijn, is zeer verleidelijk maar uiterst twijfelachtig, om niet te zeggen ronduit verkeerd. Alles hangt inderdaad af van de beladingsgraad en die is – althans qua vracht - sinds juli vorig jaar onverminderd belabberd.

 

Het is opvallend hoe sinds juli 2009 plots een niet onaanzienlijk aantal vrachtvluchten afkomstig was uit het nabijgelegen Manston en andere vrachtvluchten uit Maastricht. Een groot deel van de vracht (vermoedelijk het grootste deel) werd eerst al afgeladen in die luchthavens alvorens Oostende werd aangedaan. Dat vertaalt zich sindsdien uiteraard in zeer ondermaatse vrachtcijfers. En die trend is in de drie eerste maanden van dit jaar niet veranderd.

 

De tabellen hieronder tonen voor maart een redelijke stijging in aantal eigen vrachtvluchten en een sterke daling in transitvluchten. Rekening houdend met een behoorlijke beladingsgraad althans voor het eerste kwartaal van vorig jaar, schatten we niettemin voor huidig jaar de daling in tonnage voor dezelfde periode op minstens 5%. Normaliter moet die daling in de komende maanden ‘op kousenvoeten’ worden weggewerkt, tenzij…

 

 

 

Eigen vluchten

 

Maa 07

Maa
08

Maa 09

Maa
10

A300

19 14 21 28

DC10/MD11

12 13 21 15

DC8

1 1 2 8

B747

44 24 22 25
IL-76 0 0 0 1

An124

1 0 0 0

An12

1 0 0 2

An26

3 0 0 1
Ander 0 0 0 1
Totaal 81 52 66 81

 

 

Transit

 

Maa 07

Maa
08

Maa 09

Maa
10

 USA

0

1

0

0

 Saudi/B747

8

10

9

3

 ACE/DC8

0

12

12

2

 VDA/An124

0

0

4

0

 Ander 0 0 0 0

 Totaal

8

23

25

5

 

 

 

Totaal

 

Maa 07

Maa
08

Maa 09

Maa
10

 Eigen

81 52 66 81

 Transit

8 23 25 5

 Totaal

89 75 91 86

 

 

 

Het zit echt niet mee met de luchthaven op de vooravond van een reeds lang aangekondigde privatisering. Zoals reeds lang te voorzien en ondertussen bekend, stopt MK Airlines alle activiteiten, …het in november 2005 met veel poeha door Vande Lanotte binnengeloodste “gouden kalf”. Na een lange lijdensweg crasht MK Airlines en meteen ook de grootheidswaanzindromen (1) van de Oostendse politiek voorman.

 

Maar vergis je niet, in de politiek is veel onzin mogelijk, ook de meest onvoorstelbare acties en reacties. ABX, nochtans vele miljoenen euro waard, werd aan het Engelse opkoopfonds 3i verkocht voor 1 symbolische euro in ruil voor het voorzitterszitje bij Electrawinds. Er werd champagne geklonken met een Zwitserse luchtvaartmaatschappij die onze Sabena naar de verdoemenis aan het helpen was. In eigen huis werden jarenlang met medeweten van de lokale politiek op de luchthaven de activiteiten geduld van een zootje illegale wapenhandelaars.

 

Het onzinspektakel gaat onverminderd door. De luchthaven wordt weer volop met belastingsgeld gespekt in de aanloop van het komend LEM/LOM-project, met alle lasten voor de gemeenschap en alle lusten voor een kleine club door de politiek uitverkoren privé organisaties.

 

 

 

 

 

 

 

 

Transfer vluchten gedaald tot  6 %

"Air Charter Express"
 &
"Meridian Airways"
+/- 20 procent militaire transfervluchten!
 

free web tracker