Start contact links rondrit Economie&Werk

 

 

 

Vracht november 2007 opnieuw slecht

Wat al sinds half september merkbaar was, lijkt deze maand terug te worden bevestigd. MK Airlines’ liefde voor Oostende is aan het tanen. MK heeft in september een Engelse licentie verworven, haar toestellen in Engeland geregistreerd en zal binnenkort opereren onder een nieuwe naam, British Global Airlines. Als een “full British airline” lijkt MK haar intentieverklaring (1, 2) van november 2005 de rug toe te keren, ondanks de nieuwe loods die de Vlaamse regering haar offreerde.

MK heeft haar zinnen gezet op het Verre Oosten, dat zal worden bediend vanuit haar nieuwe hub op de luchthaven Parchim/Schwerin in Duitsland en op Noord-Amerika, dat zal worden bediend vanuit de Infratil-luchthavens Manston en Prestwick. Haar klassieke aanvoer vanuit Afrika (groenten, fruit en bloemen) kan ze evenzogoed over Europa verdelen vanuit Schwerin en Manston en zo lijkt Oostende ietwat voorbijgestreefd.

Het aantal MK-vluchten daalde van 40 vorig jaar naar slechts 25 in november, terwijl we in volle zomer (juni) nog 50 MK-vluchten telden. De novembertonnage tekende dus opnieuw een forse daling op: 26,4% (van 9.923 naar 7.303 ton). Een eindejaarsheropleving sinds half november bij EgyptAir Cargo en Gemini Air Cargo heeft daar niet veel kunnen aan verhelpen. Of de luchthaven het recordcijfer van 2005 kan overschrijden, is een dubbeltje op zijn kant… tenzij de luchthavendirectie Saudi Arabian kan overtuigen (of reeds heeft overtuigd) haar dagelijkse transitvluchten, ook overdag, te hervatten

 

 

Eigen vluchten

 

Nov 05

Nov 06

Nov 07

A300

16 32 23

DC10

0 12 22

DC8

26 7 16

B747

33 40 25
IL-76 0 0 1

An124

3 1 3

An12

13 8 2

An26

2 2 0
Ander 0 1 0
Totaal 93 103 92

 

Transit

 

Nov 05

Nov 06

Nov 07

 USA

5 0 0

 Saudi

26 23 5

 Totaal

31 23 5

 

Totaal

 

Nov 05

Nov 06

Nov  07

 Eigen

93 103 92

 Transit

31 23 5

 Totaal

124 126

97

 

 

 

free web tracker