Vracht november 2007 opnieuw slecht
Wat al sinds half september merkbaar was, lijkt deze
maand terug te worden bevestigd. MK Airlines’ liefde voor Oostende is
aan het tanen. MK heeft in september een Engelse licentie verworven,
haar toestellen in Engeland geregistreerd en zal binnenkort opereren
onder een nieuwe naam, British Global Airlines. Als een “full British
airline” lijkt MK haar intentieverklaring (1,
2) van november 2005 de rug toe te keren, ondanks de nieuwe
loods die de Vlaamse regering haar offreerde.
MK heeft haar zinnen gezet op het Verre Oosten, dat zal
worden bediend vanuit haar nieuwe hub op de luchthaven Parchim/Schwerin
in Duitsland en op Noord-Amerika, dat zal worden bediend vanuit de
Infratil-luchthavens Manston en Prestwick. Haar klassieke aanvoer vanuit
Afrika (groenten, fruit en bloemen) kan ze evenzogoed over Europa
verdelen vanuit Schwerin en Manston en zo lijkt Oostende ietwat
voorbijgestreefd.
Het aantal MK-vluchten daalde van 40 vorig jaar naar
slechts 25 in november, terwijl we in volle zomer (juni) nog 50
MK-vluchten telden. De novembertonnage tekende dus opnieuw een forse
daling op: 26,4% (van 9.923 naar 7.303 ton). Een eindejaarsheropleving
sinds half november bij EgyptAir Cargo en Gemini Air Cargo heeft daar
niet veel kunnen aan verhelpen. Of de luchthaven het recordcijfer van
2005 kan overschrijden, is een dubbeltje op zijn kant… tenzij de
luchthavendirectie Saudi Arabian kan overtuigen (of reeds heeft
overtuigd) haar dagelijkse transitvluchten, ook overdag, te hervatten
Eigen
vluchten
|
Nov 05
|
Nov
06
|
Nov
07
|
A300 |
16 |
32 |
23 |
DC10 |
0 |
12 |
22 |
DC8 |
26 |
7 |
16 |
B747 |
33 |
40 |
25 |
IL-76 |
0 |
0 |
1 |
An124 |
3 |
1 |
3 |
An12 |
13 |
8 |
2 |
An26 |
2 |
2 |
0 |
Ander |
0 |
1 |
0 |
Totaal |
93 |
103 |
92 |
Transit
|
Nov 05
|
Nov
06
|
Nov
07
|
USA |
5 |
0 |
0 |
Saudi |
26 |
23 |
5 |
Totaal |
31 |
23 |
5 |
Totaal
|
Nov 05
|
Nov
06
|
Nov
07
|
Eigen |
93 |
103 |
92 |
Transit |
31 |
23 |
5 |
Totaal |
124 |
126 |
97 |
|
|