Start contact links rondrit Economie&Werk

 

 

 

 

 

 

 


2008 descent paused?

 

 

in de marge:


jaaroverzicht vracht 2007
 

 

de -reeks
 sprookjes
het
luchthavencharter

 

 

Vracht november 2008 luchthaven Oostende

In zijn evaluatie van de trafiekcijfers van de luchthaven voor oktober verklaarde algemeen directeur Gino Vanspauwen aan de pers dat na de slechte resultaten van de voorbije 12 maanden nu het keerpunt was bereikt en de trend voortaan positief zal omslaan. Nogal wiedes, gezien maandelijkse vergelijkingen voortaan zullen geschieden tegenover barslechte resultaten van het voorafgaande jaar. Nochtans is de voorspelde ommekeer voorlopig niet zo bevredigend. Het vrachtvolume voor november steeg met 14,9% (van 7.303 ton vorig jaar naar 8.391 ton), maar dat is niet dankzij eigen vrachtvluchten en corresponderende eigen vrachtomzet. Egypt Air haalde slechts 15 vluchten en scoort zeer ondermaats. ANA Aviation scoort lager dan vorig jaar en MK Airlines amper beter. Samen halen ze slechts 60 vluchten tegenover 70 vorig jaar en 83 in rampjaar 2006. Totaal eigen vrachtvluchten daalde van 77 naar 63 (-18 procent).

Beide onderstaande grafieken vergelijken het aantal vluchten van topscorer MK Airlines voor 2008 met deze van 2006 en van vorig jaar.

   

 Waaraan is de stijging met 14,9% van het vrachtvolume dan wel te danken? Aan elf transitvluchten van mastodont Antonovs-124! Die elf vluchten zijn deel van een (voorlopige?) luchtbrug van transitvracht, afkomstig uit Charleston (VS) en bestemd voor Afghanistan via de luchthaven van Baku, Azerbeidzjan. Hoe gek het ook mag klinken, volgens internationale afspraken wordt de helft van transitvracht gevoegd bij de eigen vracht en participeert op die manier in het totale vrachtvolume. Dat is telkens zo met transitvracht van Saudi Arabian en Air Charter Express en nu ook met de elf Antonov-124 transitvluchten.

In onderstaande grafiek wordt de stijging van 14,9% vrachtvolume tegenover vorig jaar weergegeven, maar tegelijk de opmerkelijke daling met 15,4% tegenover rampjaar 2006.

Uit de tabellen hierna blijkt ondermeer ook dat de transitvluchten 34% halen van het totale aantal vluchten. Van de 33 transitvluchten zijn er 24 oorlogsgebonden, dertien van Air Charter Express en elf An-124 vluchten. Die laatste vluchten vertrokken met bestemming Afghanistan vanuit het Charleston Air Force Base, dat wordt beheerd door het militaire Air Mobility Command, ons wel bekend door de ontelbare militaire transporten via Oostende in de jaren 2002-2005.

 

 

Eigen vluchten

 

Nov 06

Nov 07

Nov 08

A300

31 23 15

DC10/MD11

12 22 17

DC8

7 1 2

B747

40 25 28
IL-76 0 1 0

An124

1 3 1

An12

8 2 0

An26

2 0 0
Ander 1 0 0
Totaal 103 77 63

 

 

Transit

 

Nov 06

Nov 07

Nov 08

 USA

0

0

2

 Saudi

23

5

7

 ACE/DC8

0

15

13

VDA/An124

0

0

11(*)

 Totaal

23

20

33

(*) De elf Antonov-124 vluchten verzekerden een luchtbrug met transitvracht, afkomstig uit Charleston (VS) en bestemd voor Afghanistan.

 

 

Totaal

 

Nov 06

Nov 07

Nov 08

 Eigen

103 77 63

 Transit

23 20 33

 Totaal

126 97 96

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Meer dan 1 op 3 is een transitvlucht!

Bij "Air Charter Express" is dat meer dan 80%, en dit voor oorlogsdoeleinden!

Wordt Oostende weer een "niche" luchthaven voor (geheime) militaire transporten!?

free web tracker