Start contact links rondrit Economie&Werk

 

 

 

 

 

 

 


descent or crash in 2009?
 

 

 

in de marge:


jaaroverzicht vracht 2008
Français: fret 2008
 

 

de -reeks
 sprookjes
het
luchthavencharter

 

 

Vracht november 2009 luchthaven Oostende
 

Wegens omstandigheden wil de luchthavendirectie geen trafiekcijfers meer vrijgeven”, zo klinkt het op een luchthavenpromotionele website. Wat is er aan de hand? Vanwaar die onwil? Wat zijn die met evenveel onwil niet nader omschreven “omstandigheden”?

 

Traditioneel hield de directie zich strikt aan de opgelegde regel, enkel goed nieuws te verkondigen. Voor het minste geringste werd hoog van de toren geblazen. Met bazuinengeschal werd telkens de aandacht van de publieke opinie opgevorderd. Van een scheet maakte men een groot verhaal. Helemaal clownesk werd het, als hoofdpromotor Johan Vande Lanotte en dienaar Gino Vanspauwen zich op het pad van vooruitzichten en prognoses begaven.

 

Jammer, er is uit de luchthavenresultaten nergens nog goed nieuws te sprokkelen, zij het dan de voortreffelijke stijging in aantal bewegingen, uitsluitend op rekening van “intense activiteiten” van de vliegtuigschool. Maar dat is ook jammer genoeg een al te mager beestje om daar nog verder over stoer te doen, bij afwezigheid van representatieve resultaten qua vracht en passagiersaantal. Dan maar liever zwijgen als vermoord en potentiële investeerders voor de luchthaven zeker niet met slechte cijfers afschrikken. Dat zijn zondermeer de bewuste “omstandigheden”, die tot publicatieonwil hebben geleid.

 

November was qua vracht weer een barslechte maand. Waar oktober nog met 72 eigen vrachtvluchten – weliswaar naar voorzichtige schatting – misschien 6.000 ton haalde, waren er deze maand slechts 63 eigen vrachtvluchten voor een maand, die normaal tot de 2 beste moet behoren. Steeds “wegens omstandigheden” beperken we ons voor november tot een milde schatting van 5.700 ton. Dat zou een daling betekenen van 32% tegenover 8.391 ton van november vorig jaar en een daling van 12% voor de 11 voorbije maanden tegenover catastrofejaar 2008. Indien de schattingen niet kloppen, dan horen we het alsnog graag, in weerwil van ’s luchthavens onwil.

 

Uit de tabellen hieronder blijkt dat MK Airlines het weer laat afweten (van 28 naar 20 vluchten), maar dat Egypt Air een zeer comfortabele stijging in vluchten noteerde (van 15 naar 27). Toch kon dat niet worden vertaald in tonnagestijging, wel integendeel. Alles doet vermoeden dat de bezettingsgraad ongemeen laag ligt, ondanks de aanloop naar het jaareinde. Opmerkelijk is ook, in vergelijking met vorige jaren, het veel kortere tijdsverloop tussen landing en opstijging. Dat kan erop wijzen, dat hier ter plaatse slechts weinig af te laden valt. Bovendien is er de laatste maanden voor de 3 “grote jongens” een stijgend aantal korte afstandsvluchten vanuit Manston en Maastricht, die beiden ondanks slechte tijden een behoorlijke groei van hun vrachtcijfers noteren. Dat kan erop wijzen, dat de vliegtuigen bij die landingen hier bijna leeg neerstrijken.

 

Wat niet is, kan nog komen. Met spanning zien we hopelijk veel betere decemberresultaten tegemoet, zodat de blamage nog te slikken valt. Waar is de tijd van Tante Ria, toen op de luchthaven nog alles kon en zelfs de meest dubieuze zaken door de vingers werden gekeken en met champagne werden beklonken.

 

 

 

Eigen vluchten

 

Nov 06

Nov 07

Nov 08

Nov 09

A300

32 23 15 27

DC10/MD11

12 22 17 15

DC8

7 1 2 1

B747

40 25 28 20
IL-76 0 1 0 0

An124

1 4 1 0

An12

8 2 0 0

An26

2 0 0 0
Ander 1 0 0 0
Totaal 103 78 63 63

 

 

Transit

 

Nov 06

Nov 07

Nov 08

Nov 09

 USA

0

0

2

0

 Saudi/B747

23

5

7

3

 ACE/DC8

0

15

13

6

VDA/An124

0

0

11

2

 Totaal

23

20

33

11

 

 

 

Totaal

 

Nov 06

Nov 07

Nov 08

Nov 09

 Eigen

103 78 63 63

 Transit

23 20 33 11

 Totaal

126 98 96 74

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Transfer vluchten gedaald tot 15 %

"Air Charter Express"
 &
"Meridian Airways"
11 (92%) militaire transfervluchten!
 

free web tracker