Start contact links rondrit Economie&Werk

 

 

 

 

 

 

 


2008 descent paused

 

 

in de marge:


jaaroverzicht vracht 2007
 

 

de -reeks
 sprookjes
het
luchthavencharter

 

 

Vracht oktober 2008 luchthaven Oostende
 

Na de neerwaartse trend van de laatste 12 maanden, is er voor oktober eindelijk eens een positief vrachtresultaat tegenover vorig jaar. Het aantal ton vracht steeg met 7,2% van 7.259 naar 7.781 ton. Sinds september 2007 was de maandelijkse tonnagedaling namelijk telkens minstens 20%, met een piek van 52% in mei en een gemiddelde daling voor 2008 van 33%. Niettemin blijft het oktoberresultaat (7.781) toch nog 16,3% lager dan dat van het rampjaar 2006 (9.486 ton). De algemene daling voor 2008 is vooralsnog teruggebracht tot 30,4%.

De stijging van 7,2% tegenover 2007 en daling van 16,3% tegenover rampjaar 2006 zijn respectievelijk het gevolg van ongemeen povere resultaten van MK Airlines in de eindejaarsmaanden van 2007 en van de normale kenmerkende eindejaarsstijging in 2006. Dat blijkt ook uit beide grafieken hierna, die het aantal MK-vluchten van 2008 vergelijken met deze van 2006 en van vorig jaar. Een derde grafiek vergelijkt de maandelijkse tonnagecijfers voor de 3 laatste jaren. Daaruit blijkt ondermeer, dat voor geen enkele maand de tonnage in het lopend jaar die van het rampjaar 2006 oversteeg.

Hoe dan ook, gezien de barslecht MK-resultaten van beide laatste maanden van 2007 (25 en 22 MK-vluchten!), is een merkelijke tonnagestijging voor het komend eindejaar zeer voorspelbaar. Bijgevolg is een voorzichtige prognose mogelijk om 2008 toch te beŽindigen met minder dan 30% verlies tegenover vorig jaar.

 

 

 

Het aantal eigen vrachtvluchten voor oktober evenaart bijna dat van vorig jaar (van 72 naar 69). Tegenover vorige maand september is er wel een normale eindejaarsstijging te merken bij MK Airlines en ANA Aviation, echter vooralsnog niet bij Egypt Air. De transitvluchten halen 23% van het totale aantal (21 van de 90).

 

 

 

 

Eigen vluchten

 

Okt 06

Okt 07

Okt 08

A300

21 14 12

DC10/MD11

8 13 18

DC8

0 2 3

B747

44 31 36
IL-76 0 0 0

An124

0 7 0

An12

5 4 0

An26

1 1 0
Ander 1 0 0
Totaal 80 72 69

 

Transit

 

Okt 06

Okt 07

Okt 08

 USA

0

4

0

 Saudi 24 3 8

 ACE/DC8

0

13

13

 Totaal

24

20

21

 

Totaal

 

Okt 06

Okt 07

Okt 08

 Eigen

80 72 69

 Transit

24 20 21

 Totaal

104 92

90

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bijna 1 op 4 is een transitvlucht!

Bij "Air Charter Express" is dat meer dan 80%, en dit voor oorlogsdoeleinden!

Wordt Oostende weer een "niche" luchthaven voor (geheime) militaire transporten!?

free web tracker