Aeronord-Group
(5-mar-07)
Aeronord-Group zag pas het licht in 2006 in Moldavië en heeft 4
Antonovs-12 in actieve dienst. Eén ervan landde hier al enkele keren in
dienst van Aeronord, maar is feitelijk een oude bekende met een zeer
merkwaardige historiek. Het vliegtuig is zowat 38 jaar oud en behoorde
ooit toe aan Air Sofia. Nadien kwam het met éénzelfde Moldavisch
kenteken, ER-AXY, achtereenvolgens in handen van 4 verschillende
maatschappijen, alle vier al even opmerkelijke firma’s.
Aerocom/Asterias
Commercial
Eerst kwam ER-AXY in handen van
Asterias Commercial.
Toen het Moldavische
Aerocom
in 2002 werd betrapt op
illegale
wapentransport
naar Liberia (1),
verloor het zijn licentie en gaf zijn activa door aan Asterias die aldus
de activiteiten van
Aerocom
continueerde (2).
ER-AXY was in Oostende in dienst van Asterias ondermeer te zien in
november 2004 (3).
De ER-AXY te gast in Oostende op 4 maart 2007
Jet Line International
In 2005 werd ER-AXY overgedragen naar het Moldavische
Jet Line
International.
Zoals Asterias een zeer opmerkelijke firma. Naar eigen zeggen is Jet
Line een air broker, gevestigd in Sharjah, Verenigde Arabische Emiraten,
in een aparte zone die werd gecreëerd door ene
Richard Chickakli,
de bij uitstek commerciële adviseur en partner van de ons welbekende
wapendealer
Victor Bout.
In diezelfde zone was ook
Jetline
International
(let op een belangrijk detail: “Jetline” in één woord i.p.v. in twee !)
gevestigd als volwaardige luchtvaartmaatschappij. En deze laatste
maatschappij werd in 2004 betrapt op alweer
illegale wapentransporten,
deze keer naar Lubumbashi, Kongo (4).
Meer info over Chickakli op (5).
Tussen maart en december 2005 vloog ER-AXY (6)
in opdracht van
Air Charter Service (ACS), toen nog als air broker
gevestigd op de Oostendse luchthaven. Ook ACS had zich rond de
eeuwwisseling al eens verbrand aan illegale wapentransporten (7).
Onder druk werd ACS eindelijk de deur gewezen en is nu gevestigd op
Nottingham’s East Midlands Airport. Maar kennelijk is de kous nog niet
af, alhoewel het soms nogal een ondoorzichtig soepje is.
Airline Transport Incorporation
Reeds in 2005 was ER-AXY namelijk in Oostende geland met vluchtnummers
‘RIN’ van een derde Moldavische maatschappij,
Airline
Transport Incorporation,
dat zich eveneens lijkt te beroepen op het eigendomsrecht van het
vliegtuig. Airline Transport kwam in hetzelfde jaar ook in het nieuws
toen één van zijn Iljushins neerstortte in het Victoria-meer (8)
nabij
Mwanza Airport, beroemd vanwege de uitvoer van tonnen
Victoria-baars filets uit het hongerige Tanzania voor onze rijke
onverzadigbare westerse eettafels. ER-AXY werd daar overigens ook reeds
opgemerkt.
Aeronord-Group
“To make things easy and clear”, bezoekt ER-AXY
Oostende sinds half 2006 met het vluchtnummer ‘NRP’ (9)
van een vierde Moldavische maatschappij, Aeronord-Group.
Niettemin zou het vliegtuig nog steeds aan Airline Transport toebehoren(10).
Maar het doet er in feite niet toe: het is één pot Moldavisch nat! En
het zit Aeronord ook niet echt mee. In mei vorig jaar werd één van zijn
in dienst zijnde Antonovs-12 boven Italië geïntercepteerd door een
F16-fighter (11).
De laatste vlucht op Oostende gebeurde zopas, op 4 maart 2007.
Tot
slot. Wie is sinds half 2006 tot heden de opdrachtgever voor de ER-AXY
vluchten, Cargo Plus Aviation, Coastair Chartering, Aero Zambia, Rainbow
Air Cargo, Chapman Freeborn of een andere broker? Wie zal het zeggen?
Eén ding is zeker, vliegtuigen van obscure maatschappijen zijn
onverminderd welkom op Ostend Airport.
|