Start contact links rondrit Economie&Werk

 

 

 

Aeronord-Group

(5-mar-07)

Aeronord-Group zag pas het licht in 2006 in Moldavië en heeft 4 Antonovs-12 in actieve dienst. Eén ervan landde hier al enkele keren in dienst van Aeronord, maar is feitelijk een oude bekende met een zeer merkwaardige historiek. Het vliegtuig is zowat 38 jaar oud en behoorde ooit toe aan Air Sofia. Nadien kwam het met éénzelfde Moldavisch kenteken, ER-AXY, achtereenvolgens in handen van 4 verschillende maatschappijen, alle vier al even opmerkelijke firma’s.
 

Aerocom/Asterias Commercial
 
Eerst kwam ER-AXY in handen van
Asterias Commercial. Toen het Moldavische Aerocom in 2002 werd betrapt op illegale wapentransport naar Liberia (1), verloor het zijn licentie en gaf zijn activa door aan Asterias die aldus de activiteiten van Aerocom continueerde (2). ER-AXY was in Oostende in dienst van Asterias ondermeer te zien in november 2004 (3
).

 
De ER-AXY te gast in Oostende op 4 maart 2007
 

Jet Line International

In 2005 werd ER-AXY overgedragen naar het Moldavische Jet Line International. Zoals Asterias een zeer opmerkelijke firma. Naar eigen zeggen is Jet Line een air broker, gevestigd in Sharjah, Verenigde Arabische Emiraten, in een aparte zone die werd gecreëerd door ene Richard Chickakli, de bij uitstek commerciële adviseur en partner van de ons welbekende wapendealer Victor Bout. In diezelfde zone was ook Jetline International (let op een belangrijk detail: “Jetline” in één woord i.p.v. in twee !) gevestigd als volwaardige luchtvaartmaatschappij. En deze laatste maatschappij werd in 2004 betrapt op alweer illegale wapentransporten, deze keer naar Lubumbashi, Kongo (4). Meer info over Chickakli op (5). Tussen maart en december 2005 vloog ER-AXY (6) in opdracht van Air Charter Service (ACS), toen nog als air broker gevestigd op de Oostendse luchthaven. Ook ACS had zich rond de eeuwwisseling al eens verbrand aan illegale wapentransporten (7). Onder druk werd ACS eindelijk de deur gewezen en is nu gevestigd op Nottingham’s East Midlands Airport. Maar kennelijk is de kous nog niet af, alhoewel het soms nogal een ondoorzichtig soepje is.
 

Airline Transport Incorporation

Reeds in 2005 was ER-AXY namelijk in Oostende geland met vluchtnummers ‘RIN’ van een derde Moldavische maatschappij, Airline Transport Incorporation, dat zich eveneens lijkt te beroepen op het eigendomsrecht van het vliegtuig. Airline Transport kwam in hetzelfde jaar ook in het nieuws toen één van zijn Iljushins neerstortte in het Victoria-meer (8) nabij Mwanza Airport, beroemd vanwege de uitvoer van tonnen Victoria-baars filets uit het hongerige Tanzania voor onze rijke onverzadigbare westerse eettafels. ER-AXY werd daar overigens ook reeds opgemerkt. 
 

Aeronord-Group
 

To make things easy and clear”, bezoekt ER-AXY Oostende sinds half 2006 met het vluchtnummer ‘NRP’ (9) van een vierde Moldavische maatschappij, Aeronord-Group. Niettemin zou het vliegtuig nog steeds aan Airline Transport toebehoren(10). Maar het doet er in feite niet toe: het is één pot Moldavisch nat! En het zit Aeronord ook niet echt mee. In mei vorig jaar werd één van zijn in dienst zijnde Antonovs-12 boven Italië geïntercepteerd door een F16-fighter (11). De laatste vlucht op Oostende gebeurde zopas, op 4 maart 2007.

Tot slot. Wie is sinds half 2006 tot heden de opdrachtgever voor de ER-AXY vluchten, Cargo Plus Aviation, Coastair Chartering, Aero Zambia, Rainbow Air Cargo, Chapman Freeborn of een andere broker? Wie zal het zeggen? Eén ding is zeker, vliegtuigen van obscure maatschappijen zijn onverminderd welkom op Ostend Airport.

 

 

free web tracker