Belgische zwarte lijst vrachtmaatschappijen
29-aug-05
► Africa Lines: Staat geklasseerd bij Afrikaanse
“private users”. Africa Lines is een nepmaatschappij. Slechts éénmaal
landde van deze niet-bestaande maatschappij in België (namelijk in
Oostende) een toestel, met name de beruchte B707
TL-ADJ van Jean-Pierre
Bemba (zie
1 en
2 ). Alvorens in Southend (UK) zijn nieuw registratienummer te
krijgen was het toestel geregistreerd als 9Q-CBW (3)
bij het in 1998 opgedoekte Scibe Airlift Congo, de luchtvaartmaatschappij
van Bemba Saolana, vader van J-P. Bemba. Het toestel is nu private
eigendom van J-P. Bemba. Op weg van Southend naar zijn private eigenaar
moest het toestel tweemaal een noodlanding doen, in Oostende en in Reims.
Op de lijst staat dus de naam van een niet bestaande maatschappij! (Nb: de
kans dat J-P. Bemba zich na de Oostendse en Reimse perikelen ooit nog met
zijn privaat vliegtuig op Belgisch grondgebied waagt is onbestaande.) Zie
ook...
► Air Memphis
(Egypte): Er zijn momenteel 4 toestellen actief bij Air Memphis Egypt;
twee passagierstoestellen A320, één passagierstoestel DC8 en één
passagierstoestel BAC-111 geleasd bij het Roemeense JARO Int’l. Geen
vrachttoestellen. Het plaatsen van Air Memphis op de lijst is relatief
zinvol.
► Air Van Airlines
(Armenië): Air Van, opgericht in 2003, heeft momenteel geen enkel toestel
actief voor eigen rekening. Wel heeft het nog een B747 (EK-74702), die nu
wordt geleast aan het Nigeriaanse IRS Airlines (opgericht in 2002), hoewel
IRS zijn luchtvaartcertificaat kwijtspeelde in 2004 als gevolg van een
“safety incident”. Het bewuste passagierstoestel EK-74702 landde nog in
Oostende op 31 januari 2005 (4) voor rekening van Air Van zelf. Het plaatsen
op de lijst lijkt dus niet helemaal onzinnig.
► Central Air Express
(Kongo): Volgens het gezaghebbende Aerotransport (
www.aerotransport.org )
bestaat er in de Dem. Rep. Kongo geen luchtvaartmaatschappij onder deze
naam. Wel bestond er een Central Air Express in Gabon, opgericht in 2001
en in hetzelfde jaar opgedoekt. Het heeft ooit een 2-motorig
propellertoestelletje FH-227 geleast van het Nigeriaanse Afrijet Airlines
(!). Het plaatsen op de lijst is onzin!
► I.C.T.T.P.W.
(Libië): Aerotransport vermeldt slecht 2 Libische burgerlijk
luchtvaartmaatschappijen, die heden actief zijn: Libyan Arab Air Cargo en
Libyan Arab Airlines. Tenzij met ICTTPW Libyan Arab Air Cargo wordt
bedoeld, is ICTTPW onbekend. Op 14 juni landde in Oostende van Libyan Arab
AC een vrachttoestel Antonov-124, 5A-DKL. Daarna waren nog 4 andere
vluchten met dat toestel voorzien, maar die werden afgelast vanwege
problemen die de maatschappij leek te ervaren met het Belgisch Bestuur der
luchtvaart. Waarom niet op de lijst publiceren onder de meer bekende naam
“Libyan Arab Air Cargo” ter informatie voor andere EU-landen!!!
► International Air Tours
Ltd (Nigeria): Deze maatschappij staat ook bekend als IAT Cargo. Zij
werd opgericht in 1994 en opgedoekt in 1998 toen het enige toestel van de
maatschappij, 5N-VRG (B707), crashte in Oostende op 14 november 1998 (5). Het is
onzin om die maatschappij nog op de lijst te vermelden !!!
► Johnsons Air Ltd
(Ghana): Johnsons Air was een geregelde bezoeker van de Oostendse
luchthaven, maar kraste op in 2003 na negatieve publicaties over haar
activiteiten. Johnsons heeft momenteel nog 4 vrachttoestellen in dienst
van het type B707 en DC8, waarvan er eentje, de 9G-LAD, op 7 augustus 2003
werd betrapt op illegale wapenleveringen aan Liberia. Vermelden op de
lijst lijkt dus zinnig. Johnsons Air vliegt
momenteel op Maastricht!
► Silverback Cargo
Freighters (Rwanda): Deze maatschappij, opgericht in 2002, heeft
momenteel twee vrachttoestellen DC8’en in actieve dienst waarvan eentje
een lange tijd in Oostende vertoefde voor onderhoud (6),
alvorens voor Ethiopian Airlines op Zaventem te vliegen. De maatschappij
kwam onlangs na de publicatie van een Amnesty Int’l rapport in de aandacht
wegens illegale wapenhandel aan de Rwanda gesteunde rebellen in Oost-Kongo.
De vermelding op de lijst is dus terecht.
► South Airlines (Oekraine):
South Airlines heeft momenteel 3 toestellen in dienst, twee Tupolev’s-134
en één Antonov-12. De An-12 heeft ooit dienst gedaan voor Santa Cruz
Imperial, één van Victor Bout’s maatschappijen. Maar waarom South Airlines
op de lijst vermeld staat is onduidelijk.
Besluit:
1/ Twee
maatschappijen lijken ons niet op de lijst te moeten staan wegens niet
meer bestaand: Central Air Express en Int’l Air Tours
2/ Africa Lines is
daar ook niet op zijn plaats, althans niet onder deze benaming, gezien
onder die benaming onbestaande.
3/ I.C.T.T.P.W. kan beter onder zijn
bekende naam “Libyan Arab Cargo” worden vermeld.
4/ Waarom staat Onur Air
niet op de lijst, de maatschappij waarvan Landuyt zelf in zijn mea culpa
heeft erkend dat hij Onur in navolging van Nederland en Duitsland de
toegang tot het Belgisch luchtruim beter had ontzegd?
5/ Waar zijn Fly Air (7),
Phuket Airlines en andere?
6/ Waar is MK Airlines? (Ghana geregistreerd, geen permanente
rechten in de VS! Veel zware crashes in 15 jaar!) zie (8)
|