Bezoek aan het Vlaams Parlement
10 oktober 2013
Crevits privatise, Egis rit,
citoyen paie
1-nov-13
Hilarische toestanden in het Vlaams Parlement op 10 oktober jl. Op
de agenda stond de privatisering van de regionale luchthavens
(+ interpellaties). WILOO nieuwsgierig als altijd trok er heen.
Met stijgende verbazing hoorden we toen bij aanvang van de
vergadering sommige
parlementsleden eerst veel kabaal maken over een zeer belangrijk
dossier van zes "ontoelaatbare" Arabische opschriften (Halal-reclame)
op Antwerpse (Vlaamse) bussen, waarna later zonder mopperen een
uiteenzetting van een half uur volgde door de CEO van Egis Avia,
in het Frans...
Voor de Franse
EGIS-CEO aan de buurt was ontstond bovendien ook heel wat rumoer
over wat wel en niet mocht gezegd worden over "het contract met EGIS".
Parlementslid Reekmans (LDD) had tegenstrijdige cijfers over de
privatisering meegebracht en wou daarover interpelleren, maar had
ook een verbod gekregen "om maar iets over cijfers te zeggen"!
Hij was bang zijn parlementair inzagerecht kwijt te spelen. De
plaatsvervangende voorzitter van de commissie Mobiliteit (normaal de
heer Peumans) stelde als oplossing voor... om het publiek te
laten verwijderen (WILOO mocht naar huis). Dat zagen anderen
weer niet zitten. Uiteindelijk werd afgesproken dat het Rekenhof de
zaak zou bekijken (zie...)
en men daarna de interpellaties weer op de agenda zou zetten.
De vergadering ging dan maar verder zonder lastige
vragen. In plaats daarvan werd op voorstel van de minister een
toelichting (PowerPoint) over het akkoord gebracht.
Ir. Desmyter bracht het verhaal van de Vlaamse Administratie.
Details wou hij niet geven, toch bleek zeer snel dat de
privatisering een kostelijke grap zou worden voor de Vlaamse
belastingbetaler. De meerkost na privatisering wordt op €1,4 mln per
jaar "geschat"... Egis moet de eerste tien jaar
slechts 200 à 250 duizend euro per jaar
betalen als vergoeding voor het gebruik van beide
luchthavens, anders gezegd... ongeveer €500 per ha! Landbouwgrond
huren kost in Vlaanderen zo'n €330 per ha en daar staat enkel gras
op, Egis krijgt twee geheel uitgeruste luchthavens + gratis
veiligheidspersoneel (check-in enz.) voor €500 per ha. Ter
vergelijking, enkel voor het gebruik van de camera's in de zeehaven
van Oostende betaalde de Federale Politie €500.000 per jaar! Men kan
gerust stellen dat EGIS tien jaar lang een schandalig laag bedrag
betaalt en minister Crevits zwaar op haar knieën zat tijdens de
onderhandelingen.
Uit het verhaal van ir. Desmyter bleek verder dat om
beide luchthavens een beetje op pijl te houden nog eens dringend
€45,5 miljoen investeringen nodig zijn. De ondertunneling van de
krijgsbaan in Deurne (€45 miljoen) zit hier niet eens bij. Eigenlijk
had hij dat moeten vermelden en bedragen de noden zo'n
€100 milj.!!! (zie
ook het uitgedeelde
document...)
Alles samengevat komt de privatisering voor de
volgende 25 jaar dus neer op een meerkost van 3,5 miljoen euro
per jaar. Waar Vlaanderen nu zo'n €12,5 miljoen moet ophoesten
zal dat na privatisering jaarlijks €16 miljoen zijn (voor
beide luchthavens, incl. tunnel Deurne). Voor Oostende schat WILOO
dat de kosten zullen oplopen tot jaarlijks zo'n 10 €milj.
Waarom er überhaupt geprivatiseerd moest worden?
Daarop antwoordde de immer vrolijke minister Hilde Crevits bij
tussendoortje in haar oneindige goedheid dat dit nu eenmaal het
heersende economische gedachtegoed is... en dat dit door haar
voorhangers beslist was... en dat zij dit dossier ook maar
geërfd had... en dat het slechte tijden waren... en dat enz., blah
blah blah...
Na
deze kostelijke uiteenzetting door de Vlaamse administratie volgde
een halfuurtje voorstelling EGIS door (de CEO van) EGIS (in het
Frans).
M.a.w.
een wollige CEO-show "look how great and powerful we are", die we u
dan ook besparen... Gevolgd door (weer) een PowerPoint,
ditmaal in het Nederlands, gebracht door de heer Marcel Buelens
de toekomstige CEO luchthavens Oostende en Deurne, handelend over
zijn grootse plannen. Veel kon hij evenwel niet zeggen want "der
feind hört mit". Het kwam er na afloop eigenlijk op neer dat hij
toegaf dat er niet veel zal veranderen (in 2022 70.000 ton
vracht). Ook dat verhaal besparen we u. Op te merken valt dat
tijdens de uiteenzetting WILOO moest stoppen met filmen van de
minister.
Zijn we nu wijzer geworden? Ja en nee. De zaak wordt
ook nog parlementair vervolgd (zie linkerkolom).
Wie e.e.a. voorlopig zelf wil bekijken zie hiervoor
onze gepubliceerde documenten en wat filmopnames (excuses voor de
slechte geluidskwaliteit) in de linker- of rechterkolom.
Ps. Opmerkelijk was ook de totale afwezigheid op 10
oktober van de milieupartij GROEN in dit dossier. Waar is is de
tijd van parlementsleden als Jef Tavernier of Filip Watteeuw.
WILOO ontving ook nog steeds geen antwoord op onze brief (17 aug.
'12) met vragen over de groene standpunten aan GROEN-voorzitter
Wouter Van Besien (zie...)!
|