Geachte mevrouw,
mijnheer,
Naar aanleiding van foto’s en een artikel
op onze website waarin we de milieuvervuiling aanklagen
veroorzaakt door zeer oude AN-12 vrachttoestellen, zijn
gisteren een aantal artikels in de lokale pers verschenen.
De toestellen waarvan sprake opereren in opdracht van de
recent opgerichte firma voor visimport “Mithras Air”.
In een reactie op onze aantijgingen
verklaart schepen Yves Miroir op zeer tegenstrijdige wijze
in de ene krant (De Standaard) dat er voor de vismijn wél
vis werd ingevlogen en in een andere krant (Het laatste
Nieuws) dat dit tot nu toe niét het geval was. In de ene
krant spreekt hij over moderne AN-12 toestellen in een
andere over (onbestaande) AN-47’s. Ofwel is de schepen niet
goed geïnformeerd ofwel verzwijgt hij opzettelijk de ware
toedracht om zo de Oostendse bevolking op het verkeerde been
te zetten.
Wat heeft WILOO tot op heden vastgesteld?
Van bij het begin werd blijkbaar geprobeerd om op de
goedkoopste manier vis uit IJsland in te vliegen. Dit zowel
voor privé klanten als voor de vismijn. Daarvoor werd bij de
start beroep gedaan op onveilige ex-Bulgaarse AN-12
toestellen van de firma Air Sofia. Het betreft toestellen,
die om de dreiging op de “Europese zwarte lijst van
onveilige vliegtuigen” te belanden, de Bulgaarse voor de
Kazakse vlag verwisselden. Ze verhuisden met bemanning en al
naar een nieuwe thuisbasis in Kazakstan. Probleem zwarte
lijst opgelost! Zie ook onze persnota van 1 juni 2007
http://www.wiloo.be/persnota_1_juni_2007.htm
Helaas voor schepen Miroir en zijn
Oostendse visimporteurs werden na een viertal vluchten in de
maand juni ’07, de ex-Bulgaarse nu Kazakse AN-12 toestellen
in IJsland door de autoriteiten een vliegverbod opgelegd
voor regelmatige vistransporten wegens onvoldoende
veiligheidskwalificaties (1)! Noodgedwongen moest vrij snel
een beroep worden gedaan op het peperdure alternatief van
modernere vervangtoestellen type B-737 van de IJslandse
firma Bluebird, een dochter van Islandic Air.
Lang heeft dit alles echter niet geduurd.
De vrachtprijs was blijkbaar stukken hoger. Veel vis werd
tot op heden niet ingevlogen. En het is maar af te wachten
of dit ooit het geval zal zijn.
Ondertussen zijn de stokoude Kazakse
vrachtbakken uit Oostende verdwenen om plaats te maken voor
een al even oude ex-Bulgaarse AN-12 van Air Sofia, ditmaal
vliegend onder Servische vlag. Uit welk land dat toestel
ooit vis zal aanvoeren, zien we met spanning tegemoet.
Dat er moderne schone AN-12 of AN-47
toestellen bestaan, zoals schepen Miroir beweert, is een
grove leugen. Tenzij de pers het weer verkeerd heeft
genoteerd?
AN-12 vliegtuigen zijn oude Russische
militaire toestellen. Het prototype dateert van 1957. De
laatste werd in 1973 gebouwd. De meeste vindt men in Oost-Europa en Afrika. Daar storten ze geregeld neer.
voor de vzw WILOO
Jacques Denecker
voorzitter
(1) bron
CAA IJsland