WILOO PERSNOTA
4 juni
2006
De
Vlaamse Regering presenteerde op vrijdag 2 juni jl. haar visie op de
toekomst van de luchthaven Oostende-Brugge. Ze deed dit aan de hand
van een rapport opgesteld door het, met Vlaams geld gesubsidieerde,
“Vlaams Instituut voor de Logistiek” (VIL). De luchthaven krijgt een
andere beheersvorm, zeer waarschijnlijk als zusterbedrijf van het
Autonoom Gemeentebedrijf Haven Oostende (AGHO) met aan het hoofd
Johan Vande Lanotte. Hiermee bevestigt de Vlaamse Overheid feitelijk
dat ze er decennialang niet in geslaagd is om de luchthaven op een
behoorlijke manier uit te baten. Uit onmacht wordt de fakkel nu
doorgegeven aan het autonoom stadsbedrijf. De bedoeling is dat het
een vrachtluchthaven blijft!
Wie
het VIL-rapport (1)
goed leest bemerkt echter weinig kansen voor de toekomst van de
luchthaven en moet hard zoeken naar het weinige (goede) nieuws. Het
rapport is vooral een scherpe weergave van het failliete beleid
tijdens de afgelopen 30 jaar met zijn veelvoud aan gemiste kansen.
In een straal van 500 km zijn ondertussen meer dan 30 concurrenten.
Deze hebben vaak dezelfde of betere troeven (o.a. een trimodaal
platform) en zijn stappen verder in hun ontwikkeling. Op een scherpe
(vracht)markt, met voor de Oostendse luchthaven weinig eigen “unieke
catchment area”, wordt tussen de regels een weinig rooskleurig
toekomstbeeld geschetst. Oostende (over)‘leeft’ dank zij de genade
van één klant namelijk MK Airlines. Door het feit dat de terreinen
zo dicht bij de stad liggen en de uitbater over slechts één baan
beschikt en een beperkte milieuruimte om ’s nachts te opereren,
zullen de echt grote jongens (integratoren, DHL enz…) wellicht nooit
komen! De studie brengt weinig nieuws, de feiten zijn sinds lang
gekend. Merkwaardig is dat de studie bijna alle schuld voor het
falen legt bij de te rigide overheidsstructuur met zijn starre
ambtenaren, en geen verdere heil ziet in een Vlaamse EVA (Extern
Verzelfstandigd Agentschap). Merkwaardig is ook dat de studie kiest
voor opties 3 en 4 van het rapport en blijft ‘geloven’ in een
vrachtfunctie! Het ontbrak de opstellers van de VIL-studie blijkbaar
aan moed om sommige zwaar nefaste vaststellingen te vertalen in hun
eindconclusies en ze aan de opdrachtgever door te geven. Ondanks de
bleke situatieschets wordt aan de Vlaamse regering gemeld dat er nog
kansen zijn voor de toekomst als zogenaamde ketenmanager, plus een
omschakeling naar een industriële luchthaven (een gekend verhaal)
via de opties 3 en 4 (op blz 15) maar voegt er in een zucht aan toe…
dat dat eigenlijk niet onderzocht is! Een haalbaarheidsstudie voor
de verschillende opties werd niet gedaan! Dat is blijkbaar een zorg
voor later of met andere woorden de kar wordt voor het paard
gespannen. De VIL-studie is dan ook vooral een samenvatting van veel
flinterdunne potentiële opties en niet onderzochte en weinig
concrete voorstellen. Ook hier weer ouwe wijn in nieuwe zakken.
Optie 5 (businessplan à la Macquarie) is waarschijnlijk te
spectaculair en komt niet echt aan de bak. Optie 1, de reconversie,
werd door het rapport meteen en zonder onderzoek, naar de
prullenmand gewezen.
De
Oostendse luchthavenfakkel (het is een kaarsje) wordt zodoende met
bovenstaand rapport als excuus doorgegeven aan Johan Vande Lanotte
met zijn AGHO. Hij krijgt er een ferme bruidschat bij, met
vrijstelling van de schuldenlast en van de gratis zware
investeringen in de baneninfrastructuur bovenop. De
infrastructuurwerken zijn nodig om te kunnen blijven werken binnen
de voorwaarden van de ICAO (International Civil Aviation
Organistion). Ze worden vanzelfsprekend betaald door alle Vlamingen.
Alle heil moet straks komen van de flexibelere beheersmogelijkheden
op financieel en personeel gebied in het AGHO! Aan de structurele
marktarmoede wordt voorbijgegaan. Ook aan het feit dat er in het
verleden bij een poging tot privatisering geen kandidaten (met
kapitaal) gevonden werden, wordt voorbijgegaan. Of het vooropgestelde
ketenmanagement wel een reële optie is, dat is een zorg voor later.
Hopelijk draait dit nieuwe luchthavenavontuur, over twintig jaar en
wanneer Johan er niet meer staat, niet uit op een peperdure
begrafenis voor de Stad en zijn bewoners.
Voor
vzw WILOO betekent de luchthaventransfer van regionaal naar
stedelijk niveau een nieuwe toekomstige partner. WILOO is bereid te
praten met de toekomstige uitbater. Johan Vande Lanotte heeft in het
verleden, als politieker en tijdens talrijke campagnes en in
nieuwsbrieven, heel wat beloftes gedaan rond beperkende maatregelen
ivm stank en lawaaihinder, het aanleggen van bufferzones, de
oefenvluchten enz… De vzw WILOO zal hem hier aan herinneren. De vzw
WILOO is ook niet bereid thans afbreuk te doen aan haar
streefdoelen, met name een luchthaven op maat van de omgeving.
Oostende was er eerst! Dit houdt in dat we geen compromissen
sluiten rond volgende eisen:
1/
dat de luchthaven ’s nachts wordt gesloten
2/
dat de luchthaven enkel werkt met luchtvaartmaatschappijen, die een
degelijk palmares van veiligheid kunnen voorleggen
3/
dat Oostende niet meer wordt aangevlogen door toestellen ouder dan
30 jaar (rookbakken zoals de AN-12, DC8 en dergelijke)
4/
dat in Oostende dezelfde QC-normen worden toegepast als in Zaventem
en dat de geluidsnormen van de Wereld Gezondheids Organisatie (WGO)
van kracht worden.
5/
dat de dagvluchten in aantal dusdanig worden beperkt, dat zij noch
het Oostends leefmilieu te zwaar belasten noch het eigen toerisme en
de daarvan afhankelijke werkgelegenheid in gevaar brengen.
6/
dat de startbaan gehalveerd wordt zodat de WUG’s volledig kunnen
benut worden
7/
dat er naast een geluidsmeetnet ook een luchtkwaliteitsmeetnet komt
+ preventieve maatregelen om de hinder van kerosine en uitlaatgassen
van vliegtuigen en de aanverwante mobiliteit te voorkomen
8/ dat
er bufferzones worden aangelegd om (ook grond)
lawaaihinder en de uitstoot van uitlaatgassen op te vangen
9/
dat, zoals reeds lang werd beloofd, maximaal boven zee wordt geland
en opgestegen (ILS08 is in dienst)
10/
dat oefenvluchten beperkt worden zoals beschreven in het gezamenlijk
advies van de vzw WILOO, de Stedelijke Milieuraad, advies
overgenomen door het stadsbestuur van Oostende
Het
contact met de toekomstige uitbater is helaas reeds gehypothekeerd.
Een maand terug stuurden we hem een brief in verband met de toename
van het aantal nachtelijke bewegingen (2).
De brief bleef tot op heden onbeantwoord. Ook de
toekomstige transparantie met betrekking tot de uitbating door het
AGHO lijkt voor WILOO problematisch. Johan Vande Lanotte zegt wel
dat hij, ook al is het niet wettelijk verplicht, oppositieleden in
zijn autonome raden opneemt om zijn goodwill tot transparantie te
waarborgen. De feiten spreken andere taal. Zo waren leden van zijn
dagelijks bestuur en de raad van beheer van het AGHO helemaal niet
ingelicht toen hij begin dit jaar zijn plannen voor de integratie
van de luchthaven voorstelde op een nieuwjaarsreceptie van
“Ondernemend Oostende”. Ook hier heeft WILOO ernstige bedenkingen
bij.
|