Honderden miljoenen
Euro's...
The story of a never ending loss of
taxpayers money!
updated:
10/05/2013
De Historiek
Honderden
miljoenen Euro's. Dat is het bedrag dat de overheid de afgelopen 20 jaar
in de luchthaven pompte. Zo'n
1500 jobs
werden beloofd (in 1994). Ze kwamen er uiteraard niet want er was nooit veel
(echte) interesse vanwege de grote
spelers in de 'bussiness'. Daarvoor heeft deze luchthaven teveel nadelen. De poging tot privatisering (in 1997) mislukte
dan ook bij gebrek
aan belangstelling. Ook de poging tot in concessie geven werd een fiasco
(in 2000), BIAC kwam zag en vertrok. De overheid betaalde. Enkel de meest
gekke vliegtuigen en maatschappijen doken (en duiken) af en toe op,
zie...
Toch trekt de politiek geen conclusies, waarschijnlijk is ze bang voor het
(grootste deel) van de bevolking, voor wie de romantiek van de luchtvaart
meestal blinde liefde is.
Ook minister K. Peeters ging in 2005 door met
investeren in een bodemloze put. Tijdens een mediashow op 6
september 2006 presenteerde hij de jongste VIL, die voor de zoveelste keer moest bewijzen welk enorm potentieel
hier lag! Opnieuw werden weer 1000 jobs
beloofd!
Tegen eind 2006 zou het Autonoom Gemeentebedrijf Haven Oostende
(AGHO), met aan het hoofd Johan Vande Lanotte, de uitbating van de luchthaven
overnemen. Zal Johan Vande Lanotte straks, samen met zijn vrienden bouwpromotoren,
een nieuwe bestemming aan de luchthaventerreinen geven?, een functie weg van de
luchtvaart? Het blijft een open vraag. De man wil niet zeggen wat zijn
plannen zijn... Ook de voorwaarden voor de overname zijn onbekend! Officieel
heet het dat gewacht wordt op een nieuwe studie... Johan heeft trouwens een
maandenlange zwijgplicht opgelegd! Vlak voor de gemeenteraadsverkiezingen
van oktober 2006 kan dit tellen. Transparantie is ver te zoeken.
In
het weekblad Knack, editie 34 van 23 augustus 2006, wordt 24 pagina's
besteed aan de politiek in Oostende. Er wordt echter geen woord aan de
(gemeentelijke) luchthaven besteed. Ook hier blijven we op onze honger
zitten over de toekomst van deze 'grote economische regionale motor'
Volgens senator Jean-Marie Dedecker heeft de
luchthaven een toegevoegde waarde gelijk aan een superette!
Professor Allaert planoloog van de UGent ziet het nut niet van
het huidige concept.
Het blijft sowieso hard zoeken naar enig openbaar of
maatschappelijk nut. Het kapitaalsrendement en de arbeidsproductiviteit
op deze enorme ruimte is met geen vergrootglas te vinden. Dit alles
terwijl de stad zijn jonge gezinnen geen woonruimte kan schenken!
Ook
in de krant De Standaard waren recent veel kritische bedenkingen te
lezen. Zie...
Hieronder een ietwat verouderde
professionele fotoreeks uit november 2004
"Doodse blik
op een zwaar onderbenutte luchthaven"
(De reeks werd gemaakt naar aanleiding van een
reportage in De Standaard, foto's Danny Veys)
Apron1 eind 2004
zonder woorden
buiten de luchthaven en vlak onder de aanvliegroute is wel
veel drukte, een winkelcentrum, een school, woonwijken...
Eind 2005
is er één loods bijgekomen op Apron1.
Zicht op de MK Airlines loods, 24 augustus '06
Bovenstaande loods werd gebouwd begin 2006 op kosten van de
Vlaamse belastingbetaler. Ze werd voor drie jaar verhuurd aan MK Airlines.
Het cadeautje wordt met veel feestgedruis officieel geopend
op 6 september 2006
De beloftes van MK
Airlines zijn enorm 250.000 ton en 150 werknemers in 2010...!
Bron...
Totale effectieve vracht Luchthaven Oostende-Brugge:
- in 2008: 68.000 ton
- topjaar 1999: 108.000 ton
Of er echt behoefte is aan apron1 is
dan ook naar onze mening een retorische vraag.
De ingebruikname van dit stuk beton
verplaatst enkel grondlawaai, stank en milieuhinder van de wijk
Raversijde naar de wijk Stene
Nieuwe peperdure loods
12-sep-09
Onder het moto "there is always
room for one more" en "keep
them busy" komt er op de Oostendse
luchthaven nu ook, u leest het goed,... een "sneeuwruimersloods".
Deze was aanvankelijk in de Schoolstraat (1)
gepland maar komt nu op het hellend vlak naast de Paalsteenhoeve
(zie foto)! Het ding wordt, met alle nodige grondwerken en
verstevigingen, weer een peperduur geval dat zelden of nooit
gebruikt zal worden. Hij past perfect in de stilaan lange reeks van
zo goed als nooit gebruikte loodsen (MK-loods, AMG-loods,
wachthuisjes... enz.). Het openbaar onderzoek start binnenkort.
5-mar-2009
Zonder woorden
Leeg, leeg, leeg..., sinds juni 2008 zijn de
activiteiten op apron1 stilgevallen. De MK Airlines loods ligt er verlaten bij. Apron1
(foto rechts)
dient enkel nog om af en toe een toestel te parkeren.
Terreineigenaar WVI (voorzitter,
jaarverslag
2006,
jaarrekeningen NBB, de
postjes) slaagde er twintig jaar lang niet in om met
gemeenschapsgeld iets op het beton te (laten) bakken. Nu gaat ze het dan maar
zelf proberen uit te baten,
lees... Naar onze
mening is dit in strijd met hun
statuten!
Vzw
WILOO heeft een beter voorstel: Maak van die verlichtingspalen windmolens,
zet apron1 vol met zonnepanelen en plant er ook zo'n 100 ha duurzame efficiënte
superkassen (met warmteopslag, zoals bijv. in Nl en
UK) voor biologische tuinbouwteelt
()!
Dat is goed
voor onze CO2-uitstoot, voor de productie van gezond lokaal voedsel, voor de
productie van elektriciteit voor heel de kust, voor onze betalingsbalans, voor
onze belastingen, voor... enz. enz...
Oudenburg toont het voorbeeld met 4 ha,
lees...
Al drie jaar leeg
5-mei-11 De hoofdklant van de Oostendse luchthaven
MK Airlines staakte in zijn activiteiten in april
2010 en is ondertussen failliet. De MK loods staat nu al drie jaar leeg...
---
|