Brief aan de redactie van
'Ondernemers'
Een reactie op
het interview met luchthavenmanager van International Airport
Ostend-Bruges in nr 14 - 2004
Geachte,
Met veel aandacht
heeft WILOO (Werkgroep rondom de Impact van de Luchthaven van Oostende op
de Omgeving) het interview met luchthavenmanager Gino Vanspauwen gelezen
in uw editie “Ondernemers in West-Vlaanderen van 14-24 september jl., met
als titel “Oostende en haar luchthaven moeten met elkaar leren leven”.
De geïnterviewde
dist weer één en al “good news” en geweldige vooruitzichten op, gespijsd
met de onvermijdelijke halve waarheden, ongerijmdheden en contradicties.
Verzinsels worden niet geschuwd, op de grens van het lachwekkende. Het is
best begrijpelijk dat een bedrijfsmanager, in casu Mr. Vanspauwen, en
“zijn bedrijf” zich willen laten zien van hun beste kant. Maar enige
inspanning is toch geboden om niet ongeloofwaardig en clownesk over te
komen. Het lijkt Wiloo ongepast en betreurenswaardig, dat Mr. Vanspauwen
door flagrante onwaarheden een niet zo rooskleurige werkelijkheid tracht
te verdoezelen en door de algemene euforische teneur van zijn betoog een
verkeerd beeld van de luchthaven wil ophangen. Inmiddels wordt de publieke
opinie een rad voor de ogen gedraaid.
Laat ons toe dit
te verduidelijken en bepaalde beweringen hierbij te becommentariëren.
Op uw vraag over
plannen met Ryanair antwoordt de manager: “Ryanair
is voorlopig verdwenen, maar er zijn al een resem anderen bijgekomen,
zoals MK Airlines, FOS Logistics, Evergreen.” Nu blijkt dat
Evergreen reeds in 2003 als Amerikaanse bezoeker veelvuldige
transitvluchten en aansluitend fuelstops uitvoerde i.v.m. de Irak-oorlog
en de Golfregio. FOS Logistics, als nieuweling aangekondigd voor begin
september, behoort vooralsnog tot het domein van onvervulde wensen, maar
daar wordt verder op teruggekomen. MK Airlines bezoekt Oostende reeds
sinds minstens 1995, maar heeft inderdaad onlangs haar activiteiten
opgedreven door het Engelse Manston in te ruilen voor Oostende, dankzij
een door subsidies gesteund gunstig prijsaanbod. Wat al die andere
maatschappijen uit de “resem” wel mogen zijn, is onduidelijk.
Of toch? Saudi Arabian Airlines?
Op
de FocusTV-webstek van 10/09 en Het Laatste Nieuws van 11/09 voerde de
manager als nieuwe maatschappijen MK Airlines, Evergreen en Saudi Arabian
aan, maar vergat daarbij FOS Logistics te vermelden. Saudi Arabian doet
sinds 20 juli Oostende aan wegens werken op Zaventem en volgens bronnen
bij de Saoedi maatschappij, vermoedelijk tot half december.
“Het contract
[met
Saudi Arabian] loopt voor een jaar,
maar wij zullen ons beste beentje voorzetten om Saudi Arabian hier te
houden, of toch minstens met een deel van de vracht”, verklaart
de manager in De Zeewacht van 13/08. Niettemin gaat het hier enkel om
tussenlandingen op weg naar de VS, waarbij een zeldzame keer vracht wordt
af- of bijgeladen. “Ik kan me niet
voorstellen dat de Saoediërs, nu ze kennis hebben gemaakt met een goede,
flexibele luchthaven als de onze, niet verder met ons zouden willen
werken.”
Over Ryanair klonk
het in een recent verleden nog zo (Het Laatste Nieuws van 30/07):
“Bij mijn recente bezoek aan Dublin kreeg
ik het voorstel dagelijkse vluchten op Rome en Barcelona te organiseren.”
In een reactie relativeerde David Geering, woordvoerder van Ryanair voor
de Benelux, toen: “Wij kunnen de
beweringen van de luchthavenmanager niet bevestigen en laten ze voor zijn
rekening.” In uw interview luidt het anders:
“Als Ryanair zich aan de afspraak houdt,
biedt ze een nieuwe passagierslijn vanuit Oostende aan”. Indien
geen nieuwe route wordt geopend (“Rome
is een mogelijkheid, heb ik begrepen”) en Ryanair verzuimt
schadevergoeding te betalen, “dan
kunnen we – mits een gerechtelijke beslissing in ons voordeel – hun
vliegtuigen aan de grond houden, waar ook ter wereld.”
Op uw vraag hoe de
luchthaven is geëvolueerd sinds Mr. Vanspauwens aantreden, verklaart de
manager zonder verpinken: “Wij denken
dat we goed bezig zijn. We tekenden voor een expansie met 134,8%. We
realiseerden die groei door nieuwe maatschappijen aan te trekken en door
keihard te werken met een kleine ploeg. Ik denk dat veel bedrijfsleiders
jaloers zouden zijn als ze dit percentage horen”. Wat de
nauwkeurigheid betreft bij het berekenen van het percentage “134,8” heeft
niemand ooit het voorbeeld van onze luchthavenmanager voorgedaan. Die
groei waarop ieder bedrijfsleider terecht stikjaloers zou zijn, werd –
naar verluidt – ook gerealiseerd! Maar welke periode en corresponderende
referentie werden hier gehanteerd? Het lopend jaar ten opzichte van het
jaar voordien, zoals men onderhuids wordt uitgenodigd te veronderstellen?
Neen, dat kan niet, gezien het vrachtvervoer voor het eerste jaarhelft
daalde. Een periode van één week, twee weken, een maand? Het
voorgeschoteld percentage lijkt wonderwel op een correctie van 0,2% op het
in een andere context vermeld percentage van 135% (uitleg hiervoor: zie
verderop).
Omzeggens
terzelfder tijd was ook in de krant De Morgen van 24/09 een interview te
lezen met de luchthavenmanager. “Er staan grote dingen te gebeuren in
Ostend-Bruges International Airport”. Zo luidde de aanhef van het
interviewartikel. In het interview verklaart de luchthavenmanager
ondermeer: “Als we willen groeien,
moeten we bijna noodgedwongen luchtvaartmaatschappijen weghalen bij andere
luchthavens. En dat lukt. De groei die we sinds juni beginnen te zien,
heeft niets te maken met een internationale heropleving, maar met onze
eigen commerciële inspanningen.” Met een investering van 45.000
euro werd er voorzien in een hypermoderne koelruimte voor bederfbare
goederen. “Het aantrekken van
perishable-vervoer was vooral
belangrijk om dat soort cargo bij andere luchthavens weg te houden. Die
infrastructuur hebben we dus nodig: zeker met de komst van MK Airlines
worden we een van de belangrijkste luchthavens op het vlak van bederfbare
goederen die uit Afrika naar West-Europa worden vervoerd.”
Nu blijkt dat alle
bederfbare vracht van MK Airlines niet in de hypermoderne koelruimte
belandt, maar rechtstreeks in de koelwagens van ondermeer de Nederlandse
transporteur Balkenende BV. Het Ghanees-Britse MK Airlines is voor de
afhandeling van haar vracht klant van Race Cargo en niet van Aviapartner
die de koelruimte runt. Race Cargo heeft overigens een zustermaatschappij
in Ghana, die nog met een eigen DC8-toestel opereert en tot voor kort
toestellen leaste bij het eveneens Ghanese Johnsons Air. Zeventig procent
van alle vracht van MK Airlines wordt per vrachtwagen naar Engeland
vervoerd via de Eurotunnel in Calais.
Of MK Airlines uit
Manston Airport werd weggehaald door “eigen commerciële inspanningen” valt
nog te bekijken. MK is reeds lang actief op de luchthaven, maar inderdaad
werd onlangs het grotere volume MK-activiteit op Manston volledig naar
Oostende overgeheveld. Navraag bij de voorzitter van het “Manston Airport
Consultative Committee” (een raadgevend orgaan van vertegenwoordigers van
alle belangengroepen, inclusief de omwonenden) leert ons de ware toedracht
van de overheveling. Planestation Group, de uitbater van Manston Airport,
is onlangs “full owner” geworden van de “low cost” maatschappij EUjet,
waarmee het sinds begin september een netwerk heeft opgestart voor
passagiersvluchten op Europese bestemmingen. Daarom heeft Planestation
zich ondermeer ontdaan van de “large, noisy and dirty” vliegtuigen van MK
Airlines. Mede omwille van een gunstig prijsaanbod door een gesubsidieerde
luchthaven, lag het dan ook voor MK voor de hand om al haar activiteiten
in Oostende te concentreren en via de Eurotunnel haar vracht naar Engeland
te loodsen.
Op de
FocusTV-webstek van 10/09 pochte de luchthavenmanager met een stijging van
het vrachtvervoer met bijna 135%, of meer dan een verdubbeling. Echter
sloeg die stijging enkel en alleen op de maand augustus ten opzichte van
het jaar voordien. Iets preciezer uitgedrukt was de stijging 134,8%, het
percentage dat in uw interview door de manager wordt gesuggereerd
betrekking te hebben op het hele lopend jaar. Er wordt schaamteloos met
cijfers een loopje genomen! En opnieuw wordt er hier gegoocheld: met name
wordt er niet verteld, dat er uitgerekend in augustus vorig jaar geen
enkele Amerikaanse transitvlucht naar de Golfregio plaatsgreep, terwijl in
augustus dit jaar van alle vrachtvluchten er maar liefst 43 %
transitvluchten waren en slechts 57 % eigen vrachtvluchten.
Zoals bekend wordt
in de vrachtcijfers van de luchthaven de transitvracht van de Amerikaanse
vluchten eveneens meegeteld, hoewel geen gram vracht van deze vliegtuigen
wordt op- of afgeladen, wat derhalve een volledig vertekend beeld geeft
van het eigen actief en de eigen structurele verworvenheden van de
luchthaven.
Het zou eerlijker
zijn, een vergelijking te maken tussen alle eerste acht maanden van beide
jaren 2003 en 2004. Daar dringen zich dan heel andere conclusies op, zoals
blijkt uit onderstaande tabellen.
Eigen vrachtvluchten
|
A300 |
DC10 |
DC8 |
B707 |
B757 |
B747 |
An-124 |
An-12 |
An-26 |
Jan-aug 2003 |
237 |
77 |
157 |
0 |
115 |
20 |
57 |
127 |
29 |
Jan-aug 2004 |
227 |
38 |
147 |
29 |
147 |
51 |
6 |
108 |
71 |
Transitvluchten
|
Air Mobility Command |
Saudi AL |
Jan-aug 2003 |
302 |
0 |
Jan-aug 2004 |
186 |
37 |
DC10 (DAS Air) daalt van 77 naar 38 vluchten (laadvermogen ± 80 ton).
B757 (Ethiopian Airways) stijgt van 115 naar 147 (laadvermogen ± 40 ton).
B747 stijgt van 20 naar 51, dank zij de sinds kort sterk toegenomen
activiteit van MK Airlines (laadvermogen ± 120 ton).
An-124 daalt van 57 naar 6 !
(laadvermogen ± 150 ton).
Transitvluchten (AMC + Saudi samen) dalen van 302 naar 223, hoewel
nochtans vorig jaar Amerikaanse transitvluchten wegbleven van half juni
tot half september.
Nb:
- Ondanks MK steeg DC8 niet, wegens wegvallen van DC8-vluchten van TMA,
Silk Way en Al-Dawood
- Air Memphis’ B707 startte in 2003 eerst in oktober (en is
inmiddels uit circulatie)
- De stijging van An-26 is van weinig invloed gezien een
laadvermogen van amper 6 ton.
Dat de stijging in
augustus te danken zou zijn, zoals gemeld op de FocusTV-webstek, aan de
komst van “nieuwe maatschappijen”, ondermeer MK Airlines, Evergreen en
Saudi Airlines, is eens te meer de waarheid geweld aandoen.
Vrome wensen en
voorbarig bazuingeschal zijn bij het luchthavenmanagement schering en
inslag. In De Standaard van 27/08 verklaart de luchthavenmanager:
“Op twee tot drie jaar tijd zouden wij de
trafiek op deze luchthaven moeten kunnen verdubbelen”. Hij
rekent erop dat zelfs dit jaar reeds op de luchthaven 140.000 ton aan
goederen verwerkt wordt, tegenover 78.066 ton in 2003.In beide vermelde
tonnages worden de Amerikaanse en Saoedische transitvluchten meegerekend.
De ongeveer 60.000 bijkomende ton vracht zal derhalve door MK Airlines
moeten worden opgebracht. Dat wordt een hele klus, tenzij de nieuw
aangekondigde maatschappij FOS Logistics komt opdagen.
Reeds einde mei
werd de komst van deze Cypriotische maatschappij met veel poeha als
regelmatige vrachtlijn aangekondigd. Vanaf september zou FOS drie vluchten
per week uitvoeren op China en Indië. Volgens de luchthavenmanager koos
FOS Oostende uit als basis ofte “hub” om de vracht verder over heel Europa
te verdelen en zou de maatschappij starten met één enkele moderne
B747-400F. Het toestel is nog steeds niet geland.
Wel heeft FOS een
niet onaardige webstek (www.foslogistics.com),
waarin het zich opwerpt als een grenzenverleggende maatschappij qua
werkwijze en efficiency. Zoals gebruikelijk bij dat soort websites is er
heel wat mooi klinkende literatuur te lezen en als men onder “Home” klikt
op de foto onderaan en dan naar beneden “scrollt”, is onze
luchthavenmanager te bewonderen naast een glunderend FOS-team. Onder
“Ship” en “Our schedule” worden de drie wekelijkse vluchten meer in detail
beschreven. Echter zouden deze vluchten door de vermeende B747-400F worden
uitgevoerd met de ICAO-code “GEB”. En dat is verwonderlijk.
Deze
code behoort namelijk toe
aan een andere luchtvaartmaatschappij: Gee Bee Air, opgericht in 2003 in
Athene. Gee Bee bezit geen enkele B747 noch heeft het tot heden zo’n
toestel in leasing. Wel bezit het drie Lockheeds L-1011 (21 en 22 jaar
oud), alle drie voor het ogenblik ongebruikt en opgeborgen in Montreal.
Meer informatie over Gee Bee is te vinden op
http://dimijet.free.fr/gee_bee_air.htm, maar dat klinkt niet zo best.
Of er een band bestaat tussen Gee Bee en FOS, en welke, is onduidelijk.
Een telefoontje
naar het kantoor van FOS op de luchthaven maakte Wiloo niet veel wijzer.
De Engels sprekende secretaresse had kennelijk de opdracht gekregen op
alle vragen afwijkend te antwoorden, kon niet vertellen wanneer FOS zou
starten en verwees naar de CEO, die in Oostende wordt verwacht omstreeks
midden oktober.
Zoals hierboven
ruimschoots aangetoond, wordt de publieke opinie in het ootje genomen.
Wiloo beschouwt de uitspraken van de luchthavenmanager in uw interview en
in andere persartikels als onsmakelijke en onverantwoorde berichtgeving.
Wiloo kan derhalve bij deze alleen zijn minachting uiten ten opzichte van
de verkeerde informatie die door een manager, aangesteld door het Vlaams
Gewest, wordt gespuid met de bedoeling de publieke opinie te misleiden
omtrent een correcte waarde-inschatting van de luchthaven, die ons allen
aanbelangt.
Met de meeste
hoogachting,
Namens WILOO vzw,
F. Vandewalle
|