An-12 UR-CAG Meridian Ltd
(ex ER-AXY van Aeronord)
EBOS 28 december '07 |
Op de vooravond van een nieuw jaar
verwelkomen we een nieuwkomer "Air Meridian Ltd" uit de Oekraïne
(30-dec-07)
Na Mithras, nu Meridian
Het kan niet op. Pas heeft
nieuwkomer Mithras Air haar oude Antonovs-12 de laan uitgestuurd, omdat
deze voormalige Air Sofia toestellen voor Europa ter discussie staan, of
daar dient zich terug een andere nieuwkomer aan met identieke vliegende
schoorstenen, Air Meridian.
Nieuw? ’t Is maar hoe je het
bekijkt. De toestellen van Air Meridian waren immers reeds sinds 2004
toegewijde Oostende-bezoekers voor rekening van een aantal Moldavische
maatschappijen, die echter onlangs hun vlieglicentie kwijtspeelden. De
laatste Moldavische An-12 vlucht gebeurde op 4 maart '07 vanuit Mwanza
met een vracht “Oostendse vis” uit het Victoriameer.
In haar halfjaarlijks verslag
van 2007 voerde de luchthavendirectie Mithras Air op als veelbelovende
nieuwkomer, die hoofdzakelijk een vaste visimport vanuit IJsland op
poten moest zetten (1).
Dat gebeurde met Antonov-12 toestellen van het voormalige Air Sofia, die
echter in Europa niet meer welkom waren. Haar laatste controversieel
toestel (2)
heeft Mithras dan ook wijselijk teruggestuurd naar afzender.
Wie dacht dat Oostende
eindelijk af was van haar vliegende schoorstenen, komt bedrogen uit. Er
is al spoedig een andere nieuweling komen opdagen. Hij is Oekraïns en
luidt naar de naam Air Meridian en voluit klinkt het “Meridian
Aviation Enterprise of Special Purpose”. Nieuw voor Oostende?
Helemaal niet. De An-12 toestellen die Meridian bezigt, teisteren
Oostende reeds sinds begin 2004. Tot maart van huidig jaar vlogen die
toestellen vlijtig voor Moldavische maatschappijen van
bedenkelijk allooi. De laatste ‘Moldavische’ vlucht voerde nog een
vracht “Oostendse vis” aan uit het Victoriameer.
De opeenvolgende Moldavische
maatschappijen speelden ondertussen allen hun vlieglicentie kwijt.
Laatste in de rij was Aeronord-Group, waarover Wiloo reeds
uitvoerig rapporteerde (3).
Dat de Moldavische maatschappijen ondermeer banden hadden met ene ook
voor Oostende welbekende wapendealer Victor Bout of dat Meridian zich nu
aandient als uitverkoren erfgenaam, dat deert allerminst
luchthavendirectie en –promotor(s). In tegendeel, Ostend Airport wordt
kennelijk onverminderd gekoesterd als luchthaven waar men niet vies is
van vieze maatschappijen.
Alle drie An-12 toestellen die
sinds kort bij Meridian actief zijn, hebben Oostende inmiddels reeds
bezocht. Alle drie waren ze onlangs nog Moldavisch geregistreerd, maar
werden nu aangekocht bij Jet Line International [ER-AXZ] (4)
en bij Aeronord [ER-AXX & ER-AXY] (5).
Sinds februari 2004 vlogen de toestellen op Oostende achtereenvolgens
voor Airline Transport Incorporation, Jet Line Int’l en Aeronord, allen
al even Moldavisch.
Ondanks vele negatieve
rapporten is Ostend Airport klaarblijkelijk nog lang niet van plan haar
wereldbefaamdheid als “dirty airport” aan de haak te hangen, in
tegendeel.
|
'vernieuwing':
uit de
Oude Doos
1,
2,
3,
4 |