Start contact links rondrit Economie&Werk

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


An-12 UR-CAG Meridian Ltd
 (ex ER-AXY van Aeronord)
EBOS 28 december '07

Op de vooravond van een nieuw jaar verwelkomen we een nieuwkomer "Air Meridian Ltd" uit de Oekraïne
 
(30-dec-07)

 

Na Mithras, nu Meridian

Het kan niet op. Pas heeft nieuwkomer Mithras Air haar oude Antonovs-12 de laan uitgestuurd, omdat deze voormalige Air Sofia toestellen voor Europa ter discussie staan, of daar dient zich terug een andere nieuwkomer aan met identieke vliegende schoorstenen, Air Meridian.

Nieuw? ’t Is maar hoe je het bekijkt. De toestellen van Air Meridian waren immers reeds sinds 2004 toegewijde Oostende-bezoekers voor rekening van een aantal Moldavische maatschappijen, die echter onlangs hun vlieglicentie kwijtspeelden. De laatste Moldavische An-12 vlucht gebeurde op 4 maart '07 vanuit Mwanza met een vracht “Oostendse vis” uit het Victoriameer.


In haar halfjaarlijks verslag van 2007 voerde de luchthavendirectie Mithras Air op als veelbelovende nieuwkomer, die hoofdzakelijk een vaste visimport vanuit IJsland op poten moest zetten (1). Dat gebeurde met Antonov-12 toestellen van het voormalige Air Sofia, die echter in Europa niet meer welkom waren. Haar laatste controversieel toestel (2) heeft Mithras dan ook wijselijk teruggestuurd naar afzender.

Wie dacht dat Oostende eindelijk af was van haar vliegende schoorstenen, komt bedrogen uit. Er is al spoedig een andere nieuweling komen opdagen. Hij is Oekraïns en luidt naar de naam Air Meridian en voluit klinkt het “Meridian Aviation Enterprise of Special Purpose”. Nieuw voor Oostende? Helemaal niet. De An-12 toestellen die Meridian bezigt, teisteren Oostende reeds sinds begin 2004. Tot maart van huidig jaar vlogen die toestellen vlijtig voor Moldavische maatschappijen van bedenkelijk allooi. De laatste ‘Moldavische’ vlucht voerde nog een vracht “Oostendse vis” aan uit het Victoriameer.

De opeenvolgende Moldavische maatschappijen speelden ondertussen allen hun vlieglicentie kwijt. Laatste in de rij was Aeronord-Group, waarover Wiloo reeds uitvoerig rapporteerde (3). Dat de Moldavische maatschappijen ondermeer banden hadden met ene ook voor Oostende welbekende wapendealer Victor Bout of dat Meridian zich nu aandient als uitverkoren erfgenaam, dat deert allerminst luchthavendirectie en –promotor(s). In tegendeel, Ostend Airport wordt kennelijk onverminderd gekoesterd als luchthaven waar men niet vies is van vieze maatschappijen.

Alle drie An-12 toestellen die sinds kort bij Meridian actief zijn, hebben Oostende inmiddels reeds bezocht. Alle drie waren ze onlangs nog Moldavisch geregistreerd, maar werden nu aangekocht bij Jet Line International [ER-AXZ] (4) en bij Aeronord [ER-AXX & ER-AXY] (5). Sinds februari 2004 vlogen de toestellen op Oostende achtereenvolgens voor Airline Transport Incorporation, Jet Line Int’l en Aeronord, allen al even Moldavisch.

Ondanks vele negatieve rapporten is Ostend Airport klaarblijkelijk nog lang niet van plan haar wereldbefaamdheid als “dirty airport” aan de haak te hangen, in tegendeel.

 

 

 

 

 

 

 

 

'vernieuwing':


uit de
Oude Doos

1, 2, 3, 4

free web tracker