VZW
Wiloo
Kruidenstraat 19,
8400 Oostende
wiloo.be
Oostende, 20 maart 2006
Aan
het College van Burgemeester en Schepenen
Stadhuis Vindictivelaan 1
8400 Oostende
Betreft:
Aanvraag voor subsidie door de vzw WILOO,
“project indicatieve luchtkwaliteitsmonitoring omgeving
luchthaven Oostende-Brugge”
Geachte,
Als vzw
WILOO,
die de belangen behartigt van de omwonenden van de regionale luchthaven
Oostende-Brugge, vragen wij een subsidie aan om het hierbij beschreven
project te steunen.
De vzw
WILOO plant binnenkort een indicatief onderzoek naar de uitstoot
van “fijn stof” door de activiteiten op en rond de luchthaven van
Oostende. Grote vrachtvliegtuigen en hun aanverwante vrachtverkeer zullen
in de toekomst een sterke bijdrage leveren in de totale hoeveelheid “fijn
stof” in de omgeving van de luchthaven. Om periodes van weinig verkeer op
de luchthaven te kunnen vergelijken met periodes van geplande grote
drukte, zouden we zo snel mogelijk willen starten met ons project dat over
meerdere jaren zal doorlopen. We zouden hiervoor graag een relatief duur “fijn
stof” meettoestel aankopen.
In bijlage vindt u:
-de ingevulde documenten: “Aanvraag voor
Subsidie” gericht aan de dienst Financiën
-een korte projectomschrijving en
motivatie
-een beschrijving van het meettoestel
-een offerte van de firma Procare
Hopend op een gunstig gevolg,
hartelijk dank,
namens de vzw
WILOO
Jacques Denecker
Voorzitter
vzw
WILOO
PROJECTOMSCHRIJVING
Doel:
- Monitoring van de luchtkwaliteit c.q. “fijn stof” rond de luchthaven van
Oostende-Brugge
- Inschatting van de impact van de luchthaven op de
omgevingsluchtkwaliteit.
- Rapportage van indicatieve resultaten aan de overheid en de omwonenden.
Motivatie:
- De luchthaven plant een forse groei van de
vrachtactiviteit via een privatisering en integratie in het Autonoom
Gemeentebedrijf Haven Oostende. De aangevoerde vracht met grote oude
vrachttoestellen en het aantal vliegbewegingen rond en boven de stad zal
hierdoor meer dan verdubbelen. De afhandelingactiviteiten worden vanaf
juli 2006 verplaatst naar een nieuwe vrachtruimte (apron1). Deze locatie
sluit dicht aan bij de woonwijken van Stene-Dorp. Het nieuwe laadplatform
ligt zeer ongunstig door de overheersende windrichting. De westenwind
voert uitlaatgassen afkomstig van de luchthaven in de wijken aan. De
woonomgeving wordt ook vervuild door “vortex-luchtcirculaties”
afkomstig van luchtstromingen onder de vleugels van landende toestellen.
Deze stromingen smeren de uitlaatgassen langs daken, tuinen en in de
woningen van de omwonenden. Voor meer informatie over impact landende
vliegtuigen op omgeving zie de theoretische studie van de universiteit van
Manchester (2003): “AIR
QUALITY IN AIRPORT APPROACHES: IMPACT OF EMISSIONS ENTRAINED BY
VORTICES IN AIRCRAFT WAKES”
(bijlage 1)
- Meer en meer blijkt
“fijn stof” een “killer” te zijn. De effecten van deze zeer kleine
stofdeeltjes op de gezondheid worden zwaar onderschat door overheid en
burger, net als ooit het geval was met asbest, zie
het “pro-actief
rapport DEELTJESVEVUILING” van prof. Nik van Larebeke en onderzoekster
Rinne De Bont Universiteit Gent, Vakgroep Radiotherapie, Kerngeneeskunde
en Exper. Cancerologie De Pintelaan 185 9000 Gent
(bijlage 2)
- in onze regio wordt
niet gemeten naar fijn stof (IRCEL-meetnetwerk)
terwijl uit studies blijkt dat de grenswaarden in onze regio bereikt zijn
(zie het MER ivm milieuvergunningsaanvraag luchthaven dd. 2005).
- In heel België wordt
geen empirisch onderzoek gedaan naar de effecten van de luchtvaart op de
lokale luchtkwaliteit (bijlage 3) ook op Europees niveau niet!
- Het advies van de ICAO
in verband met problemen veroorzaakt door vliegtuigen (bijlage 4) en de
studie van Eurocontrol: “Aircraft
Particulate Matter Emission Estimation through all Phases of Flight EEC/SEE/2005/0014”
zie:
http://www.eurocontrol.be/eec/gallery/content/public/documents/EEC_SEE_reports/EEC_SEE_2005_014.pdf
Methode:
indicatieve metingen van de concentraties “fijn stof” pm 2.5 en pm 10 in
de omgeving van de luchthaven Oostende-Brugge door middel van een “fijn
stof” meettoestel “SidePak” (bijlage 5), kostprijs toestel (bijlage 6)
Zones: de
wijken Raversijde, Mariakerke en Stene Dorp
Acties:
- inloop en leerfase
(bepalen soorten “fijn stof” en bijdrage zeezout),
dagelijkse structurele
bemonstering van de lucht op vaste tijdstippen en vaste punten
- acute metingen van
verandering in luchtkwaliteit in de woonwijken door meting voor, tijdens
en na het landen of opstijgen van (vracht)vliegtuigen. Zowel binnen als
buiten de huizen
- bijhouden van een
logboek
- regelmatige evaluatie
en bespreking c.q. bijsturing van het project
- analyse van de
resultaten in samenwerking met de UGent
Fijn stof uitstoot
vliegtuigmotor:
(één start => +/-
verbranding van 2000 liter kerosine = +/- 100 gr fijn stof)

bij “take
of” : fijn stof => 0,05 g/kg kerosine
bron: «Aircraft
Particulate Matter Emission Estimation through all Phases of Flight EEC/SEE/2005/0014»
Verwachte uitstoot “Fijn
stof” luchthaven Oostende 2010: 2200 kilogram
(op basis
van 30 bewegingen/dag met grote en middelgrote vliegtuigen)
Verwacht
verlies aan levensjaren bij omwonenden luchthaven Oostende: in onderzoek.

AM510 fijn stof meettoestel


|