Start contact links rondrit Economie&Werk

 

 

 

 

 

 

Johnson Air en MK Airlines maken gebruik van in Ghana geregistreerde toestellen

Volgens de Amerikaanse overheid (FAA) kan Ghana niet garanderen dat de in Ghana geregistreerde vliegtuigen (1)  voldoen aan minimale ICAO (International Civil Aviation Organisation) veiligheidsnormen. Bijgevolg hebben de in Ghana geregistreerde vliegtuigen (2) een zeer twijfelachtige veiligheidsstatus! 

 

 

 

 

 

 


lees...

Open museumdag ook op de Oostendse luchthaven       10-feb-07

MK Airlines zette half september 06 zijn enige overblijvende DC8, 38 jaar oud (1), na een maandenlange afwezigheid terug in op vluchten op Oostende. Mooie voorspellingen omtrent nakende vlootmodernisering verhinderden MK echter niet voor haar diensten beroep te doen op nog een tweede oude luidruchtige DC8 (2). Het toestel landde hier een eerste keer op 8 februari. Het behoort toe aan Johnsons Air, een ouwe bekende van de luchthaven en met een dubieus verleden.

 Johnsons Air had samen met HeavyLift Airlines in de tweede helft van 2003 een kantoor geopend op de luchthaven. In juni 2004 verdwenen beide maatschappijen plots met de noorderzon na enkele ongunstige publicaties (zie verder). Johnsons vloog in die periode vooral vanuit de Arabische Emiraten (Sharjah) op Afrika en Zuid-Amerika met oude Boeings 707 en DC8’en, in de meest diverse kleuren van de voormalige eigenaars, maar telkens zonder enig Johnsons-opschrift. Johnsons laat zich kennelijk niet graag de visu identificeren. Het pas voor rekening van MK Airlines geland toestel is dan ook naar oude Johnsons-traditie zonder opschrift, “untitled” zoals dat heet. Eén van Johnsons’ toestellen stond hier einde 2003 een tijd lang gestationeerd (3). Een andere DC8-toestel dat Oostende als basis had en lange tijd hier vloog voor Silk Way Airlines werd door Johnsons aangekocht, maar werd niet meer in staat geacht veilig van de grond te komen. Het toestel kreeg daarom zelfs zijn nieuwe Johnsons-registratie 9G-RMF niet meer opgekleefd en staat nog steeds weg te rotten op de  luchthaven (4).


9G-TOP

Johnsons Air werd in 1995 opgericht door een in de VS residerende Iraniër, Farhad Azima. Hij is een veteraan in het transporteren van illegale wapens naar landen onder embargo (5) en nam ondermeer actief deel aan illegale transporten tijdens het Iran-Contra schandaal met zijn toenmalige vliegtuigmaatschappij Race Aviation (6). Deze maatschappij werd opgedoekt in hetzelfde jaar dat Johnsons Air door Azima werd opgericht. 

Op 7 augustus 2003 zag Azima nog eens zijn kans schoon om een embargo te omzeilen met een illegale wapenlevering. Die dag landde voor een derde keer een Johsons Air B707, 9G-LAD, op Robertsfield Airport in Liberia, toen tijdens het bewind van dictator Charles Taylor in volle burgeroorlog. Het vliegtuig was opnieuw volgestouwd met raketlanceerders, automatische wapens en munitie (7). WILOO rapporteerde reeds voorheen over deze illegale wapenvlucht (8). Het voorval had nog een vervelend staartje voor een andere Ghanese maatschappij met vestiging op de luchthaven, Race Cargo Airlines. Onder verdenking van medeplichtigheid werd haar licentievergunning een tijd lang door de Ghanese Civiele Autoriteit geschorst. De Oostendse vestiging van Race Cargo (waarvan de benaming toevallig of niet verbazend lijkt op Azima’s Race Aviation), werd onlangs vervangen door een nieuwe maatschappij, Rainbow Air Cargo (9). Race Cargo in Ghana zelf gaf haar licentievergunning door aan het eveneens Ghanese Cargo Plus Aviation, die verder met het vliegtuig 9G-LAD in Africa opereert maar er toch nog een vertegenwoordiging in Oostende op nahoudt.

 Het bewuste vliegtuig 9G-LAD heeft niettemin ook haar eigen Oostends verleden. Sinds 1993 bezocht dat toestel Oostende geregeld met de registratie 5N-MXX (10). Zijn eigenaar was toen het Nigeriaanse Merchant Express Aviation. Toen Merchant Express in 1998 werd opgedoekt, werd haar vliegtuig verkocht aan Johnsons Air, die traditiegetrouw de bestaande basiskleuren van het vliegtuig behield, mits het verwijderen van het Merchant-opschrift, maar zonder enige Johnsons-vermelding. In november 2000 was er op Oostende een laatste eenmalige landing van 9G-LAD (11).


9G-LAD during the nineties

Op 29 augustus 2005 meldden de Belgische kranten dat Johnsons Air verbod wordt opgelegd het Belgisch luchtruim te gebruiken. In een brief van 4 april 2006 (12) aan Europees Commissaris voor Transport, Jacques Barrot, spreekt WILOO haar verwondering uit, dat – hoewel een vliegverbod voor België werd uitgevaardigd – Johnsons Air niet werd opgenomen in het toenmalig EU-reglement (13) inzake vliegverbod voor bepaalde maatschappijen. In zijn antwoord (14) verwijst Europees Commissaris naar het besluit van de EU-commissie, dat na onderzoek vooralsnog geen EU-vliegverbod voor Johnsons Air wordt opgelegd, mits de uitwerking van een actieplan om aan haar veiligheidstekortkomingen te verhelpen en onder onverminderd verdere verificatie van haar naleving van de geldende veiligheidsnormen. Het besluit werd geacteerd in het laatste EU-reglement (15).

Inmiddels werd in hetzelfde EU-reglement aan DAS Air Cargo, een geregelde bezoeker op de Oostendse luchthaven, een EU-vliegverbod opgelegd wegens ernstige veiligheids tekortkomingen. In afwachting van een eventuele opheffing van het vliegverbod, vliegt DAS Air nu met toestellen van Gemini Air Cargo.

Het zal menigeen duidelijk zijn, dat de Oostendse luchthaven nog steeds enkel maatschappijen weet aan te trekken, die ofwel een dubieus verleden hebben ofwel qua veiligheid geen blanco palmares kunnen voorleggen. 

 

 

 

 

 

 

…bovendien verblijven er in onze stad nog steeds restanten van malafide ondernemingen, met name Cargo Plus Aviation (alias First International Airways), Aero Zambia en TAAG Angola… (Bron: De Zeewacht van 22/12/2006, pagina 14)

 

 


Corneel Heymansstraat 10,
Oostende

free web tracker