Start contact links rondrit Economie&Werk

 

 

 

WILOO PERSNOTA                                1 juni 2007

 

Mededeling aan de Pers

 

“Eén kilo vis twee kilo kerosine” – WILOO bezorgd over opstarten vistrantport via de luchthaven Oostende-Brugge

 

Geachte mevrouw, mijnheer,

Wij vernemen dat het Autonoom Gemeentebedrijf Vismijn Oostende, onder voorzitterschap van schepen Yves Miroir (SP.a), er zou in geslaagd zijn om nog dit weekend (bruto)vis uit IJsland via de luchthaven van Oostende in te vliegen. Indien onze bron correct is zou het gaan om drie vluchten per week, zo’n 45 ton. De visexport vertrekt via de IJslandse firma “Samherji hf” te Akureyri. Deze richtte de luchtvrachtmaatschappij “Norðanflug ehf” op met partners “Eimskipafélag Íslands hf” en “SAGA Fjárfestingar ehf”. Uit goede bron vernemen we helaas dat er zou gevlogen worden met stokoude roetuitbrakende AN-12 vliegtuigen, ingehuurd van een Bulgaarse firma. Omwonenden van de luchthaven Oostende zullen dan geconfronteerd worden met de stank en het lawaai (1) van deze zeer milieuonvriendelijke toestellen. De aankomsten zijn gepland zijn om 21:00 uur en vertrekken om 09u00 uur.

Dit alles staat los van het feit dat vis "invliegen" vanuit duurzaamheids- en CO2-perspectief "absolutely not done" is. Per kilo vis moet immers 2 kilo kerosine verstookt worden.

Luchtvervoer is sowieso 10 keer vervuilender dan vervoer met vrachtautos, of 100 keer vervuilender dan vervoer per schip. Vermits het ook onbewerkte vis betreft wordt in feite ook een deel afval met luchtvracht vervoerd. Een en ander kan natuurlijk enkel omdat de luchtvaart nog steeds geen enkele taks op kerosine betaalt.

Door de aard van het product (zeer lage toevoegde waarde) en de hoge luchttransportkost van €2/ton (ter vergelijking wegvervoer kost ± € 0,2/ton), en wij geen weet hebben van structurele terugvracht vermoeden we dat een en ander zwaar gesubsidieerd zal worden. We proberen dit verder uit te zoeken.

Dat dit verhaal net voor de 10 juni 2007 komt doet ons eveneens denken aan een verkiezingsstunt. Schepen Miroir zal waarschijnlijk binnenkort uitpakken met een glorieus werkgelegenheidsverhaal en spreken over ingevlogen ‘duurzaam gevangen’ IJslandse vis. Dat hij dan, als schepen van leefmilieu, volledig voorbijgaat aan het gebruik van de stokoude vliegtuigen en de problematiek van de broeikasgassen door luchttransport is geen nieuws. Als schepen van leefmilieu kan dat nochtans tellen.

Zie ook ons vorige persnota van 2 oktober 2006: http://www.wiloo.be/persbericht_2_oktober_2006.htm

 

voor de vzw WILOO
Jacques Denecker

voorzitter

 

(1) An-12 schroefvliegtuigen moeten vaak lang opwarmen en produceren daarbij een zeer snerpend en vervelend grondlawaai