Start contact links rondrit Economie&Werk

 

 

 

WILOO-PERSBERICHT

(Oostende,  23 september 2003) 

Op 3 september verkondigde Vlaams minister van Mobiliteit, Gilbert Bossuyt, op de webstek van FocusTV, dat “de trafiek op de luchthaven van Oostende duidelijk in de lift zit”, voor passagiers- maar ook voor cargovluchten.

Een gelijkaardige lofzang was te lezen in Het Laatste Nieuws en in het regionale weekblad Tips.

Nochtans steeg het aantal vliegtuigbewegingen in merkelijk mindere mate. Volgens de minister wijst dit op een “efficiëntere benutting” van de luchthaven en zijn de “veel belovende jaarcijfers het eerste resultaat van de nieuwe dynamiek die de recent aangestelde algemeen directeur heeft teweeggebracht”.

Bij een vergelijking van de eerste 8 maanden van huidig en vorig jaar merkt de minister op, dat de stijging van het aantal vliegtuigbewegingen slechts 5% bedraagt, terwijl het vrachtvervoer met 33% steeg. Deze discrepantie is inderdaad zeer bevreemdend, maar zou volgens de minister te danken zijn aan “betere prestaties van structurele aard”.

Bij navraag door WILOO bleek echter dat de vermelde aantallen vliegtuigbewegingen betrekking hadden op alle vliegtuigen, ook passagiersvliegtuigen en zelfs de sportvliegtuigjes. Een stijging van 5% bewegingen aldus vergelijken met een 33% stijging van vrachtvervoer is dus zeer misleidend.

Maar laat ons aannemen, dat iets is misgelopen bij het opstellen van de berichtgeving.

WILOO stelde niettemin vast, dat andere cijfers ook niet kloppen en heeft dit aan minister Bossuyt gemeld, met het verzoek om nadere uitleg (zie brief in bijlage).

De minister stelt, dat het vrachtvervoer van 39.528 ton in de eerste 8 maanden van 2002 opgelopen is tot 52.632 ton voor dezelfde periode van 2003, met name de stijging van 33% die de minister aanvoert om tot een efficiëntere bevrachting op de luchthaven te concluderen.

WILOO heeft voor de eerste 8 maanden van 2002 het aantal vrachtvliegtuigbewegingen berekend en in verhouding het vrachtvolume, rekening houdend met laadvermogen en respectievelijk aantal bezoeken van de diverse vliegtuigtypes. Daaruit bleek een gemiddelde bezettingsgraad van 45%, wat overeenstemt met de door de minister vermelde 39.528 ton in 2002.

Ook voor huidig jaar 2003 berekende WILOO het vrachtvolume na. Uiteraard werd hierbij abstractie gemaakt van de Amerikaanse vracht, die i.v.m. de Irak-oorlog richting Midden Oosten via Oostende werd doorgevlogen. Zowel de luchthavendirecteur als zijn secretaresse bevestigden, dat de Amerikaanse vracht niet begrepen zit in de door de minister gepubliceerde cijfers.

WILOO berekende voor 2003 echter dat bij een bezettingsgraad van 45% een vrachtvolume van zowat 40.500 ton aannemelijk was. Daartegenover stelt minister Bossuyt zomaar eventjes 52.632 ton. Dit zou wijzen op een plotse onwaarschijnlijke bezettingsgraad van 59%.

Dat wordt zowaar in dezelfde publicatie van de minister ontkracht. Hij meldt ons voor augustus 2003 een vrachtvervoer van 3.329 ton. Augustus telde 152 vrachtvliegtuigbewegingen. Gek genoeg, stemt dit eveneens overeen met een bezettingsgraad van 45%. Indien men de minister moet geloven, dan moest voor de eerste 7 maanden van 2003 de bezettingsgraad nog hoger hebben gelegen dan 59%.

WILOO heeft een zwaar vermoeden, dat er met de luchthavencijfers werd geknoeid.

Ook vermoedt WILOO dat de Amerikaanse vracht voor de Irak-oorlog wel in de vrachtcijfers werd “binnengeloodst”, wat inmiddels door een zéér betrouwbare bron “achter de coulissen” werd toegegeven.

Waarom deze ijver om bevolking en pers zo verkeerdelijk in te lichten?

Minister Bossuyt gelooft dat dit jaar de kaap van 70.000 ton vracht gehaald zal worden.

Zéér magertjes in vergelijking met het jaar 1999 toen men nog 107.984 ton haalde.

Waarom dan plots die behoefte om nu victorie te kraaien? …

Tenzij om een nieuw rampjaar te verdoezelen?

70.000 ton is niet eens het resultaat van 1994 en toen werkten er zogezegd nog 1000 man op Ostend Airport !!! Waar zijn we nu ?

De landingsbaan van onze luchthaven wordt niet eens voor 2% benut en de Vlaamse belastingsbetaler mag hiervoor jaarlijks meer dan 6 miljoen Euro aan toesteken.

Is het niet raar dat de minister met geen woord rept over de werkgelegenheid?

Vorig jaar beloofde ‘Politiek Oostende’ in haar Oostends luchthavencharter een verdubbeling van de werkgelegenheid voor 2008.

Als we Oostends Sp.a-schepen Yves Miroir mogen geloven, werken niet eens meer 350 man op de luchthaven. Voltijds, deeltijds, onder welk statuut…, geen mens die het zou weten. Minder dan één werknemer per 10.000 vierkante meter en een dekking door eigen inkomsten van nog geen 65% van de uitbatingskosten, dat is de pure realiteit !!! 

Een correcte weergave van de gezondheidsgraad van onze luchthaven zou onze Vlaamse minister van Mobiliteit veel beter sieren

en nogmaals .........HOOG TIJD VOOR RECONVERSIE VAN DE OOSTENDSE LUCHTHAVEN !!!!

Dat zou pas een economische heropleving voor de regio kunnen betekenen !!!

 

 

De vzw WILOO

Druivenlaan 16

8400    Oostende

é-mail : info@wiloo.be