WILOO-PERSBERICHT
(Oostende, 23 september 2003)
Op
3 september verkondigde Vlaams minister van Mobiliteit, Gilbert Bossuyt,
op de webstek van FocusTV, dat “de trafiek op de luchthaven van Oostende
duidelijk in de lift zit”, voor passagiers- maar ook voor cargovluchten.
Een
gelijkaardige lofzang was te lezen in Het Laatste Nieuws en in het
regionale weekblad Tips.
Nochtans steeg het aantal vliegtuigbewegingen in merkelijk mindere mate.
Volgens de minister wijst dit op een “efficiëntere benutting” van de
luchthaven en zijn de “veel belovende jaarcijfers het eerste resultaat van
de nieuwe dynamiek die de recent aangestelde algemeen directeur heeft
teweeggebracht”.
Bij
een vergelijking van de eerste 8 maanden van huidig en vorig jaar merkt de
minister op, dat de stijging van het aantal vliegtuigbewegingen slechts 5%
bedraagt, terwijl het vrachtvervoer met 33% steeg. Deze discrepantie is
inderdaad zeer bevreemdend, maar zou volgens de minister te danken zijn
aan “betere prestaties van structurele aard”.
Bij
navraag door WILOO bleek echter dat de vermelde aantallen
vliegtuigbewegingen betrekking hadden op alle vliegtuigen, ook
passagiersvliegtuigen en zelfs de sportvliegtuigjes. Een stijging van 5%
bewegingen aldus vergelijken met een 33% stijging van vrachtvervoer is dus
zeer misleidend.
Maar laat ons aannemen, dat iets is misgelopen bij het opstellen van de
berichtgeving.
WILOO stelde niettemin vast, dat andere cijfers ook niet kloppen en heeft
dit aan minister Bossuyt gemeld, met het verzoek om nadere uitleg (zie
brief in bijlage).
De
minister stelt, dat het vrachtvervoer van 39.528 ton in de eerste 8
maanden van 2002 opgelopen is tot 52.632 ton voor dezelfde periode van
2003, met name de stijging van 33% die de minister aanvoert om tot een
efficiëntere bevrachting op de luchthaven te concluderen.
WILOO heeft voor de eerste 8 maanden van 2002 het aantal
vrachtvliegtuigbewegingen berekend en in verhouding het vrachtvolume,
rekening houdend met laadvermogen en respectievelijk aantal bezoeken van
de diverse vliegtuigtypes. Daaruit bleek een gemiddelde bezettingsgraad
van 45%, wat overeenstemt met de door de minister vermelde 39.528 ton in
2002.
Ook
voor huidig jaar 2003 berekende WILOO het vrachtvolume na. Uiteraard werd
hierbij abstractie gemaakt van de Amerikaanse vracht, die i.v.m. de
Irak-oorlog richting Midden Oosten via Oostende werd doorgevlogen. Zowel
de luchthavendirecteur als zijn secretaresse bevestigden, dat de
Amerikaanse vracht niet begrepen zit in de door de minister gepubliceerde
cijfers.
WILOO berekende voor 2003 echter dat bij een bezettingsgraad van 45% een
vrachtvolume van zowat 40.500 ton aannemelijk was. Daartegenover stelt
minister Bossuyt zomaar eventjes 52.632 ton. Dit zou wijzen op een plotse
onwaarschijnlijke bezettingsgraad van 59%.
Dat
wordt zowaar in dezelfde publicatie van de minister ontkracht. Hij meldt
ons voor augustus 2003 een vrachtvervoer van 3.329 ton. Augustus telde 152
vrachtvliegtuigbewegingen. Gek genoeg, stemt dit eveneens overeen met een
bezettingsgraad van 45%. Indien men de minister moet geloven, dan moest
voor de eerste 7 maanden van 2003 de bezettingsgraad nog hoger hebben
gelegen dan 59%.
WILOO heeft een zwaar vermoeden, dat er met de luchthavencijfers werd
geknoeid.
Ook
vermoedt WILOO dat de Amerikaanse vracht voor de Irak-oorlog wel in de
vrachtcijfers werd “binnengeloodst”, wat inmiddels door een zéér
betrouwbare bron “achter de coulissen” werd toegegeven.
Waarom deze ijver om bevolking en pers zo verkeerdelijk in te lichten?
Minister Bossuyt gelooft dat dit jaar de kaap van 70.000 ton vracht
gehaald zal worden.
Zéér magertjes in vergelijking met het jaar 1999 toen men nog 107.984 ton
haalde.
Waarom dan plots die behoefte om nu victorie te kraaien? …
Tenzij om een nieuw rampjaar te verdoezelen?
70.000 ton is niet eens het resultaat van 1994 en toen werkten er zogezegd
nog 1000 man op Ostend Airport !!! Waar zijn we nu ?
De
landingsbaan van onze luchthaven wordt niet eens voor 2% benut en de
Vlaamse belastingsbetaler mag hiervoor jaarlijks meer dan 6 miljoen Euro
aan toesteken.
Is
het niet raar dat de minister met geen woord rept over de werkgelegenheid?
Vorig jaar beloofde ‘Politiek Oostende’ in haar Oostends luchthavencharter
een verdubbeling van de werkgelegenheid voor 2008.
Als
we Oostends Sp.a-schepen Yves Miroir mogen geloven, werken niet eens meer
350 man op de luchthaven. Voltijds, deeltijds, onder welk statuut…, geen
mens die het zou weten. Minder dan één werknemer per 10.000 vierkante
meter en een dekking door eigen inkomsten van nog geen 65% van de
uitbatingskosten, dat is de pure realiteit !!!
Een
correcte weergave van de gezondheidsgraad van onze luchthaven zou onze
Vlaamse minister van Mobiliteit veel beter sieren
en
nogmaals .........HOOG TIJD VOOR RECONVERSIE VAN DE OOSTENDSE LUCHTHAVEN
!!!!
Dat
zou pas een economische heropleving voor de regio kunnen betekenen !!!
De
vzw WILOO
Druivenlaan 16
8400 Oostende
é-mail : info@wiloo.be
|