Start contact links rondrit Economie&Werk

 

 

 

 

free web tracker

 

Vliegactiviteiten & Lawaai Monitor

luchthaven Oostende

update 30-08-2014 19:38


Veel omwonenden worden 's nachts (half)wakker en twijfelen aan de oorzaak, en of ze nu wel of niet een vliegtuig hoorden. Noteer dan eventueel de tijd en vergelijk later met onderstaande tabel (wordt dagelijks geüpdate). Data verzameld via web en en geluidsmetingen, kan onvolledig zijn.

 

 

 

legende:
- 6de kolom is gebruikte baan, rode kleur = beweging (A = arrival of D = departure) boven Oostende
- 8ste kolom is windsterkte langs de baan in knopen, rode kleur = beweging met staartwind
-
11de kolom is geluidsmeting in dBA, rode kleur = buiten; blauwe kleur = binnenmeting (*) alles dicht; zwarte kleur = binnenmeting, één venster lichtjes gekanteld bovenaan.
(*) referentie slaapkamer, goed geïsoleerd huis, 1ste verdiep, dubbel glas, 1km in het verlengde van het einde van baan 08.


 

 

 

Recente bewegingen met grote toestellen 



 

 

Nacht 29 - 30 augustus '14
Vannacht weer prijs met een "KlassiekerKnal..." van Jetair om 23u21  boven Oostende.
 

 

 

 

Nacht 26 - 27 augustus '14

Afgelopen nacht twee "klassiekers" van Jetair, om 6u15 werd onnodig (5 KT wind) een vertrekkend toestel boven Oostende gestuurd. Een knal van bijna 60 dBA (met vensters volledig dicht)
Iedereen wakker uiteraard. Dank u Jetair.

 

 

Nacht 21 - 22 augustus '14

En weer werden we gezegend... nu met vier nachtbewegingen. Is het Jetair niet ,'t is ... voetbal.

Urenlang grondlawaai met snerpende APU's en opstijgen van vliegtuigen voor het transport van zatte Britse voetbalsupporters.

Normaal hadden die via Deurne kunnen vliegen want immers veel dichterbij bij Lokeren... maar Deurne is 's nachts gesloten! In Oostende mag alles, bijgevolg was alle nachtelijke bral- en luchtvaartherrie weer voor Oostende.

 

 

 

Nacht 19 - 20 augustus '14

We werden weer eens gezegend met twee (!) nachtbewegingen van Jetairfly, een daarvan boven Oostende om middernacht (met voorafje van een iets kleiner grut). Lekker.

Zie hieronder.


 

 

 

 

Nacht 17 - 18 augustus '14

 

Weer eens twee bewegingen van Jetairfly, met weer eens om midden de nacht een zoveelste knal boven Oostende... zie hieronder.
Met (half)open venster zou deze bom rond de 70 dBA in de slaapkamers geweest zijn.
Dan maar met vensters dicht slapen in de zomer?
Wie vergoed onze gezondheidsschade? Jetair of zijn Spanjestrandgangers...?


 

 

 

 

 

 

 

Een typische nachtelijke Jetair-knal, deze van de nacht van 13 op 14 aug.

 

 

.


 

 

 

 

Oefenvluchten(ellende) wordt structureel?

 

 

Aer Lingus op 18 maart '14 (A320-200)

 

 

 

 

en

 

KLM op 17 maart '14 (B737-700)

 

en

 

 

 

Voor Thomas CROOK was er op 12 maart nog lawaai en geen fijn stof genoeg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

voetnoot

Heeft men ooit berekend hoeveel schade 'goedkope passagiersvluchten' met al hun out-bound verkeer toebrengen, niet enkel aan milieu- en gezondheid, maar ook aan de lokale horeca? Nee dus. Ook de verantwoordelijke ministers, die dit verkeer met ons belastingsgeld subsidiëren, hebben dat niet... Zie hiervoor Vlaams parlement commissie mobiliteit van 19 december 2013 (1) (blz. 26 vraag van de heer Bjorn Rzoska)

 


 

 

 

Volledige nachtsluiting blijft de enige zekere oplossing!!

 

 

 

 

 

Kortevluchten weer troef (nacht 17 op 18 oktober 13)
zie=>


 

 

 

 

 

Oefenvluchtherrie 3 okt '13

Vandaag waren er weer oefenvluchten boven Oostende en omstreken.
Zo'n 22 circuits op 3 uur tijd (11u30 uur LT => 14 uur LT).
Opnieuw met een Britse Airbus A320 van Monarch (cheap... )
Pieken tot bijna 90 dBA om de vijf à 6  minuten. Help...
Boven een (school)woonzone!
Speciaal uit Luton  (Engeland) aangevlogen, daar zijn blijkbaar geen goede trainingslocaties... gelooft u het?

MORGEN????

 


 

 

Oefenvluchtherrie 2 okt '13

23 circuits op 3 uur tijd (11 uur LT => 14 uur LT) met een Britse Airbus A320
werden vanmorgen  gemaakt boven Oostende en omstreken!

Pieken tot bijna 90 dBA om de zeven minuten. Help...
En dat mag allemaal in een (school)woonzone!

Straks elke dag?

 

 

 

 

In de nacht van 1 op 2 aug. '13 ware er twee nachtbewegingen voor de bobo's van de voetbal

(in de marge,  de sportverdwazing...!)

(en ook koken wordt een tv-sport tegenwoordig!!!?)

 

 

 

 

nacht 27 op 28 juli

Zeven nachtbewegingen, zes met passagiers waarvan twee van Jetairfly en een vrachtbak van WORLD AW

Wel netjes boven zee!
Maar meteen ook weer zeer slecht voor (kampeerders)vakantiegangers c.q. ons toerisme kant Middelkerke!!!

 

 

 

 

Vier nachtbewegingen waarvan twee zware met vrachtvliegtuigen boven Oostende!
En natuurlijk ook twee van Jetairfly!
Bijgevolg een behoorlijk kl. nacht voor omwonenden...
En Belgocontrol had er weer geen zin in (bij de laatste twee bewegingen). We noteren.

 

 

 

 

 

 

beeld nacht van 2 op 3 juli '13

 

Drie nachtbewegingen... één van Jetairfly en twee van een vertrekkende vrachtbak...
die na een uur weer moest landen na eerst kerosine te hebben geloosd voor Oostende! (zie fig. hieronder)
Het MD11F toestel maakte hierbij enorm veel laaai, zo'n 10 db meer dan normaal!
Iedereen in Stene weer eens wakker vannacht.

Was de veiligheid in gevaar?

 



 

Nachtsluiting is enige antwoord,