Start contact links rondrit Economie&Werk

 

 

 

 

free web tracker

 

Vliegactiviteiten & Lawaai Monitor

luchthaven Oostende

update 18-09-2014 09:06


Veel omwonenden worden 's nachts (half)wakker en twijfelen aan de oorzaak, en of ze nu wel of niet een vliegtuig hoorden. Noteer dan eventueel de tijd en vergelijk later met onderstaande tabel (wordt dagelijks geüpdate). Data verzameld via web en en geluidsmetingen, kan onvolledig zijn.

 

 

 

legende:
- 6de kolom is gebruikte baan, rode kleur = beweging (A = arrival of D = departure) boven Oostende
- 8ste kolom is windsterkte langs de baan in knopen, rode kleur = beweging met staartwind
-
11de kolom is geluidsmeting in dBA, rode kleur = buiten; blauwe kleur = binnenmeting (*) alles dicht; zwarte kleur = binnenmeting, één venster lichtjes gekanteld bovenaan.
(*) referentie slaapkamer, goed geïsoleerd huis, 1ste verdiep, dubbel glas, 1km in het verlengde van het einde van baan 08.


 

 

 

Recente bewegingen met grote toestellen 



 

 

Nacht 17 - 18 september '14

' Mooie liedje kon niet blijven duren, afgelopen  nacht opnieuw een "klassieker" van Jetair, om 6u32 werd nog eens onnodig (4,95 KT wind) een vertrekkend toestel boven Oostende gestuurd.
 Een knal van 60,5 dBA (met vensters volledig dicht)
Iedereen wakker uiteraard. Weer eens dank u Jetair, merci...

 

 

 

 

 

Nacht 16 - 17 september '14

Voor de tweede opeenvolgende nacht nog eens 'een normale nacht' zonder vliegbewegingen boven Oostende!

De kwaliteit van een democratie wordt gemeten aan... de zorg voor minderheden, kwaliteit het water (oude Grieken)... en de nachtrust (in woonzones) zouden wij er bijvoegen! Gaat het de goede kant op?

 

 

 

 

 

 

 

Nacht 14 - 15 september '14

Afgelopen nacht weer twee "klassiekers" van Jetair, om 5u58 werd nog eens onnodig (3,66 KT wind) een vertrekkend toestel boven Oostende gestuurd. Een knal van bijna 60 dBA (met vensters volledig dicht)
Iedereen wakker uiteraard. Weer eens dank u Jetair, merci...

 

 

 

 

 

 


 

Nacht 13 - 14 september '14

Eén superweekendnachtje met niet minder dan 4 nachtbewegingen waarvan twee knallen (inclusief één van een zeldzaam geworden vrachtbak die dan 's nachts opstijgt...) boven Oostende,

Hallelujah!! En voor welk nut?


 

 

 

Nacht 12 - 13 september '14

En vannacht weer prijs met een "KlassiekerKnal..." van Jetair nu om 6u32 boven Oostende.

Wie na een lange werkweek dacht om eens wat uit te slapen was er weer aan voor de moeite!

En dit alles totaal onnodig want het toestel had makkelijk boven zee gekund, "ze" (of is het één ambetanterik?) had(den) er weer geen zin in, omwonenden daar kijkt de luchtvaartsector niet naar, "quantité négligeable" blijkbaar.

 

 

 

 

Nacht 11 - 12 september '14

C

 

 

 

 

Nacht 29 - 30 augustus '14
Vannacht weer prijs met een "KlassiekerKnal..." van Jetair om 23u21  boven Oostende.
 

 

 

 

Nacht 26 - 27 augustus '14

Afgelopen nacht twee "klassiekers" van Jetair, om 6u15 werd onnodig (5 KT wind) een vertrekkend toestel boven Oostende gestuurd. Een knal van bijna 60 dBA (met vensters volledig dicht)
Iedereen wakker uiteraard. Dank u Jetair.

 

 

Nacht 21 - 22 augustus '14

En weer werden we gezegend... nu met vier nachtbewegingen. Is het Jetair niet ,'t is ... voetbal.

Urenlang grondlawaai met snerpende APU's en opstijgen van vliegtuigen voor het transport van zatte Britse voetbalsupporters.

Normaal hadden die via Deurne kunnen vliegen want immers veel dichterbij bij Lokeren... maar Deurne is 's nachts gesloten! In Oostende mag alles, bijgevolg was alle nachtelijke bral- en luchtvaartherrie weer voor Oostende.

 

 

 

Nacht 19 - 20 augustus '14

We werden weer eens gezegend met twee (!) nachtbewegingen van Jetairfly, een daarvan boven Oostende om middernacht (met voorafje van een iets kleiner grut). Lekker.

Zie hieronder.


 

 

 

 

Nacht 17 - 18 augustus '14

 

Weer eens twee bewegingen van Jetairfly, met weer eens om midden de nacht een zoveelste knal boven Oostende... zie hieronder.
Met (half)open venster zou deze bom rond de 70 dBA in de slaapkamers geweest zijn.
Dan maar met vensters dicht slapen in de zomer?
Wie vergoed onze gezondheidsschade? Jetair of zijn Spanjestrandgangers...?


 

 

 

 

 

 

 

Een typische nachtelijke Jetair-knal, deze van de nacht van 13 op 14 aug.

 

 

.


 

 

voetnoot

Heeft men ooit berekend hoeveel schade 'goedkope passagiersvluchten' met al hun out-bound verkeer toebrengen, niet enkel aan milieu- en gezondheid, maar ook aan de lokale horeca? Nee dus. Ook de verantwoordelijke ministers, die dit verkeer met ons belastingsgeld subsidiëren, hebben dat niet... Zie hiervoor Vlaams parlement commissie mobiliteit van 19 december 2013 (1) (blz. 26 vraag van de heer Bjorn Rzoska)

 


 

 

 

 


 

Nachtsluiting is enige antwoord,

 

 

 

free web tracker