Start contact links rondrit Economie&Werk

 

 

 

 

 

 

Johnsons Air, nieuwkomer op Ostend Airport

22-jan-04

In juli 2003 berichtte een gespecialiseerd Amerikaans blad over illegale wapentransporten, georganiseerd door Ducor World Airlines en met bestemming Charles Taylor’s Liberia, toen onder VN-embargo (*). In dezelfde maand verklaarde Ducor zich failliet en verkaste wapentrafikant en ex-Mobutu-trawant Duane Egli zijn activiteiten naar veiliger oorden: Sharjah in de Verenigde Arabische Emiraten.

 

Maar geen nood, Oostende blijft de “dirty airport” van weleer. Het Ghanese Johnsons Air is zich komen vestigen op de luchthaven, neemt de illegale wapenfakkel over en hokt nu samen met Heavylift in de kantoren P232/233 (voorlopig in P50/51, in afwachting van het vernieuwde nest). Dat Johnsons Air van hetzelfde hout is gesneden als Ducor en zoveel andere maatschappijen die op Ostend Airport defileren, kwam aan het licht toen op 7 augustus 2003 een vliegtuig in Liberia landde, volgestouwd met raketlanceerders, automatische wapens en munitie (*). Het vliegtuig bleek eigendom te zijn van Johnsons Air, die – naar verluidt – nauwe banden heeft met het Belgische First International Airlines, eveneens met kantoor op onze luchthaven. Maar die nauwe banden waren ons reeds bekend!

 

Het vliegtuig (*) waarmee de wapens werden geleverd aan Liberia’s dictator Charles Taylor, toen nog niet aan de dijk gezet, dat vliegtuig 9G-LAD – oh! wonder – is een oude bekende (* + zoek ‘9G-LAD’). Het landde hier in november 2000 (*) en werd door First International een tijd lang bij Johnsons Air ingehuurd.

 

Het lijkt erop dat Johnsons Air, wellicht in een joint venture met Heavylift, vanuit zijn Oostends kantoor zijn praktijken verder wil gaan coördineren. Johnsons heeft ook ontdekt, dat in Oostende nog een aantal gammele DC8-toestellen te koop staan en heeft zich alvast een 34 jaar oude DC8 van Silk Way Airlines (*) aangeschaft, met een optie op een andere Silk Way toestel (*).

 

Ook zijn broertje, First International, kocht onlangs zo’n oude DC8 aan bij Aero Turas (*). Het toestel verliet Oostende zonder vracht met bestemming de Verenigde Arabische Emiraten en met een vluchtnummer van Race Cargo Airlines.

Toeval of niet, ook Race Cargo Airlines, met kantoor op onze luchthaven en een Ghanese vestiging, werd onder verdenking gesteld van poging tot wapenlevering aan Liberia met hetzelfde 9G-LAD vliegtuig. De vliegvergunning (Air Operator’s Certificate) werd door de Ghanese Civil Aviation Authority geschorst (*).

 

Het zit echt raar in mekaar op Ostend Airport, maar met wat puzzelwerk wordt het toch wel duidelijker: het “dirty” karakter van onze luchthaven blijft onaangetast.

 

 

Hoe kan dit nu weer?

op zijn minst merkwaardig!

lees...