|
Johnsons Air, nieuwkomer op Ostend Airport
22-jan-04
In juli 2003 berichtte
een gespecialiseerd Amerikaans blad over illegale wapentransporten,
georganiseerd door Ducor World Airlines en met bestemming Charles Taylor’s
Liberia, toen onder VN-embargo
(*). In dezelfde maand verklaarde Ducor zich failliet en
verkaste wapentrafikant en ex-Mobutu-trawant Duane Egli zijn activiteiten
naar veiliger oorden: Sharjah in de Verenigde Arabische Emiraten.
Maar geen nood, Oostende
blijft de “dirty airport” van weleer. Het Ghanese
Johnsons Air
is zich komen vestigen op de luchthaven, neemt de illegale wapenfakkel
over en hokt nu samen met Heavylift in de kantoren P232/233
(voorlopig in P50/51, in afwachting van het vernieuwde nest). Dat Johnsons
Air van hetzelfde hout is gesneden als Ducor en zoveel andere
maatschappijen die op Ostend Airport defileren, kwam aan het licht toen op
7 augustus 2003 een vliegtuig in Liberia landde, volgestouwd met
raketlanceerders, automatische wapens en munitie
(*). Het vliegtuig bleek eigendom te zijn van Johnsons Air, die
– naar verluidt – nauwe banden heeft met het Belgische
First International Airlines,
eveneens met kantoor op onze luchthaven. Maar die nauwe banden waren ons
reeds bekend!
Het
vliegtuig
(*) waarmee de wapens werden geleverd aan Liberia’s dictator
Charles Taylor, toen nog niet aan de dijk gezet, dat vliegtuig 9G-LAD
– oh! wonder – is een oude bekende (*
+ zoek ‘9G-LAD’). Het landde hier in november 2000
(*) en werd door First International een tijd lang bij Johnsons
Air ingehuurd.
Het lijkt
erop dat Johnsons Air, wellicht in een joint venture met Heavylift, vanuit
zijn Oostends kantoor zijn praktijken verder wil gaan coördineren.
Johnsons heeft ook ontdekt, dat in Oostende nog een aantal gammele
DC8-toestellen te koop staan en heeft zich alvast een 34 jaar oude DC8 van
Silk Way Airlines
(*) aangeschaft, met een optie op een andere Silk Way toestel
(*).
Ook zijn
broertje, First International, kocht onlangs zo’n oude DC8 aan bij Aero
Turas
(*). Het toestel verliet Oostende zonder vracht met bestemming
de Verenigde Arabische Emiraten en met een vluchtnummer van Race Cargo
Airlines.
Toeval of
niet, ook
Race Cargo Airlines,
met kantoor op onze luchthaven en een Ghanese vestiging, werd onder
verdenking gesteld van poging tot wapenlevering aan Liberia met hetzelfde
9G-LAD vliegtuig. De vliegvergunning (Air Operator’s Certificate)
werd door de Ghanese Civil Aviation Authority geschorst
(*).
Het zit
echt raar in mekaar op Ostend Airport, maar met wat puzzelwerk wordt het
toch wel duidelijker: het “dirty” karakter van onze
luchthaven blijft onaangetast.
|
Hoe kan dit nu weer?
op zijn minst merkwaardig!
lees...
|