Start contact links rondrit Economie&Werk

 

 

 

 

Air memphis op Schiphol

 

 

 

Air Memphis in

 de kamer

 (1998)

DE Minister

 antwoordt niet !

 

 

 

 

Air Memphis in

Oostende

het lukte niet zo best

op 20 nov. 2003

Air Memphis back in town !

 

(29-11-03) (updated 11-01-04)

 

Banned from UK

Sinds 23 oktober is Air Memphis terug van weggeweest. Bijna dagelijks raast zijn 30 jaar oude Boeing 707 over onze huizen. Deze maatschappij die, om veiligheidsredenen, jarenlang werd verbannen in het Verenigd Koninkrijk, vloog terzelfder tijd in Oostende de pannen van het dak. Dat heeft te denken over de ernst van de controles in België!

In tegenstelling tot de andere vrachtvliegtuigen, wordt zijn vracht niet door AviaPartner, maar uitsluitend door Race Cargo Airlines afgehandeld. Race Cargo zelf heeft sinds kort 2 nieuwe bestuurders aangeworven: Air Memphis en diens manager Hamdy M. Ahmed Eissa !  Air Memphis van zijn kant, hoewel beschikkend over een kantoor op de luchthaven, is niet opgenomen in het Oostends Handelsregister en in overtreding met de Belgische wetgeving.

Air Memphis heeft zijn eigen ICAO-vluchtnummercode, maar toch vliegt de oude Boeing tussendoor wel eens met de niet meer erkende vluchtcode ‘IAX’. De Duitse maatschappij aan wie deze code heeft toebehoord en van wie Air Memphis de code heeft ‘ontleend’, bestaat niet meer. Ook staat de code niet meer vermeld in de ICAO codelijst 8585. Even een uitschuivertje ! Meer informatie kunnen we voorlopig niet geven... stay tuned!

Qua veiligheid is Air Memphis’ palmares ook al niet zo best. In augustus 2000 werd een Boeing 707 hier aan de ketting gelegd wegens te onveilig. Er waren tal van technische gebreken en het onderhoudsboekje werd helemaal niet bijgehouden. Voordien had dat toestel hier al een buiklanding moeten maken. Een B707 zustertoestel van Air Memphis, dat in ’97 op Oostende nog een aantal vluchten uitvoerde, crashte het jaar daarop in Kenya, waarbij alle bemanningsleden omkwamen. Nog zeer onlangs, op 11 juli 2003, stortte een Boeing 707 van Air Memphis Oeganda neer in Bangladesh. Air Memphis had pas in 2003 zijn zustermaatschappij in Oeganda opgestart en uitgerust met 2 oude Boeings. Meteen ziet Air Memphis Oeganda zijn vloot gehalveerd. Het ongeval illustreert eens te meer de onbetrouwbaarheid van Air Memphis en zijn vliegtuigen.

We zitten dus weer goed met onze veiligheid rondom onze luchthaven en met diens nieuw management !

Air Memphis (11-01-2004)

 

Registratie

Type

Ouderdom

Status

Laatst op
Oostende

Opmerking

SU-AVZ

           

B707

29/06/1973

Leased to Int. Air Services
& operated by Air Memphis

11 jan '04
In dec '03 soms
2 x per dag

Opschriften

“Air Memphis” – Sinds kort uitbesteed aan Int. Air Svcs, Liberia, opgericht in 2003

SU-PBA

B707

13/08/1968

Crash 10/03/1998 [*]

9 vluchten in 1997

 

SU-PBB

B707

04/12/1968

Stored Cairo

Aan de ketting 15/08/00

Buiklanding Oostende 27/11/1997

SU-PBC

B707

19/09/1968

Sold out to Amako Air, Nigeria (5N-KHA)

 

 

TC-IYC

B727

08/10/1976

Leased from Top Air, Turkey &stored by Inter Air (David Tokoph)

 

 

SU-PBD

A320

?

Operated by Air Memphis

 

 

SU-PBO

DC9

20/02/1980

Operated by Air Memphis

 

 

YR-BCH

BAC

111

?

Leased from JARO Int., Romania & operated by Air Memphis

 

 

5X-AMU

B707

13/12/1973

Operated by Air Memphis Uganda

 

Zuster

maatsch. Air Memphis Oeganda, opgericht in 2003

5X-AMW

B707

19/03/1974

Crash 11/07/2003 [*]

 

Zustermaatsch. Air Memphis Oeganda, opgericht in 2003

 

Flash Airlines

 

Registratie

Type

Ouderdom

Status

Laatst op
Oostende

Opmerking

SU-ZCD

B737

01/02/1993

Operated by Flash Air

20/02/00
(Air Memphis)

Geland 01:55 & opgestegen 15:07, met “Air Memphis” opschriften

SU-ZCF

B737

22/10/1992

Crash 02/01/2004 [*]

 

Joint operation Air Memphis/Flash AL
with “Flash Airlines” titles

 

 

 

Air Memphis

 Oostende

 11 jan 2004

 

 

 Banned from U.K.

read...

 

Oostendenaars mogen dit niet weten!!!

 

Air memphis in Kenya

Air memphis in Bangladesh