Air memphis op Schiphol

Air Memphis in
de
kamer
(1998)
DE Minister
antwoordt niet !
Air Memphis in
Oostende
het lukte
niet zo best
op 20 nov. 2003 |
Air Memphis back in town !
(29-11-03) (updated 11-01-04)
Banned from UK
Sinds 23 oktober is Air
Memphis terug van weggeweest. Bijna dagelijks raast zijn 30 jaar oude
Boeing 707 over onze huizen. Deze maatschappij die, om
veiligheidsredenen, jarenlang werd
verbannen in het Verenigd Koninkrijk, vloog terzelfder tijd in Oostende de
pannen van het dak. Dat heeft te denken over de ernst van de controles in
België!
In tegenstelling tot de andere
vrachtvliegtuigen, wordt zijn vracht niet door AviaPartner, maar
uitsluitend door Race Cargo Airlines afgehandeld. Race Cargo zelf heeft
sinds kort 2 nieuwe bestuurders aangeworven: Air Memphis en diens manager
Hamdy M. Ahmed Eissa ! Air Memphis van zijn kant, hoewel beschikkend over
een kantoor op de luchthaven, is niet opgenomen in het Oostends
Handelsregister en in overtreding met de Belgische wetgeving.
Air Memphis heeft zijn
eigen ICAO-vluchtnummercode, maar toch vliegt de oude Boeing tussendoor
wel eens met de niet meer erkende vluchtcode ‘IAX’. De Duitse maatschappij
aan wie deze code heeft toebehoord en van wie Air Memphis de code heeft
‘ontleend’, bestaat niet meer. Ook staat de code niet meer vermeld in de
ICAO codelijst 8585. Even een uitschuivertje ! Meer informatie kunnen we
voorlopig niet geven... stay tuned!
Qua
veiligheid is Air Memphis’ palmares ook al niet zo best. In augustus 2000
werd een Boeing 707 hier aan de ketting gelegd wegens te onveilig. Er
waren tal van technische gebreken en het onderhoudsboekje werd helemaal
niet bijgehouden. Voordien had dat toestel hier al een buiklanding moeten
maken. Een B707 zustertoestel van Air Memphis, dat in ’97 op Oostende nog
een aantal vluchten uitvoerde, crashte het jaar daarop in Kenya, waarbij
alle bemanningsleden omkwamen. Nog zeer onlangs, op 11 juli 2003, stortte
een Boeing 707 van Air Memphis Oeganda neer in Bangladesh. Air Memphis had
pas in 2003 zijn zustermaatschappij in Oeganda opgestart en uitgerust met
2 oude Boeings. Meteen ziet Air Memphis Oeganda zijn vloot gehalveerd. Het
ongeval illustreert eens te meer de onbetrouwbaarheid van Air Memphis en
zijn vliegtuigen.
We zitten dus weer goed
met onze veiligheid rondom onze luchthaven en met diens nieuw management !
Air Memphis (11-01-2004)
Registratie |
Type |
Ouderdom |
Status |
Laatst op
Oostende |
Opmerking |
SU-AVZ
|
B707 |
29/06/1973 |
Leased to Int. Air Services
& operated by Air Memphis |
11
jan '04
In dec '03 soms
2 x per dag |
Opschriften
“Air Memphis” – Sinds kort
uitbesteed aan Int. Air Svcs,
Liberia,
opgericht in 2003 |
SU-PBA |
B707 |
13/08/1968 |
Crash
10/03/1998 [*] |
9 vluchten in 1997 |
|
SU-PBB |
B707 |
04/12/1968 |
Stored Cairo |
Aan de
ketting 15/08/00 |
Buiklanding
Oostende 27/11/1997 |
SU-PBC |
B707 |
19/09/1968 |
Sold out to Amako Air, Nigeria (5N-KHA) |
|
|
TC-IYC |
B727 |
08/10/1976 |
Leased from Top Air, Turkey &stored by Inter Air (David Tokoph) |
|
|
SU-PBD |
A320 |
? |
Operated
by Air Memphis |
|
|
SU-PBO |
DC9 |
20/02/1980 |
Operated
by Air Memphis |
|
|
YR-BCH |
BAC
111 |
? |
Leased from JARO Int., Romania & operated
by Air Memphis |
|
|
5X-AMU |
B707 |
13/12/1973 |
Operated
by Air Memphis Uganda |
|
Zuster
maatsch. Air Memphis Oeganda, opgericht
in 2003 |
5X-AMW |
B707 |
19/03/1974 |
Crash
11/07/2003 [*] |
|
Zustermaatsch. Air Memphis Oeganda,
opgericht in 2003 |
Flash Airlines
|
Registratie |
Type |
Ouderdom |
Status |
Laatst op
Oostende |
Opmerking |
SU-ZCD |
B737 |
01/02/1993 |
Operated by Flash Air |
20/02/00
(Air Memphis) |
Geland 01:55 & opgestegen 15:07, met
“Air Memphis”
opschriften |
SU-ZCF |
B737 |
22/10/1992 |
Crash
02/01/2004 [*] |
|
Joint operation
Air Memphis/Flash AL
with “Flash Airlines” titles |
|

Air Memphis
Oostende
11 jan 2004 Banned
from U.K.
read...
Oostendenaars mogen dit niet weten!!!
Air memphis in
Kenya
Air memphis in
Bangladesh |