
uittreksel uit (1)
Par
l'intermédiaire de son Avocat Conseil à Bruxelles, le Gouvernement en Exil
de Djibouti [GED] vient de déposer - ce jour vendredi 10 décembre 2004 -
diverses plaintes auprès du Procureur du Royaume de Belgique ainsi
qu'auprès des Instances internationales de l'ONU à l'encontre de la
représentation diplomatique de Djibouti à Bruxelles.
Depuis
plusieurs mois, le GED a dénoncé, publiquement et preuves à l'appui,
l'épouse du Président actuel, Mme Kadra Mahamaoud Haïd pour :
● le meurtre
prémédité par empoisonnement de l'épouse de l'ex président Hassan GOULED
APTIDON, qui aurait pu avoir été commis sur ses instructions,
● les odieux trafics
d'enfants dont elle est l'ordonnatrice depuis l'Aéroport international de
Djibouti vers des pays occidentaux, en utilisant des passeports
diplomatiques et des moyens aériens affrétés par la SARL
DAALLO,
dont elle est la propriétaire officieuse. Ce trafic représente entre 35 et
40 enfants par vol effectué entre Djibouti et l'Europe.
|
BEAP - DAALLO
Daallo Airlines
is een beetje een speciaal geval. De maatschappij uit Djibouti, een
ministaatje geprangd tussen Ethiopië en Somalië, bezit geen enkel
vliegtuig, maar least zijn toestellen, piloten incluis, bij de meest
uiteenlopende luchtvaartmaatschappijen. Vaak zijn dat toestellen uit
Rusland, Kirgizië en Tadzjikistan. Momenteel zijn er een vijftal
toestellen voor Daallo in omloop, waaronder een Boeing 757 van het Engelse
My Travel Airways.
Daallo
schrikt echter niet terug voor ongure praktijken, zoals het overvliegen
tegen hoge prijs van minderjarigen (1) met valse paspoorten naar EU-landen of
transport van drugs onder diplomatieke vlag. Dit soort handel levert
Daallo tonnen zwart geld op. Een deel gewonnen uit haar
drugshandel kwam bij de Nederlandse luchtvaartmaatschappij Air
Holland terecht. Dat moest de financiële tekorten van Air Holland
goedmaken, ondermeer het verlies dat Air Holland maakte bij het leasen van
eigen vliegtuigen aan Daallo. (2)
Air Holland, nadien
opererend als Holland Exel, werd in december 2004 beschuldigd van
witwaspraktijken en werd op het nippertje van een dreigende faling gered
door touroperator TUI. Voorheen als onderdeel van het overkoepelend orgaan
Exel Aviation Group, gaat de maatschappij onder de vleugels van TUI nu
verder onder de naam ArkeFly. BEAP, die oorspronkelijk grootse plannen had
om als een volwaardige luchtvaartmaatschappij van start te kunnen gaan
(zie voorgeschiedenis), had uitgerekend Holland Exel aangezocht om diens
vliegvergunning (AOC) te mogen gebruiken voor zijn geplande vluchten op
West-Afrika.
Na de onkuise perikelen
bij Air Holland/Holland Exel en de overnameregeling van TUI viel BEAP uit
de boot, zette een punt achter zijn oorspronkelijke plannen en werpt zich
nu op als GSA van BOAG Air en kandidaat-GSA van Daallo Airlines. Of Daallo,
de voormalige spitsbroeder van Air Holland een goede keuze is, is lang
niet zeker.
Voorgeschiedenis
Na het failliet van
Sabena werd BEAP (Belgian Employees Aviation Promotion) opgericht door
ex-Sabena personeel. De maatschappij had de promotie van een nieuwe
luchtvaartmaatschappij tot doel. Daarvoor werd Exel Aviation Group (EAG)
aangesproken en werd in overleg beslist tot een vluchtenprogramma op
Afrikaanse bestemmingen. Vliegoperaties zouden met de bestaande
vliegvergunning (AOC) van Holland Exel, eigendom van EAG, einde 2004 van
start gaan. Een eerste Boeing 767 van Holland Exel zou de lijndienst
verzekeren onder het voogdijschap van BEAP, die Brussel en Lomé in Togo
als bases uitkoos. Lomé zou als hub dienst doen voor vluchten binnen de
West-Afrikaanse regio. Op termijn zou BEAP dan over eigen
vliegvergunningen onderhandelen bij de Belgische en Togolese overheden. (3)
(4)
Echter na de
onfortuinlijke gebeurtenissen bij Holland Exel, heeft BEAP zijn droom van
volwaardige luchtvaartmaatschappij vooralsnog opgeborgen en wil nu verder
functioneren als General Sales agentschap.
|

uittreksel uit (2)
|