Start contact links rondrit Economie&Werk

 

 

 

 

 

 

 


uittreksel uit (1)

 

Par l'intermédiaire de son Avocat Conseil à Bruxelles, le Gouvernement en Exil de Djibouti [GED] vient de déposer - ce jour vendredi 10 décembre 2004 - diverses plaintes auprès du Procureur du Royaume de Belgique ainsi qu'auprès des Instances internationales de l'ONU à l'encontre de la représentation diplomatique de Djibouti à Bruxelles.

Depuis plusieurs mois, le GED a dénoncé, publiquement et preuves à l'appui, l'épouse du Président actuel, Mme Kadra Mahamaoud Haïd pour :

● le meurtre prémédité par empoisonnement de l'épouse de l'ex président Hassan GOULED APTIDON, qui aurait pu avoir été commis sur ses instructions,

● les odieux trafics d'enfants dont elle est l'ordonnatrice depuis l'Aéroport international de Djibouti vers des pays occidentaux, en utilisant des passeports diplomatiques et des moyens aériens affrétés par la SARL DAALLO, dont elle est la propriétaire officieuse. Ce trafic représente entre 35 et 40 enfants par vol effectué entre Djibouti et l'Europe.

 

BEAP - DAALLO

Daallo Airlines is een beetje een speciaal geval. De maatschappij uit Djibouti, een ministaatje geprangd tussen Ethiopië en Somalië, bezit geen enkel vliegtuig, maar least zijn toestellen, piloten incluis, bij de meest uiteenlopende luchtvaartmaatschappijen. Vaak zijn dat toestellen uit Rusland, Kirgizië en Tadzjikistan. Momenteel zijn er een vijftal toestellen voor Daallo in omloop, waaronder een Boeing 757 van het Engelse My Travel Airways.

Daallo schrikt echter niet terug voor ongure praktijken, zoals het overvliegen tegen hoge prijs van minderjarigen (1) met valse paspoorten naar EU-landen of transport van drugs onder diplomatieke vlag. Dit soort handel levert Daallo tonnen zwart geld op. Een deel gewonnen uit haar  drugshandel kwam bij de Nederlandse luchtvaartmaatschappij Air Holland terecht. Dat moest de financiële tekorten van Air Holland goedmaken, ondermeer het verlies dat Air Holland maakte bij het leasen van eigen vliegtuigen aan Daallo. (2)

Air Holland, nadien opererend als Holland Exel, werd in december 2004 beschuldigd van witwaspraktijken en werd op het nippertje van een dreigende faling gered door touroperator TUI. Voorheen als onderdeel van het overkoepelend orgaan Exel Aviation Group, gaat de maatschappij onder de vleugels van TUI nu verder onder de naam ArkeFly. BEAP, die oorspronkelijk grootse plannen had om als een volwaardige luchtvaartmaatschappij van start te kunnen gaan (zie voorgeschiedenis), had uitgerekend Holland Exel aangezocht om diens vliegvergunning (AOC) te mogen gebruiken voor zijn geplande vluchten op West-Afrika.

Na de onkuise perikelen bij Air Holland/Holland Exel en de overnameregeling van TUI viel BEAP uit de boot, zette een punt achter zijn oorspronkelijke plannen en werpt zich nu op als GSA van BOAG Air en kandidaat-GSA van Daallo Airlines. Of Daallo, de voormalige spitsbroeder van Air Holland een goede keuze is, is lang niet zeker.

Voorgeschiedenis

Na het failliet van Sabena werd BEAP (Belgian Employees Aviation Promotion) opgericht door ex-Sabena personeel. De maatschappij had de promotie van een nieuwe luchtvaartmaatschappij tot doel. Daarvoor werd Exel Aviation Group (EAG) aangesproken en werd in overleg beslist tot een vluchtenprogramma op Afrikaanse bestemmingen. Vliegoperaties zouden met de bestaande vliegvergunning (AOC) van Holland Exel, eigendom van EAG, einde 2004 van start gaan. Een eerste Boeing 767 van Holland Exel zou de lijndienst verzekeren onder het voogdijschap van BEAP, die Brussel en Lomé in Togo als bases uitkoos. Lomé zou als hub dienst doen voor vluchten binnen de West-Afrikaanse regio. Op termijn zou BEAP dan over eigen vliegvergunningen onderhandelen bij de Belgische en Togolese overheden. (3) (4)

Echter na de onfortuinlijke gebeurtenissen bij Holland Exel, heeft BEAP zijn droom van volwaardige luchtvaartmaatschappij vooralsnog opgeborgen en wil nu verder functioneren als General Sales agentschap.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


uittreksel uit (2)