WILOO's "raw
routes proposals"
voor
VFR
vluchten met kleine toestellen:
(Van onze lokale verkenner. Niet "te nemen of te laten"
) Noord:
(richting Knokke, NL, Westerschelde, binnenland,...)

Zuid:
(richting De Panne, UK, Fr.)

(telkens bij landen/opstijgen gebruikmakend van
baangedeelte tussen holding point D1 en F)
Alle commentaar welkom! |
" WILOO op gesprekstour "
Op bezoek bij de Noordzee Vliegclub
16-okt-10
Na ons bezoek vorig jaar aan
de firma Noordzee
Helikopters Vlaanderen NV en aan het kabinet van de (thans
demissionaire) staatssecretaris voor Mobiliteit de heer Etienne Schouppe,
trok WILOO op 9 oktober 2010 naar de Noordzee Vliegclub (NZVC),
de Oostendse vereniging van sportvliegers. Op het menu of
"Het motief van de dag": een verzoek om de hinder door
sportvliegerij zoveel mogelijk te beperken.
Op de vliegclub werden we
ontvangen door de voorzitter. Die wees er ons op dat de club in principe
weinig zeggenschap heeft over de vliegtrajecten van haar leden. Dat deze
individueel hun route bepalen en opereren volgens het
ingediende/goedgekeurde vliegplan bij Belgocontrol. Hij wees er ons ook
op dat niet iedere beweging met een klein toestel op conto van de NZVC
kan geschreven worden. De voorzitter beloofde ons wel om alvast via het
clubblad de leden van de NZVC te vragen (tijdens de
vliegmanoeuvres bijv. door middel van het aanhouden van bepaalde hoogtes
enz.) zoveel mogelijk de omliggende woonwijken te ontzien en van lawaai
te ontlasten. Hij beloofde een kopie van de publicatie. WILOO van haar
kant vroeg om wanneer er keuzemogelijkheden zijn, alvast niet langer
boven woonwijken (Stene-Dorp, Conterdam, Nieuwe stad) te vliegen.
Al met al kunnen we
stellen dat we die dag een heel goed en vriendelijk eerste gesprek
hadden. Indien we in die sfeer verder kunnen dan is dit zeer positief.
WILOO wacht nu rustig verder af en wenst alle leden van de NZVC alvast
veel vliegplezier en een veilige vlucht tijdens het uitoefenen van hun
hobby!
Opmerkingen WILOO
- "On final" boven de stad: om veilig te kunnen landen moet een
sportvliegtuig ten laatste vanaf een hoogte van 500 voet (150 meter) in
rechte lijn met de landsbaan gepositioneerd zijn. Het toestel moet dan
ook reeds volledig afgetrimd zijn voor zijn finale landing. Bij een
dalingshoek van 3 graden betekent dit zo'n 3 km voor het "touch down"
punt op de landingsbaan. De stadswijken Conterdam en Stene vermijden is
zo heel moeilijk bij landing op baan 26. En veiligheid gaat boven alles!
Misschien kunnen de betere ervaren piloten niettemin boven de "Spotarena
Mister V" "in final" gaan en landen al mikkend op Holding Point D1? Alle
commentaar welkom. Zie figuur hieronder.
- "Take of" boven de stad: hier kunnen de stadswijken volledig
vermeden worden!
|
In 2009 waren er volgens de Vlaamse overheid in het
totaal zo'n 37.000 bewegingen op de Oostendse luchthaven. Daarvan waren
er
+/- 33.000 met toestellen kleiner dan 6 ton, 18.000 opleidingsvluchten
van vliegscholen en zo'n 8000 met sportvliegtuigjes.
Dit aantal loopt nog op als men de
cijfers van Belgocontrol bekijkt! In de "Vlaamse" cijfers zitten
de passanten niet, en die maken ook lawaai wanneer ze op geringe hoogte
overvliegen.
"Oostende registreerde in 2009
87.766.bewegingen (24.446 IFR en
63.320 VFR), in vergelijking
met de 80.962 bewegingen (18.135 IFR en 62.827 VFR) van vorig jaar, of
een stijging met 6.804 eenheden (8,40 %). Het aantal IFR-vluchten stijgt
met 6.311 eenheden (34,80 %), en de VFR-vluchten met 493 eenheden (0,78
%)."
Bron...0,78
%). |