|
De grillige loopbaan van
BOAG’s B747
(28-mei-05)
Onlangs stond in het
nieuws dat BOAG Air, een nieuwe Zuid-Afrikaanse luchtvaartmaatschappij,
weldra zou gaan starten met wekelijkse vluchten vanuit de Oostendse
luchthaven. BOAG nam een optie op een Boeing 747-200, maar de aankoop
lijkt echter nog niet afgerond, noch is de vereiste
luchttransportvergunning (AOC) reeds voorhanden. De bewuste Boeing,
geregistreerd S2-ADT, staat ingeschreven als het enige vliegtuig in het
bezit van Air Bangladesh en is geparkeerd op Manston Airport (UK),
wachtend op nieuwe kleuren.
Na in dienst te zijn geweest van Kuwait Airways en van Kalitta Air, werd
de Boeing verkocht aan ene Luke Butler, een controversiële Australiër
wiens maatschappij Global Air in faling ging, waarna de man naar Ghana
uitweek om aan zijn schuldeisers en het Australisch gerecht te ontsnappen.
Daar huwde hij een Ghanese vrouw en poogt nu een nieuwe
luchtvaartmaatschappij op te starten, voorlopig zonder resultaat.
In juli 2004 ruilde de Boeing 747 zijn vorige Global Air registratie in
voor het nieuwe Air Bangladesh kenmerk S2-ADT, maar het toestel bleef nog
steeds getooid in zijn oude Kalitta-kleuren. Air Bangladesh is een
duistere maatschappij die in verband wordt gebracht met het Engelse
Airfreight Express. Deze laatste firma zag zijn AOC ingetrokken door de
Engelse Civil Aviation Authority en had bijgevolg slechts een levensduur
van een viertal jaar. Net zo was ook de bewuste Boeing slechts een zeer
korte dienstperiode beschoren bij Air Bangladesh. Het vliegtuig werd daar
afgeleverd in augustus 2004 maar zag zijn allerlaatste vlucht reeds
beklonken in februari, van Amsterdam naar Manston.
Sinds december staat de Boeing 747 te koop bij Langdon Asset Management en
is nog steeds niet verkocht (1).
Tijdens de dienstperiode bij Global Air en Air Bangladesh, werd niet veel
acht gegeven aan onderhoud van het vliegtuig. Ondermeer daardoor moest het
na een inspectie in Maastricht/Beek in november voor twee weken aan de
grond blijven.
Inmiddels rekruteert een Antwerpse firma voor BOAG Air “B747-200F
captains, first officers, flight engineers and loadmasters” (2).
Enkele jaren terug werd een gelijkaardig “start-up” plan in gang gezet
door Zuid-Afrikaanse investeerders via een Belgisch consultbureau, echter
zonder enig tastbaar resultaat. Het BOAG-avontuur zou wel eens beperkt
kunnen blijven tot een vergelijkbare poging ter verkenning van de Europese
luchtvaartmarkt, gezien het nogal ongewoon lijkt bij afwezigheid van een
AOC en een beschikbaar toestel reeds vliegtuigbemanning te rekruteren.
|
|