Start contact links rondrit Economie&Werk

 

 

 

De grillige loopbaan van BOAG’s B747

(28-mei-05)


Onlangs stond in het nieuws dat BOAG Air, een nieuwe Zuid-Afrikaanse luchtvaartmaatschappij, weldra zou gaan starten met wekelijkse vluchten vanuit de Oostendse luchthaven. BOAG nam een optie op een Boeing 747-200, maar de aankoop lijkt echter nog niet afgerond, noch is de vereiste luchttransportvergunning (AOC) reeds voorhanden. De bewuste Boeing, geregistreerd S2-ADT, staat ingeschreven als het enige vliegtuig in het bezit van Air Bangladesh en is geparkeerd op Manston Airport (UK), wachtend op nieuwe kleuren.

Na in dienst te zijn geweest van Kuwait Airways en van Kalitta Air, werd de Boeing verkocht aan ene Luke Butler, een controversiële Australiër wiens maatschappij Global Air in faling ging, waarna de man naar Ghana uitweek om aan zijn schuldeisers en het Australisch gerecht te ontsnappen. Daar huwde hij een Ghanese vrouw en poogt nu een nieuwe luchtvaartmaatschappij op te starten, voorlopig zonder resultaat.

In juli 2004 ruilde de Boeing 747 zijn vorige Global Air registratie in voor het nieuwe Air Bangladesh kenmerk S2-ADT, maar het toestel bleef nog steeds getooid in zijn oude Kalitta-kleuren. Air Bangladesh is een duistere maatschappij die in verband wordt gebracht met het Engelse Airfreight Express. Deze laatste firma zag zijn AOC ingetrokken door de Engelse Civil Aviation Authority en had bijgevolg slechts een levensduur van een viertal jaar. Net zo was ook de bewuste Boeing slechts een zeer korte dienstperiode beschoren bij Air Bangladesh. Het vliegtuig werd daar afgeleverd in augustus 2004 maar zag zijn allerlaatste vlucht reeds beklonken in februari, van Amsterdam naar Manston.

Sinds december staat de Boeing 747 te koop bij Langdon Asset Management en is nog steeds niet verkocht (1).

Tijdens de dienstperiode bij Global Air en Air Bangladesh, werd niet veel acht gegeven aan onderhoud van het vliegtuig. Ondermeer daardoor moest het na een inspectie in Maastricht/Beek in november voor twee weken aan de grond blijven.

Inmiddels rekruteert een Antwerpse firma voor BOAG Air “B747-200F captains, first officers, flight engineers and loadmasters” (2). Enkele jaren terug werd een gelijkaardig “start-up” plan in gang gezet door Zuid-Afrikaanse investeerders via een Belgisch consultbureau, echter zonder enig tastbaar resultaat. Het BOAG-avontuur zou wel eens beperkt kunnen blijven tot een vergelijkbare poging ter verkenning van de Europese luchtvaartmarkt, gezien het nogal ongewoon lijkt bij afwezigheid van een AOC en een beschikbaar toestel reeds vliegtuigbemanning te rekruteren.