VZW WILOO
18
januari 2006
Aan de leden van de Oostendse Gemeenteraad
Geachte mevrouw, mijnheer
De vzw WILOO wil uw
bijzondere aandacht vragen voor punt 9 op de agenda van de openbare
gemeenteraadszitting van zaterdag 21 januari 2006:

Wij
verzoeken u om onderstaande redenen dit punt
niet goed te keuren:
-1)
Intentieakkoorden met specifieke luchtvaartmaatschappijen kunnen niet aan
de orde zijn op een gemeenteraad:
Een
gemeenteraadsbesluit is hier niet nodig
noch
gepast. In het verleden heeft het College steeds gesteld dat er met
betrekking tot bepaalde punten (die in deze verklaring ook aan bod komen,
namelijk veiligheid, vliegtuigtypes en procedures op de
luchthaven) geen stelling kon genomen worden omdat het
bovengemeentelijke materie betrof. Waarom aan de gemeenteraad toch wordt
gevraagd in akkoorden met deze private onderneming
medeverantwoordelijkheid te dragen, is een heikele vraag. Het voorliggend
“memorandum of understanding” kan perfect afgesloten worden tussen het
autonoom Havenbedrijf, de DAB Oostendse luchthaven en MK Airlines zonder
dat hier tussenkomst noodzakelijk is van Stad Oostende.
College
en gemeenteraad
zijn
hier
namelijk
helemaal niet bevoegd. Of
is er een verborgen agenda? College en gemeenteraadsleden moeten zich dan
ook zeer goed bedenken alvorens zich te verbinden met dergelijke wollige
intentieverklaringen en bedrijfsscenario’s. In de intentieverklaring staat
letterlijk dat “Stad Oostende zal rekening
houden
met het belang dat MK
Airlines kan verkrijgen voor de luchthaven in Oostende en de
werkgelegenheid”.
Wat betekent “rekening houden” ?
De
formulering werd opzettelijk vaag gehouden, zodat beleidsmakers er alle
kanten mee uitkunnen. Niettemin wordt voor deze blanco cheque
medeverantwoordelijkheid van de gemeenteraad gevorderd.
-2)
De
maatschappij MK Airlines
heeft een zeer slechte veiligheidsreputatie:
Met een zeer beperkte vloot (maximaal
12 vliegtuigen) verloor ze
op 15 jaar
van haar bestaan niettemin
4 toestellen bij
zware crashes.
Haar
toestellen worden in
Ghana geregistreerd om strenge luchtwaardigheidscontroles en
arbeidsvoorwaarden te
omzeilen. De
recentste crash
met een MK Boeing 747
gebeurde in Halifax
(Canada),
ongeveer een jaar geleden.
Sindsdien wordt
de Ghanese overheid, die
de luchtwaardigheidscertificaten
aflevert,
niet langer door
de Amerikaanse
autoriteiten erkent
en hebben alle
MK toestellen “de facto”
geen permanente rechten meer om
op de
Verenigde
Staten te vliegen.
Een Engelse registratie kan MK Airlines opnieuw toegang verschaffen tot de
VS, maar ondanks haar wens sinds de laatste crash wordt haar geen Engelse
registratie gegund.
De Belgische
luchthavenautoriteiten
van hun kant
zijn onderbemand
en kunnen niet
voldoende controles uitvoeren.
Uit een eerste
voorpublicatie door de Canadese
autoriteiten naar de
oorzaken van de
laatste
crash blijkt dat de
bemanning fouten heeft gemaakt door
oververmoeidheid en
onvoldoende opleiding. De
families van de overleden bemanningsleden hebben dan ook nu al MK Airlines
voor de rechter gedaagd en eisen forse schadevergoedingen.
Zie ook:
www.wiloo.be/mk_airlines.htm
-3) MK
Airlines neemt binnenkort een nieuwe loods in gebruik, speciaal voor haar
gebouwd met belastingsgeld op APRON 1, tegenaan de Torhoutsesteenweg (bekijk…).
Daardoor komt weldra veel geluidshinder en stank van daarheen taxiënde
MK-vliegtuigen en van startende motoren dichter bij de stad. Ook zal het
aanhoudend gesnerp van generatoren (APU’s) nog meer omwonenden storen.
-4) De
kerosineopslagtank, die MK Airlines zal bouwen in de haven, komt op 500
meter van een woonwijk. Recent is bij een brand in het Verenigd Koninkrijk
gebleken hoe gevaarlijk kerosine wel kan zijn. Ook maken de talrijke
transporten met kerosineschepen door onze haven en met kerosinetankwagens door het hart van Oostende onze badstad voor toeristen en inwoners
er niet veiliger op.
Wij vragen
u dan ook beleefd dit punt niet goed te keuren
Het
WILOO-bestuur
|