Oostende 5 mei 2006
Geachte Heer,
Wij richten u heden deze brief als vzw WILOO.
In november vorig jaar tekende u als voorzitter van de AGHO,
samen met de Stad Oostende en de Luchthaven Oostende-Brugge, een
"memorandum of understanding" met de firma MK Airlines. Daarin
staat: "all planned operations of MK Airlines are scheduled
during day time and will not develop through night flights"
Tot onze spijt stellen wij vast dat amper een paar maanden na de
ondertekening, de afspraken in het document niet worden nageleefd!
Voor het ganse jaar 2005 waren er op een totaal van 730
bewegingen met MK’s B747-toestellen, 88 nachtbewegingen of 12%.
Voor de maand april 2006 waren er 17 MK-nachtbewegingen op een
totaal van 66 of 26%. Eén op de vier MK-bewegingen
gebeurt nu al ‘s nachts en dit is helemaal in tegenspraak met de
vooropgestelde intenties!
Zoals u weet liggen sommige woonwijken zeer dicht bij, of andere
"zeer dicht bij en vlak onder", de start- en landingsbaan.
Duizenden mensen wonen en slapen in een gebied waar de
piekgeluiden, veroorzaakt door de verouderde vrachttoestellen van MK
Airlines (1), meer dan 100 dBa bedragen! Bijgevolg is elke
nachtbeweging met een MK vrachttoestel er een teveel!
Wij wijzen graag op een studie van Prof Annemans (UGent) die
aantoonde dat ook met moderne vliegtuigen, nachtvluchten op
Oostende, een gevaar voor de volksgezondheid betekenen! In feite is
een volledige sluiting van de luchthaven ’s nachts, voor alle
toestellen, de enige waarborg voor de gezondheid van de omwonenden!
Als VZW, die de belangen en de gezondheid van meer dan duizend
leden en sympathisanten verdedigt, zijn we zeer ontstemd over de
evolutie van de nachtvluchten van MK Airlines op de luchthaven van
Oostende-Brugge. Graag hadden we van u uitleg gekregen over de
vastgestelde discrepantie tussen de door u ondertekende
intentieverklaring en de waarnemingen met betrekking tot de toename
van de nachtvluchten,
Hoogachtend
Jacques Denecker,