Oostende, 22 september
2003
Geachte
heer Minister,
Op 3 september maakt u
op de website van FocusTV luchthavencijfers openbaar voor de eerste 8
maanden van 2003. U vergelijkt ze met dezelfde periode van het rampjaar
2002. Een gelijkaardig bericht verschijnt ook in Het Laatste Nieuws en in
het regionaal weekblad Tips.
Als Vlaamse minister van
Mobiliteit merkt u daarbij op, dat het aantal vliegtuigbewegingen t.o.v.
2002 slechts met 5% steeg, terwijl het vrachtvervoer een stijging kende
van 33% (van 39.528 naar 52.632 ton).
Vreemd toch, deze
discrepantie! Volgens u wijst dit “op een betere en efficiëntere benutting
van de luchthaven”. U beweert zelfs dat dit “het eerste resultaat is van
de nieuwe dynamiek die de recent aangestelde algemeen directeur van de
luchthaven heeft teweeggebracht”.
U vertelt er echter niet
bij, dat het aantal vliegtuigbewegingen slaat op alle vliegtuigen, ook
passagiersvliegtuigen en zelfs de sportvliegtuigjes. Een stijging van 5%
vliegtuigbewegingen aldus vergelijken met een 33% stijging van
vrachtvervoer, is appels met citroenen vergelijken.
Maar goed, zelfs
afgezien daarvan, kan volgens WILOO het cijfer van 52.632 ton
vrachtvervoer, dat u aanvoert, niet kloppen tenzij aan de berekeningen
ongelooflijk veel geweld werd aangedaan.
Er wordt uiteraard
verondersteld dat de 52.632 ton slaat op vracht die op de luchthaven zelf
werd verhandeld en dat in dit getal de Amerikaanse vracht die via Oostende
werd doorgevlogen naar het Midden Oosten i.v.m. de Irak-oorlog, daar niet
inbegrepen zit! Dit werd overigens bevestigd aan een Oostends
gemeenteraadslid, eerst door de secretaresse van de luchthavendirecteur,
Gino Vanspauwen en een tweede maal door Mr. Vanspauwen zelf.
Met het cijfer van
52.632 ton vrachtvervoer voor de eerste 8 maanden van 2003, … draait u
hiermee geen rad voor het oog van de publieke opinie? Dit blijkt althans
overduidelijk uit gegevens die WILOO bezit voor beide jaren 2002 en 2003.
Van februari tot juli
van het rampjaar 2002 waren er 1.140 bewegingen van vrachtvliegtuigen. Met
een bezettingsgraad van 45% van hun laadvermogen betekent dit een
vrachtvervoer van 29.613 ton. Indien in de maanden januari en augustus van
2002 dezelfde gemiddelden van de overige 6 maanden werden behaald, zou dit
een vrachtvervoer betekenen van 39.484 ton, wat inderdaad overeenstemt met
de door u aangekondigde 39.528 ton.
Van februari tot juli
van het huidig jaar 2003 waren er 1.287 vrachtvliegtuigbewegingen. Een
zelfde bezettingsgraad van 45% zou duiden op 40.396 ton voor de eerste 8
maanden, steeds rekening gehouden met het laadvermogen en het aantal
bezoeken per vliegtuigtype. Daartegenover zet u maar eventjes 52.632 ton
voorop! Dat zou inhouden, dat over de 8 maanden van 2003 plots een
bezettingsgraad van 59% wordt gehaald. Een prestatie “van structurele
aard”, volgens uw overtuiging. Volgens WILOO, een doorzichtige
onwaarschijnlijkheid!
In hetzelfde bericht
vermeldt u voor augustus 2003 een vrachtvervoer van 3.329 ton. Augustus
telde 152 vrachtvliegtuigbewegingen. Steeds in verhouding tot de diverse
vliegtuigtypes, hun laadvermogen en respectievelijke bezoeken, stemt dit
voor de maand augustus - gek genoeg - overeen met een bezettingsgraad van
45%. Dit betekent dat de bezettingsgraad voor de eerste 7 maanden van 2003
nog hoger zou hebben gelegen dan 59%. Er wordt kennelijk geknoeid met
luchthavengegevens. Kan dit nog wel ernstig worden genoemd?
Wij zien graag uw
antwoord tegemoet en tekenen met de meeste hoogachting.
Voor de vzw WILOO
Luc Daivier
Co-voorzitter
|