Start contact links rondrit Economie&Werk

 

 

 


Oostende, 22 september 2003

 Geachte heer Minister,

 

Op 3 september maakt u op de website van FocusTV luchthavencijfers openbaar voor de eerste 8 maanden van 2003. U vergelijkt ze met dezelfde periode van het rampjaar 2002. Een gelijkaardig bericht verschijnt ook in Het Laatste Nieuws en in het regionaal weekblad Tips.

Als Vlaamse minister van Mobiliteit merkt u daarbij op, dat het aantal vliegtuigbewegingen t.o.v. 2002 slechts met 5% steeg, terwijl het vrachtvervoer een stijging kende van 33% (van 39.528 naar 52.632 ton).

Vreemd toch, deze discrepantie! Volgens u wijst dit “op een betere en efficiëntere benutting van de luchthaven”. U beweert zelfs dat dit “het eerste resultaat is van de nieuwe dynamiek die de recent aangestelde algemeen directeur van de luchthaven heeft teweeggebracht”.

U vertelt er echter niet bij, dat het aantal vliegtuigbewegingen slaat op alle vliegtuigen, ook passagiersvliegtuigen en zelfs de sportvliegtuigjes. Een stijging van 5% vliegtuigbewegingen aldus vergelijken met een 33% stijging van vrachtvervoer, is appels met citroenen vergelijken.

Maar goed, zelfs afgezien daarvan, kan volgens WILOO het cijfer van 52.632 ton vrachtvervoer, dat u aanvoert, niet kloppen tenzij aan de berekeningen ongelooflijk veel geweld werd aangedaan.

Er wordt uiteraard verondersteld dat de 52.632 ton slaat op vracht die op de luchthaven zelf werd verhandeld en dat in dit getal de Amerikaanse vracht die via Oostende werd doorgevlogen naar het Midden Oosten i.v.m. de Irak-oorlog, daar niet inbegrepen zit! Dit werd overigens bevestigd aan een Oostends gemeenteraadslid, eerst door de secretaresse van de luchthavendirecteur, Gino Vanspauwen en een tweede maal door Mr. Vanspauwen zelf.

Met het cijfer van 52.632 ton vrachtvervoer voor de eerste 8 maanden van 2003, … draait u hiermee geen rad voor het oog van de publieke opinie? Dit blijkt althans overduidelijk uit gegevens die WILOO bezit voor beide jaren 2002 en 2003.

Van februari tot juli van het rampjaar 2002 waren er 1.140 bewegingen van vrachtvliegtuigen. Met een bezettingsgraad van 45% van hun laadvermogen betekent dit een vrachtvervoer van 29.613 ton. Indien in de maanden januari en augustus van 2002 dezelfde gemiddelden van de overige 6 maanden werden behaald, zou dit een vrachtvervoer betekenen van 39.484 ton, wat inderdaad overeenstemt met de door u aangekondigde 39.528 ton.

Van februari tot juli van het huidig jaar 2003 waren er 1.287 vrachtvliegtuigbewegingen. Een zelfde bezettingsgraad van 45% zou duiden op 40.396 ton voor de eerste 8 maanden, steeds rekening gehouden met het laadvermogen en het aantal bezoeken per vliegtuigtype. Daartegenover zet u maar eventjes 52.632 ton voorop! Dat zou inhouden, dat over de 8 maanden van 2003 plots een bezettingsgraad van 59% wordt gehaald. Een prestatie “van structurele aard”, volgens uw overtuiging. Volgens WILOO, een doorzichtige onwaarschijnlijkheid!

In hetzelfde bericht vermeldt u voor augustus 2003 een vrachtvervoer van 3.329 ton. Augustus telde 152 vrachtvliegtuigbewegingen. Steeds in verhouding tot de diverse vliegtuigtypes, hun laadvermogen en respectievelijke bezoeken, stemt dit voor de maand augustus - gek genoeg - overeen met een bezettingsgraad van 45%. Dit betekent dat de bezettingsgraad voor de eerste 7 maanden van 2003 nog hoger zou hebben gelegen dan 59%. Er wordt kennelijk geknoeid met luchthavengegevens. Kan dit nog wel ernstig worden genoemd?

Wij zien graag uw antwoord tegemoet en tekenen met de meeste hoogachting.

Voor de vzw WILOO

Luc Daivier

Co-voorzitter