Start contact links rondrit Economie&Werk

 

 

 

 

,,Meer charters vanuit Oostende'' 

GOM WEST-VLAANDEREN WIL REGIONALE LUCHTHAVENS INSCHAKELEN OM DHL ADEMRUIMTE TE GEVEN

De Standaard (mca)  28/01/2004 

Jan Callens, de directeur van de GOM West-Vlaanderen (Gewestelijke Ontwikkelingsmaatschappij), pleit ervoor om meer chartervluchten via de luchthaven van Oostende te laten vliegen. Dit om de pakjesdienst DHL meer ruimte te geven op de luchthaven van Zaventem. Gino Vanspauwen, de directeur van de Oostendse luchthaven, ziet alleen maar voordelen. Maar Wiloo, de werkgroep luchthaven Oostende, en de touroperators, zien het voorstel niet zitten.

 Nu DHL meer nachtvluchten van op Zaventem eist in ruil voor meer werkgelegenheid, ziet Jan Callens maar één mogelijkheid.

 ,,Voor DHL is Zaventem een noodzaak. Daar moeten we niet willen aan tornen. De activiteit van het koerierbedrijf vereist nachtvluchten en een centrale ligging. Bovendien maakt DHL heel geregeld gebruik van de lijnvluchten die vanuit Zaventem vertrekken. Om DHL 's avonds en 's nachts meer ruimte te kunnen bieden, zonder dat daarbij de leefbaarheid van de Brusselse rand nog verder wordt belast, zullen chartermaatschappijen veel meer vanuit de regionale luchthavens moeten vertrekken. En daar ligt een kans voor Oostende. De luchthaven zou perfect heel wat van die chartervluchten kunnen overnemen aangezien er nog ruimte genoeg is.''

 ,,Vertrekken vanuit Oostende zou alleen maar voordelen hebben'', zegt Callens.

,,De chartervluchten zouden er, anders dan in Zaventem, overdag kunnen vertrekken. In Zaventem worden charters verplicht om 's avonds of 's nachts te vliegen omdat overdag alle plaatsen bezet zijn. Een deel van de charters uit Zaventem weghalen naar Oostende, zou betekenen dat er ruimte voor DHL vrijkomt, zonder extra belasting.''

 ,,Uiteraard zou ook het aantal chartervluchten vanuit Oostende begrensd moeten blijven. De luchthaven ligt midden een woongebied. Maar door het verschuiven van de startbaan naar het binnenland zou de hinder beperkt kunnen worden'', zegt Callens.

 De luchthavendirecteur Gino Vanspauwen vindt het een goed idee. ,,Het idee om meer charters naar regionale luchthavens af te leiden wordt trouwens ook door de federale minister Johan Vande Lanotte (SP.A) ondersteund. Oostende heeft alleen maar voordelen: het is vlot bereikbaar voor de reiziger, er is een ruim parkeerterrein, we zijn goedkoper en de vluchten kunnen overdag vertrekken.''

Toch heeft Vanspauwen zijn twijfels. ,,De chartermaatschappijen en touroperators moeten mee willen. Zolang zij menen dat zij er commercieel voordeel bij hebben om vanuit Zaventem te werken, zullen zij nooit naar Oostende komen. Er zal zachte dwang nodig zijn. Het is aan de gezagsdragers in ons land om daar al dan niet toe over te gaan.''

Hans Vanhaelemeesch, de woordvoerder van de touroperator Jet Air in Oostende, reageert allesbehalve positief op het voorstel. ,,Zaventem is en blijft voor ons een heel aantrekkelijke luchthaven. Door de centrale ligging is hij voor al onze klanten gemakkelijk bereikbaar. Wij zullen reizigers uit Hasselt of Antwerpen nooit zo ver krijgen dat zij met de wagen naar Oostende rijden om van daaruit op reis te vertrekken. Als de overheid ons dat verplicht, dan zullen Limburgers vanuit Eindhoven of Düsseldorf vertrekken. En waar zijn we dan met de tewerkstelling in de Belgische luchthavens? Trouwens, Oostende hoeft ons niets te verwijten. Al jaren maken wij gebruik van de luchthaven voor onze regionale afreizen. Oostende is ideaal voor ons cliënteel uit Oost- en West-Vlaanderen. Maar dwing ons niet ook onze andere klanten van daaruit te doen opstijgen. Dat zullen zij nooit nemen. Oostende is vanuit het binnenland niet zo gemakkelijk bereikbaar. Bovendien biedt de luchthaven veel minder accommodatie dan Zaventem. Tot slot twijfel ik er sterk aan of het weghalen van de charters uit Zaventem wel zoveel meer ruimte zal creëren voor DHL. Tussen 23 uur en 6 uur vertrekken vanop Zaventem nauwelijks charters.''

 Ook bij Wiloo, de werkgroep luchthaven Oostende, valt het voorstel in slechte aarde. ,,Geen charters aub, niet overdag en niet 's nachts'', zegt de woordvoerder Luc Daivier. ,,Is de leefbaarheid van Oostende nog niet genoeg verpest? De luchthaven is ten dode opgeschreven. Door zijn ligging is expansie niet mogelijk. Vandaar ons voorstel: sluit de luchthaven en werk er een reconversieproject uit. Voor al die charters is Oostende veel te klein. Er is maar één piste. Het voorstel voor een tweede piste, meer landinwaarts, is onzin want hoeveel woningen zou de overheid dan niet moeten onteigenen?''

 uit De Standaard woensdag 28 jan 2004

 

 

 

 

 

Vanspauwen:

"zachte dwang"