 |
,,Meer charters vanuit Oostende''
GOM
WEST-VLAANDEREN WIL REGIONALE LUCHTHAVENS INSCHAKELEN OM DHL ADEMRUIMTE TE
GEVEN
De Standaard
(mca) 28/01/2004
Jan
Callens, de directeur van de GOM West-Vlaanderen (Gewestelijke
Ontwikkelingsmaatschappij), pleit ervoor om meer chartervluchten via de
luchthaven van Oostende te laten vliegen. Dit om de pakjesdienst DHL meer
ruimte te geven op de luchthaven van Zaventem. Gino Vanspauwen, de
directeur van de Oostendse luchthaven, ziet alleen maar voordelen. Maar
Wiloo, de werkgroep luchthaven Oostende, en de touroperators, zien het
voorstel niet zitten.
Nu
DHL meer nachtvluchten van op Zaventem eist in ruil voor meer
werkgelegenheid, ziet Jan Callens maar één mogelijkheid.
,,Voor DHL is Zaventem een noodzaak. Daar moeten we niet willen aan
tornen. De activiteit van het koerierbedrijf vereist nachtvluchten en een
centrale ligging. Bovendien maakt DHL heel geregeld gebruik van de
lijnvluchten die vanuit Zaventem vertrekken. Om DHL 's avonds en 's nachts
meer ruimte te kunnen bieden, zonder dat daarbij de leefbaarheid van de
Brusselse rand nog verder wordt belast, zullen chartermaatschappijen veel
meer vanuit de regionale luchthavens moeten vertrekken. En daar ligt een
kans voor Oostende. De luchthaven zou perfect heel wat van die
chartervluchten kunnen overnemen aangezien er nog ruimte genoeg is.''
,,Vertrekken vanuit Oostende zou alleen maar voordelen hebben'', zegt
Callens.
,,De chartervluchten zouden er, anders dan in Zaventem, overdag kunnen
vertrekken. In Zaventem worden charters verplicht om 's avonds of 's
nachts te vliegen omdat overdag alle plaatsen bezet zijn. Een deel van de
charters uit Zaventem weghalen naar Oostende, zou betekenen dat er ruimte
voor DHL vrijkomt, zonder extra belasting.''
,,Uiteraard zou ook het aantal chartervluchten vanuit Oostende begrensd
moeten blijven. De luchthaven ligt midden een woongebied. Maar door het
verschuiven van de startbaan naar het binnenland zou de hinder beperkt
kunnen worden'', zegt Callens.
De
luchthavendirecteur Gino Vanspauwen vindt het een goed idee. ,,Het idee om
meer charters naar regionale luchthavens af te leiden wordt trouwens ook
door de federale minister Johan Vande Lanotte (SP.A) ondersteund. Oostende
heeft alleen maar voordelen: het is vlot bereikbaar voor de reiziger, er
is een ruim parkeerterrein, we zijn goedkoper en de vluchten kunnen
overdag vertrekken.''
Toch heeft Vanspauwen zijn twijfels. ,,De chartermaatschappijen en
touroperators moeten mee willen. Zolang zij menen dat zij er commercieel
voordeel bij hebben om vanuit Zaventem te werken, zullen zij nooit naar
Oostende komen. Er zal zachte dwang nodig zijn.
Het is aan de gezagsdragers in ons land om daar al dan niet toe over te
gaan.''
Hans Vanhaelemeesch, de woordvoerder van de touroperator Jet Air in
Oostende, reageert allesbehalve positief op het voorstel. ,,Zaventem is en
blijft voor ons een heel aantrekkelijke luchthaven. Door de centrale
ligging is hij voor al onze klanten gemakkelijk bereikbaar. Wij zullen
reizigers uit Hasselt of Antwerpen nooit zo ver krijgen dat zij met de
wagen naar Oostende rijden om van daaruit op reis te vertrekken. Als de
overheid ons dat verplicht, dan zullen Limburgers vanuit Eindhoven of
Düsseldorf vertrekken. En waar zijn we dan met de tewerkstelling in de
Belgische luchthavens? Trouwens, Oostende hoeft ons niets te verwijten. Al
jaren maken wij gebruik van de luchthaven voor onze regionale afreizen.
Oostende is ideaal voor ons cliënteel uit Oost- en West-Vlaanderen. Maar
dwing ons niet ook onze andere klanten van daaruit te doen opstijgen. Dat
zullen zij nooit nemen. Oostende is vanuit het binnenland niet zo
gemakkelijk bereikbaar. Bovendien biedt de luchthaven veel minder
accommodatie dan Zaventem. Tot slot twijfel ik er sterk aan of het
weghalen van de charters uit Zaventem wel zoveel meer ruimte zal creëren
voor DHL. Tussen 23 uur en 6 uur vertrekken vanop Zaventem nauwelijks
charters.''
Ook bij Wiloo, de werkgroep luchthaven Oostende, valt het voorstel in
slechte aarde. ,,Geen charters aub, niet overdag en niet 's nachts'', zegt
de woordvoerder Luc Daivier. ,,Is de leefbaarheid van Oostende nog niet
genoeg verpest? De luchthaven is ten dode opgeschreven. Door zijn ligging
is expansie niet mogelijk. Vandaar ons voorstel: sluit de luchthaven en
werk er een reconversieproject uit. Voor al die charters is Oostende veel
te klein. Er is maar één piste. Het voorstel voor een tweede piste, meer
landinwaarts, is onzin want hoeveel woningen zou de overheid dan niet
moeten onteigenen?''
uit De Standaard woensdag 28 jan 2004
|

Vanspauwen:
"zachte dwang" |