KB I. Durant 14 april 2004 |
Rode kaart voor
MK-Airlines
Transparantie en openheid is
vreemd op de luchthaven, zelfs wanneer de publieke opinie daar recht op
heeft ! Om 01.40 uur is donderdag 23/09 een DC8 van MK Airlines geland.
De zeer lawaaierige DC8’en mogen ’s nachts in België niet meer landen en MK
Airlines pleegde bijgevolg
een inbreuk op de nachtrust.
Het vliegtuig was opgestegen in Sharjah,
wereldwijd vermaard als maffialuchthaven bij uitstek. De uitleg van de
Oostendse luchthaveninspectie luidde: “Het vliegtuig had moeten landen
vóór 23.00 uur, maar had vertraging en is om 01.40 uur geland. Er werd
proces-verbaal opgemaakt.” Dat klopt niet helemaal ! Van een aankondiging
van een vermeende landing vóór 23.00 uur de dag voordien was op de
VRT-teletekstpagina niets te bespeuren. Integendeel.
Iets na 24.00 uur worden op teletekst de vluchten, die op dat moment voor
de komende uren bekend zijn, reeds meteen aangekondigd. Op het VRT-scherm prijkte toen bijgevolg de aankondiging van een MK-nachtvlucht
die nadien een DC8 bleek te zijn. Gek genoeg werd iets na 07.00 uur deze
melding van het scherm verwijderd ! Reden: de luchthavendirectie verkiest
onregelmatigheden weg te moffelen. Zelfs na de navraag bij de
luchthaveninspectie was een correctie op teletekst volgens de directie er
teveel aan en meldde de VRT om 15.35 uur het vertrek van de DC8, die
volgens haar teletekstpagina nooit was geland. Luchthavenmoraal van het
verhaal: dubieuze vluchten hoeft de publieke opinie niet te kennen !
Wiloo stuurt volgende week
een brief en klacht naar de milieu-inspectie en vraagt een onderzoek!
Gezien de arrogante van de luchthavendirectie en de reputatie van MK
Airlines kunnen wij niet anders dan deze praktijken zo vlug mogelijk te
stoppen. Wij onderzoeken ook, in samenspraak met onze raadsheer, welke
gerechtelijk stappen wij verder tegen MK Airlines kunnen opstarten (naar
analogie met de acties van een groep burgers tegen DHL), de recente
inbreuken op de geluidsregels geven ons extra argumenten! Stay tuned |
|