De Zwitserse dienst voor
burgerluchtvaart (BAZL) somde gisteren de veiligheidsproblemen op die
in 2002 aan het licht waren gekomen bij inspecties van beide
toestellen van de Egyptische chartermaatschappij Flash Airlines,
waarvan een Boeing met 148 inzittenden zaterdag neerstortte in de Rode
Zee. De BAZL reageert daarmee op uitlatingen van de baas van Flash
Airlines. Die beweerde eerder dat zijn maatschappij in Zwitserland een
vliegverbod had gekregen vanwege een onbetaalde rekening.
Bij een controle op 27 april 2002
stelden Zwitserse inspecteurs vast dat sommige navigatiedocumenten
ontbraken, dat de berekening van de brandstofvoorraden niet aan de
internationale normen beantwoordde en dat de aanduidingen voor de
nooduitgangen onvolledig waren.
Het landingsgestel, de motoren en
het besturingsmechanisme vertoonden tekenen van gebrekkig onderhoud.
De BAZL vroeg Flash Airlines de
problemen op te lossen voor de maatschappij weer in Zwitserland mocht
landen. Toen bij de controle van de andere Flash-Boeing op 11 oktober
dezelfde problemen aan het licht kwamen, kreeg de maatschappij in
Zwitserland vlieg- en landings verbod. Zwitserland maakte een nieuwe
toelating afhankelijk van een veiligheidsattest van de Egyptische
luchtvaartautoriteit. Die werd op 22 oktober ingelicht maar reageerde
niet. Het inspectierapport belandde in de databank van de Europese
Conventie voor de Burgerluchtvaart. De leider van het
inspectieprogramma werd op 16 oktober van het landings verbod op de
hoogte gesteld.
In de Zwitserse krant Sonntagsblick
bevestigde een voormalige steward bij Swissair de lamentabele toestand
van de “vliegende schroothoop” waarop hij als passagier bij Flash
Airlines enkele bange uren had doorgebracht. Robert Oesch was naar
eigen zeggen aan boord bij een van de twee inspecties.
Hij vernam dat in de cockpit niet
alle instrumenten functioneerden en dat zuurstofmaskers voor de
piloten ontbraken.
De verlichting voor de
nooduitgangen werkte niet en sommige passagiers moesten het zonder
veiligheidsgordel, zwemvest of veiligheidsinstructies stellen. “Ik
vroeg me af hoe het toestel er technisch aan toe was, wanneer het er
oppervlakkig al zo rampzalig uitzag”, getuigde de exsteward. (MC) |