Start contact links rondrit Economie&Werk

 

 

 

 

 

 

Z U R I C H - Va n o n z e c o r r e s p o n d e n t - Mattias Creffier (De Morgen 06-jan-2004)

 

De Zwitserse dienst voor burgerluchtvaart (BAZL) somde gisteren de veiligheidsproblemen op die in 2002 aan het licht waren gekomen bij inspecties van beide toestellen van de Egyptische chartermaatschappij Flash Airlines, waarvan een Boeing met 148 inzittenden zaterdag neerstortte in de Rode Zee. De BAZL reageert daarmee op uitlatingen van de baas van Flash Airlines. Die beweerde eerder dat zijn maatschappij in Zwitserland een vliegverbod had gekregen vanwege een onbetaalde rekening.

Bij een controle op 27 april 2002 stelden Zwitserse inspecteurs vast dat sommige navigatiedocumenten ontbraken, dat de berekening van de brandstofvoorraden niet aan de internationale normen beantwoordde en dat de aanduidingen voor de nooduitgangen onvolledig waren.

Het landingsgestel, de motoren en het besturingsmechanisme vertoonden tekenen van gebrekkig onderhoud.

De BAZL vroeg Flash Airlines de problemen op te lossen voor de maatschappij weer in Zwitserland mocht landen. Toen bij de controle van de andere Flash-Boeing op 11 oktober dezelfde problemen aan het licht kwamen, kreeg de maatschappij in Zwitserland vlieg- en landings verbod. Zwitserland maakte een nieuwe toelating afhankelijk van een veiligheidsattest van de Egyptische luchtvaartautoriteit. Die werd op 22 oktober ingelicht maar reageerde niet. Het inspectierapport belandde in de databank van de Europese Conventie voor de Burgerluchtvaart. De leider van het inspectieprogramma werd op 16 oktober van het landings verbod op de hoogte gesteld.

In de Zwitserse krant Sonntagsblick bevestigde een voormalige steward bij Swissair de lamentabele toestand van de “vliegende schroothoop” waarop hij als passagier bij Flash Airlines enkele bange uren had doorgebracht. Robert Oesch was naar eigen zeggen aan boord bij een van de twee inspecties.

Hij vernam dat in de cockpit niet alle instrumenten functioneerden en dat zuurstofmaskers voor de piloten ontbraken.

De verlichting voor de nooduitgangen werkte niet en sommige passagiers moesten het zonder veiligheidsgordel, zwemvest of veiligheidsinstructies stellen. “Ik vroeg me af hoe het toestel er technisch aan toe was, wanneer het er oppervlakkig al zo rampzalig uitzag”, getuigde de exsteward. (MC)

 

 

EU verwaarloosde veiligheid in luchtverkeer Brussel (Maarten Rabaey)

Twee dagen nadat de crash van een Egyptisch vliegtuig het leven kostte aan alle 148 inzittenden, maakte een passagiersvliegtuig van Austrian Airlines gisteren bij München een noodlanding. Het nieuwe incident zet de EU aan haast te maken met een communautair veiligheidsbeleid voor de luchtvaart.

De Fokker 70 kwam uit Wenen. Kort voor de landing meldde de piloot een storing aan een motor. Het lukte hem een half uur later twee kilometer van de luchthaven met ingetrokken landingsgestel op een besneeuwd weiland te landen. De politie zei dat de piloot een huzarenstukje verrichte door zijn toestel aan de grond te zetten zonder dat dit ernstige gevolgen had. Het incident volgt twee dagen op het fatale ongeval met een Boeing 737 van de Egyptische chartermaatschappij Flash Airlines voor de kust van de badplaats Charm el-Sjeik. Daarbij kwamen alle 148 inzittenden om, onder wie 133 Franse toeristen. Frankrijk stuurde gisteren een robotduikboot om de lichamen van de slachtoffers en de wrakstukken te bergen. Het Egyptische gerecht opende gisteren een onderzoek naar een anonieme beller die namens de onbekende islamistische groep Ansar el-Haq (‘aanhangers van de gerechtigheid’) de “aanslag” tegen het vliegtuig opeiste maar daar wordt weinig geloof aan gehecht. Er wordt nog altijd uitgegaan van een technisch falen. Het toestel bleek een vliegend wrak (zie pagina 1) maar Franse inspecteurs keurden het in oktober toch nog goed. In de schoot van de Europese Unie barst nu het debat los over de veiligheidsvoorschriften voor vliegtuigen uit landen van buiten de EU. Een zwarte lijst van onveilige luchtvaartmaatschappijen uit deze ‘derde landen’ blijkt op EU-niveau onbestaande. Europees Commissaris voor Transport Loyola De Palacio stipte gisteren aan dat al na een vorige crash in 1996 voorstellen voor richtlijnen zijn opgesteld. Daarvan raakte er nog maar één door de Europese beslissingsmolen, een afspraak voor betere informatie-uitwisseling over ongevallen. Er wordt nog steeds gefilibusterd over een richtlijn die alle lidstaten verplicht om veiligheidscontroles op eenzelfde niveau uit te voeren voor alle vliegtuigen uit derde landen. De Europese Raad kondigde gisteren, gezien de ernst van de situatie, aan volgende maandag een “voorbereidende vergadering” te plannen. Op 20 januari start ook een overleg met het Europees Parlement, waar rapporteur Nelly Maes (Spirit) gisteren zware kritiek leverde op de Commissie en de Raad. “Ze hebben zich veel te lang laten leiden door economische motieven in plaats van door de veiligheid van luchtreizigers. Helaas is alweer een ongeluk nodig geweest om tot dit inzicht te komen. De wetgevende initiatieven die in 1996 genomen werden, bleven tot in 2001 geblokkeerd binnen de Europese Raad. Pas begin 2002 nam de Commissie een nieuw initiatief na onthutsende cijfers uit eigen onderzoek. De Commissie stelde toen dat bij het constant blijven van het ongevallencijfer op het niveau van 1996 de verwachte groei in het vliegverkeer tot gevolg kan hebben dat in 2015 elke week een ernstig ongeval gebeurt.” (MR) Amper twee dagen na de crash in Egypte moest dit passagiersvliegtuig een noodlanding maken in München.