Goede cijfers Ostend
Airport dankzij Golfoorlog en Ryanair
(yng) 09/12/2003
OOSTENDE -- Bij de berekening van de vrachttrafieken op de
Oostendse luchthaven wordt ook de Amerikaanse vracht meegeteld, die via
Oostende -- waar enkel bijgetankt wordt -- overgevlogen wordt naar het
oorlogsgebied in Irak. En de stijging van het aantal passagiers heeft
vooral te maken met Ryanair, dat midden januari 2004 uit Oostende
vertrekt. Dat antwoordde de Vlaamse minister van Mobiliteit Gilbert
Bossuyt (SP.A) op een vraag van het Vlaams parlementslid Jan Verfaillie.
Verfaillie stelde zich vragen bij de goede cijfers die
Bossuyt voorlegde voor de luchthaven van Oostende. ,,Het afgelopen jaar
zagen we een stijging van het aantal passagiers met 36,3 procent en van de
vracht met 24,9 procent, bij een vermindering van 6 procent van het aantal
bewegingen'', zei Gilbert Bossuyt in de Kamer. Maar enige nuance blijkt
hier op zijn plaats. Volgens de directie van de Oostendse luchthaven zijn
bij de cijfers van passagiers en vracht zowel de landende als de
opstijgende aantallen samen gerekend. En daar knelt het schoentje.
De luchthaven geeft, in overleg met de legerleiding van de
Verenigde Staten, geen cijfers vrij over het aantal vluchten van de Air
Mobility Command, de logistieke steun die via de luchthaven van Oostende
van de VS naar de Golfregio vliegt. Maar vliegtuigspotters hebben dit jaar
al minstens 175 dergelijke vluchten of 350 bewegingen genoteerd, met elk
gemiddeld zo'n 100 ton vracht aan boord, samen goed voor 35.000 ton tot
eind september op een totaal van 56.700 ton.
,,De Amerikaanse vrachten, die via Oostende overgevlogen
werden naar het Midden-Oosten, zijn in de resultaten inbegrepen'', zegt
minister Bossuyt. Zonder de oorlog in Irak zou de tonnage op de Oostendse
luchthaven -- in het slechte jaar 2002 nog goed voor 57.130 ton -- zo goed
als gehalveerd zijn.
Ook de lofzang op de sterke stijging van het aantal
passagiers dat via de Oostendse luchthaven passeert, lijkt voorbarig. Ook
bij die cijfers zijn de in- en uitstappende passagiers samen gerekend. Zo
is iemand die een toertje met een Cessna boven zee maakt, gelijk aan twee
passagiers. Volgens Bossuyt is dat aantal in de eerste negen maanden van
2003 met 36,3 procent gestegen. Een kwart van de passagiers -- exact
23.545 -- moet in die periode op naam van Ryanair geschreven worden, een
lijn die op 14 januari 2004 wordt opgedoekt. Zonder de Stansted-vluchten
wordt de stijging wel heel miniem en is die enkel nog van de toename van
het aantal passagiers op tour-, trainings- en lokale vluchten afkomstig.
De luchthavendirecteur
Gino Vanspauwen zegt dat de tonnage of het aantal passagiers eigenlijk
niets uitmaakt, omdat de luchthaven open is voor allerlei vluchten:
trainingsvluchten, fuelstops, in- en uitladen van goederen en passagiers.
,,Hoe groter het aantal vliegtuigen is dat op Oostende landt, over des te
meer klanten de vaste kosten van veiligheid en brandweer kunnen verdeeld
worden. En hoe minder het de belastingbetaler kost. Een luchthaven moet
niet in tonnenmaat of aantal passagiers rekenen, maar in aantal
vliegtuigen. Dat geeft een realistisch beeld.''
Volgens Verspauwen zullen de trafieken niet stilvallen na
de oorlog met Irak. ,,Na de oorlog komt de heropbouw. Het is het
belangrijk dat Oostende ook een fuelstop
blijft tijdens de heropbouw en niet Frankfurt of Manson.''
|