Start contact links rondrit Economie&Werk

 

 

 

Goede cijfers Ostend Airport dankzij Golfoorlog en Ryanair   

(yng)  09/12/2003 

OOSTENDE -- Bij de berekening van de vrachttrafieken op de Oostendse luchthaven wordt ook de Amerikaanse vracht meegeteld, die via Oostende -- waar enkel bijgetankt wordt -- overgevlogen wordt naar het oorlogsgebied in Irak. En de stijging van het aantal passagiers heeft vooral te maken met Ryanair, dat midden januari 2004 uit Oostende vertrekt. Dat antwoordde de Vlaamse minister van Mobiliteit Gilbert Bossuyt (SP.A) op een vraag van het Vlaams parlementslid Jan Verfaillie.

Verfaillie stelde zich vragen bij de goede cijfers die Bossuyt voorlegde voor de luchthaven van Oostende. ,,Het afgelopen jaar zagen we een stijging van het aantal passagiers met 36,3 procent en van de vracht met 24,9 procent, bij een vermindering van 6 procent van het aantal bewegingen'', zei Gilbert Bossuyt in de Kamer. Maar enige nuance blijkt hier op zijn plaats. Volgens de directie van de Oostendse luchthaven zijn bij de cijfers van passagiers en vracht zowel de landende als de opstijgende aantallen samen gerekend. En daar knelt het schoentje.

De luchthaven geeft, in overleg met de legerleiding van de Verenigde Staten, geen cijfers vrij over het aantal vluchten van de Air Mobility Command, de logistieke steun die via de luchthaven van Oostende van de VS naar de Golfregio vliegt. Maar vliegtuigspotters hebben dit jaar al minstens 175 dergelijke vluchten of 350 bewegingen genoteerd, met elk gemiddeld zo'n 100 ton vracht aan boord, samen goed voor 35.000 ton tot eind september op een totaal van 56.700 ton.

,,De Amerikaanse vrachten, die via Oostende overgevlogen werden naar het Midden-Oosten, zijn in de resultaten inbegrepen'', zegt minister Bossuyt. Zonder de oorlog in Irak zou de tonnage op de Oostendse luchthaven -- in het slechte jaar 2002 nog goed voor 57.130 ton -- zo goed als gehalveerd zijn.

Ook de lofzang op de sterke stijging van het aantal passagiers dat via de Oostendse luchthaven passeert, lijkt voorbarig. Ook bij die cijfers zijn de in- en uitstappende passagiers samen gerekend. Zo is iemand die een toertje met een Cessna boven zee maakt, gelijk aan twee passagiers. Volgens Bossuyt is dat aantal in de eerste negen maanden van 2003 met 36,3 procent gestegen. Een kwart van de passagiers -- exact 23.545 -- moet in die periode op naam van Ryanair geschreven worden, een lijn die op 14 januari 2004 wordt opgedoekt. Zonder de Stansted-vluchten wordt de stijging wel heel miniem en is die enkel nog van de toename van het aantal passagiers op tour-, trainings- en lokale vluchten afkomstig.

De luchthavendirecteur Gino Vanspauwen zegt dat de tonnage of het aantal passagiers eigenlijk niets uitmaakt, omdat de luchthaven open is voor allerlei vluchten: trainingsvluchten, fuelstops, in- en uitladen van goederen en passagiers. ,,Hoe groter het aantal vliegtuigen is dat op Oostende landt, over des te meer klanten de vaste kosten van veiligheid en brandweer kunnen verdeeld worden. En hoe minder het de belastingbetaler kost. Een luchthaven moet niet in tonnenmaat of aantal passagiers rekenen, maar in aantal vliegtuigen. Dat geeft een realistisch beeld.''

Volgens Verspauwen zullen de trafieken niet stilvallen na de oorlog met Irak. ,,Na de oorlog komt de heropbouw. Het is het belangrijk dat Oostende ook een fuelstop blijft tijdens de heropbouw en niet Frankfurt of Manson.''