Ethiopian terug met vliegende schoorsteen
Ethiopian
Airlines verlaat Oostende voor Zaventem, dat was onlangs de boodschap.
Ethiopian’s B757, onze minst lawaaierig vrachttoestel, vliegt inderdaad
sinds 14/01 dagelijks op Zaventem. Niettemin komt Ethiopian Airlines terug
naar Oostende, …maar deze keer wel met een 35 jaar oude roetspuwende DC8
(1).
Dat
toestel heeft Ethiopian op de kop getikt bij het obscure in 2002
opgerichte Rwandese Silverback Cargo Freighters. Ethiopian heeft
voor de ouwe nieuwkomer (!) een “operating permit” kunnen
bemachtigen en oordeelt kennelijk dat dit type vrachttoestel meer dan goed
genoeg is voor een luchthaven als die van Oostende.
Overigens
werd het “gorilla-vliegtuig” hier in Oostende onlangs gedurende een 6-tal
weken “opgekallefaterd” door een duistere Engelse Engineering firma met
vestiging op de luchthaven. Op 28 december steeg het toestel op met de
vluchtcode van een al even obscure Angolese maatschappij, Socofer, en het
landde hier een eerste keer voor Ethiopian op 20 januari.
Het
vliegtuig heeft bovendien geen al te zuivere achtergrond. Alvorens hier in
Oostende te worden opgeknapt, vloog het een tijdje lang in leasing voor
het Liberiaanse International Air Services, alias Air Express
Liberia. Deze maatschappij werd in 2003 opgericht als laatste creatie
van wapentrafikant Duane Egli. Dat heerschap was bij de
luchthavendirectie alom bekend, toen de vliegtuigen van zijn
maatschappijen Liberia World Airlines en Ducor World Airlines
tot januari 2003 veelvuldig Oostende aandeden (Bron:
http://www.cleanostend.com/clos_nl.htm).
Het lijkt
erop, dat Ostend Airport, met medeweten vanuit een bepaalde politieke
hoek, het maar niet kan laten te flirten met maatschappijen, die banden
hebben met de wapenmaffia. Aero Zambia, TAAG Angola Airlines
(beiden door manager Vanspauwen zgn. de deur gewezen, maar nu gevestigd in
het niet goedkope Jet Center), First International Airways en
Air Charter Service (beiden nog steeds met kantoor op O.A.) kunnen hun
activiteiten hier nog altijd doorzetten. Alle vier zijn direct of indirect
betrokken geweest met illegale wapentrafiek, georganiseerd vanuit de
Oostendse luchthaven.
Ostend-Bruges Airport blijft een very dirty airport en van
aangekondigde sanering is er helemaal geen sprake
!

|