Start contact links rondrit Economie&Werk

 

 

 

 

 

 

 

Artikel in krant roept veel vragen op

Indien het inderdaad zo is dat de Oostendse luchthaven ophoudt een vrachtluchthaven te zijn is dat natuurlijk goed nieuws voor de omwonenden. Vrachttoestellen zijn meestal oude bakken geregistreerd in goedkope landen, waar de werk en veiligheidsvoorwaarden minder streng zijn. Daar zouden we dus van verlost zijn.
 

Als ook de luchthaven terreinen inkrimpen, de startbanen inkorten, apron1 verdwijnt en de nachtsluiting mee in het pakket zit dan is dat uiteraard om onze vingers af te likken. Dan komen we aardig in de buurt van een luchthaven op maat van de omgeving!
 

Een kleine (dag) zakenluchthaven met beperkt passagierverkeer, alsook vliegopleiding en sportvliegerij met moderne toestellen, is voor WILOO geen probleem! Als daarbij ook de nieuwe Europese richtlijnen voor luchtkwaliteit en de strenge geluidsnormen van de WGO (Wereld Gezondheids Organisatie) opgenomen worden in de milieuvergunningsvoorwaarden kan ons geluk niet op!
 

Wat de werkgelegenheid betreft zou de overstap naar een kleine lokale passagiers en zakenluchthaven zelfs extra lokale werkgelegenheid kunnen creëren in de toeristische sector. Na het inkorten van ‘baan 08-26’ kan Apron1 hergebruikt worden voor KMO bedrijvigheid. De waanzinnige situatie rond de nieuwe woonwijk Absurdistan verdwijnt. Stene, Mariakerke en de gehele stad krijgen meer ademruimte! De stad wordt ook aangenamer voor jonge gezinnen.
 
Helaas is het artikel in de krant niet helemaal duidelijk. Gaat het echt om een scenario zoals hierboven geschetst of is het maar een proefballonnetje?


Hoe machtig Johan Vande Lanotte ook is, formeel heeft hij over de luchthaven geen zeggenschap. Dat heeft de Vlaamse Regering en in casus de Vlaamse (CD&V) minister Kris Peeters!. En moet ook het Vlaams Parlement niet zijn zegje hebben. Kan de zaak zomaar geprivatiseerd worden zonder politiek debat? Er is ook zoiets als een Vlaams Luchtvaartbeleid! Wie draait er straks op voor welke investeringen en voor welke kosten? Wat met het overheidspersoneel. Hoe moet het ook met alle bedrijven die thans in de vracht actief zijn? Betekent dit scenario het einde van de net nieuwe afhandelaar, of van MK Airlines en Egypt Air, enz…? Kunnen die al contracten snel opgezegd worden?
 

Wiloo hoopt dat de hele zaak, met de komende verkiezingen in het achterhoofd, niet slechts een 'goed nieuws show' is. In een ‘worst case scenario’ bijvoorbeeld, bij behoud van de huidige banen, apron1 en nachtvluchten, zitten we straks misschien wel met veel vracht én veel passagiers boven ons dak? Bovendien betekent een geprivatiseerde luchthaven een privé bedrijf waar de politiek en de burger minder inkijk en vat op heeft. Veel onzekerheden en veel vragen voor WILOO. Het is te kort dag om nu al een serieus oordeel te kunnen vellen.
 

Maar indien er echter meer aan de hand is dan alleen een denkoefening of politieke spelletjes, van de heren Vande Lanotte en Allaert, dan hebben wij alvast veel om ‘in stilte’ naar uit te kijken!