Artikel in krant roept veel
vragen op
Indien het inderdaad zo is dat de Oostendse luchthaven
ophoudt een vrachtluchthaven te zijn is dat natuurlijk goed nieuws voor de
omwonenden. Vrachttoestellen zijn meestal oude bakken geregistreerd in
goedkope landen, waar de werk en veiligheidsvoorwaarden minder streng
zijn. Daar zouden we dus van verlost zijn.
Als ook de luchthaven terreinen inkrimpen, de startbanen
inkorten, apron1 verdwijnt en de nachtsluiting mee in het pakket zit dan
is dat uiteraard om onze vingers af te likken. Dan komen we aardig
in de buurt van een luchthaven op maat van de omgeving!
Een kleine
(dag) zakenluchthaven met beperkt passagierverkeer, alsook vliegopleiding
en sportvliegerij met moderne toestellen, is voor WILOO geen probleem! Als
daarbij ook de nieuwe Europese richtlijnen voor luchtkwaliteit en de
strenge geluidsnormen van de WGO (Wereld Gezondheids Organisatie)
opgenomen worden in de milieuvergunningsvoorwaarden kan ons geluk niet op!
Wat de werkgelegenheid betreft zou de overstap naar een
kleine lokale passagiers en zakenluchthaven zelfs extra lokale
werkgelegenheid kunnen creëren in de toeristische sector. Na het
inkorten van ‘baan 08-26’ kan Apron1 hergebruikt worden voor KMO
bedrijvigheid. De waanzinnige situatie rond de nieuwe woonwijk Absurdistan
verdwijnt. Stene, Mariakerke en de gehele stad krijgen meer ademruimte!
De stad wordt ook aangenamer voor jonge gezinnen.
Helaas is het artikel in de krant niet helemaal
duidelijk. Gaat het echt om een scenario zoals hierboven geschetst of is
het maar een proefballonnetje?
Hoe machtig Johan Vande Lanotte ook is, formeel heeft hij
over de luchthaven geen zeggenschap. Dat heeft de Vlaamse Regering en in
casus de Vlaamse (CD&V) minister Kris Peeters!. En moet ook het Vlaams
Parlement niet zijn zegje hebben. Kan de zaak zomaar geprivatiseerd worden
zonder politiek debat? Er is ook zoiets als een Vlaams Luchtvaartbeleid!
Wie draait er straks op voor welke investeringen en voor welke kosten? Wat
met het overheidspersoneel. Hoe moet het ook met alle bedrijven die thans
in de vracht actief zijn? Betekent dit scenario het einde van de net
nieuwe afhandelaar, of van MK Airlines en Egypt Air, enz…? Kunnen die al
contracten snel opgezegd worden?
Wiloo hoopt dat de hele zaak, met de komende verkiezingen
in het achterhoofd, niet slechts een 'goed nieuws show' is.
In een ‘worst case
scenario’ bijvoorbeeld, bij behoud van de huidige banen, apron1 en
nachtvluchten, zitten we straks misschien wel met veel vracht
én veel passagiers boven ons
dak? Bovendien betekent een geprivatiseerde luchthaven een privé bedrijf
waar de politiek en de burger minder inkijk en vat op heeft. Veel
onzekerheden en veel vragen voor WILOO. Het is te kort dag om nu al een
serieus oordeel te kunnen vellen.
Maar indien er echter meer aan de hand is dan alleen een
denkoefening of politieke spelletjes, van de heren Vande Lanotte en
Allaert, dan hebben wij alvast veel om ‘in stilte’ naar uit te
kijken!
|