GEZOCHT: FOS Logistics - GEVONDEN: Gee
Bee Air Met de
grote trom werd reeds einde mei de komst gemeld vanaf september in
Oostende van een Cypriotische maatschappij, FOS Logistics, die vluchten
zou uitvoeren op Azië met een moderne Boeing 747 (1).
Oostende zou gaan functioneren als Europese hub om vracht uit Shangai en
New Dehli verder te verdelen over diverse Europese bestemmingen. FOS
publiceerde zowaar zijn prachtverhaal op een eigen website en bood daarop
zelfs een mooie foto aan van zijn toekomstig team, geflankeerd door
Oostends luchthavenmanager Gino Vanspauwen (2).
Er zouden wekelijks 3 vluchten op Azië gebeuren met de nieuwste versie van
de Boeing-kolos. Wat een opsteker voor Oostende.
Toen FOS nog steeds niet kwam opdagen, bleek het mooi verhaal iets minder
rooskleurig. Er zou nog steeds 3 keer per week worden gevlogen, maar met
een 24 jaar oude Lockheed TriStar L-1011. Die had FOS ontdekt bij een
Griekse luchtvaartmaatschappij, Gee Bee Air.
Het was Gee Bee sinds zijn oprichting niet zo best vergaan (3),
maar FOS zou Gee Bee wel uit het slop willen helpen mits aan een zeer
gunstige prijs over een GeeBee-vliegtuig te kunnen beschikken. FOS is
namelijk niet ingeschreven bij het ICAO (*), maar zou het AirTransport
Operating Certificate (AOC) van Gee Bee mogen bezigen.
Gee Bee had onlangs
toegezegd 3 Lockheeds te leasen bij het Libanese Joasro Aviation, maar de
levering gaat voorlopig niet door bij gebrek aan fondsen. Gee Bee schafte
zich dan een andere Lockheed aan bij het Jordaanse Star Air, een
ex-Kalitta toestel (4).
Wellicht om de risico’s te spreiden werd een derde maatschappij opgericht, Freedom Airways, aan wie de Lockheed wordt doorverhuurd. Hoe taakverdeling
en aansprakelijkheden in de joint venture zullen liggen, is niet bekend.
Hoe dan ook, er was nog even
geduld nodig, maar Oostende zou er beslist goed bij varen; althans wordt
Oostende op de FOS-website nog steeds vermeld als de keuze bij uitstek om
een Europese hub te worden voor vracht uit Shangai.
Zover is het echter niet
mogen komen. Op 25 november kondigt Cargo Wings Belgium triomfantelijk aan
(5),
dat zij door FOS werd aangesteld als diens algemeen verkoopsagent en dat
FOS twee maal per week op Azië zal vliegen met een Lockheed van Gee Bee
(vluchtcode: GEB), echter wel vanuit Maastricht.
Terwijl manager Gino
Vanspauwen nu precies in Shangai vertoefde met een Belgische commerciële
delegatie onder de leiding van onze prins Philippe, lopen zijn klanten
weg. Leuk is echt anders.
(*) ICAO: International
Civil Aviation Organisation.
http://flytristar.tripod.com/page/news.html
• Joasro Aviation [Lebanon]
has agreed to purchase the remaining four L-1011-500s that are owned by
Air Transat [Canada]. They will be remarketed for dry- or wet-lease by
Globejet Airlines. Aircraft involved are C-FTSW (msn 1246), C-GATM (msn
1236), C-GTSP (msn 1242), and C-GTSR (msn 1239). Three are already
destined to be leased to Gee Bee Airlines [Greece] (see below). Meanwhile
C-FTNG (msn 1048) and C-GTSZ (msn 1103) will be broken up by Skylink, a
Toronto-based company.
• Gee Bee Airlines [Greece]
has reached an agreement with Joasro Aviation to lease three L-1011-500s.
Aircraft involved are C-FTSW (msn 1246), C-GTSR (msn 1239), and C-GATM (msn
1236), and they will be re-registered SX-CVA, SX-CVB, SX-CVD, respectively.
The contract was signed in July, but funding delays had forced them to
delay the delivery of these aircraft. The initial plan called for
deliveries starting on July 22.
History of
N102CK
November 1980, delivered to
British Airways and registered G-BHBM
(a)
July 1994, bought by American International/Kalitta and re-registered
N102CK
1995, converted to L-1011-200(F) for Kalitta
(b)
May 1999, new name of operator Kitty Hawk International
(c)
October 2000, stored at Victorville
(d)
February 2003, ferried from
Victorville to Amman and stored in Amman
June 2004 stored in Amman for Star Air, to be leased to Gee Bee Air
|