CV2 en WILOO vinden het
uiteraard positief dat men aandacht heeft voor de aanleg van groen
in en rond de stad. Dat neemt natuurlijk niet weg dat wat betreft “deel
2, Parkgebied Duinkerkseweg” fundamenteel
verkeerde keuzes worden gemaakt.
Eerst deze opmerking:
er is duidelijk buiten de lijntjes gekleurd waardoor de perceptie
ontstaat dat het
Parkgebied Duinkerkseweg een
stuk groter zal zijn dan wat strookt met de werkelijkheid. De
oostelijke lob van de geplande verkaveling in het
BPA 107 'Steensedijk- Duinkerkseweg'
bijvoorbeeld, is bijna helemaal groen gekleurd. Toeval?
De
sp.a zegt : "Deze zone
willen we verder uitbouwen als groene recreatiezone met gemakkelijke
toegang vanuit de aanpalende wijken".
Dat dit "park" in de
eerste plaats de functie van een
groene buffer moet gaan
vervullen tegen de hinder (emissies, trillingen, geur en geluid) van
de luchthaven, daar rept men met geen woord over. Evenmin wordt
vermeld dat de verhuis van de luchthavenactiviteiten t.h.v.
laadplatform Apron 2 (luchthavengebouw) naar Apron 1 (Torhoutsesteenweg)
zal resulteren in een stijging van de hinder, daar waar nu reeds de
meeste hinder wordt geregistreerd (woonwijk grenzend aan oostelijk
gedeelte van het voorziene parkgebied) en dat precies daar de buffer
het smalst wordt. Men beschikt daar sowieso al over weinig ruimte en
het Oostendse stadsbestuur wil deze
potentiële
bufferruimte dan nog
eens uithollen door
woningbouw.
Men kan zich eveneens
afvragen of het wel verstandig is recreatie te voorzien in een
“park” dat fungeert als
hinderbarričre voor o.a. uitlaatgassen van de
vertrekkende vliegtuigen.
In
de plaats van een bestaand knelpunt
op gebied van leefbaarheid
en deze die worden vermoed bij de verdere ontwikkeling van de
luchthaven weg te werken, uitgaande van het
voorzorgsprincipe en
strevend naar goed nabuurschap
tussen twee functies (luchthaven/woonwijk), wordt een nieuwe
hindersituatie gecreëerd (geplande verkaveling) die tevens tot
gevolg heeft dat het ruimtelijk
bufferend effect sterk wordt
gereduceerd. Dit is
onverantwoord en
asociaal.
In de vorige
bestuursperiode met de SP
aan het roer adviseerde het stadsbestuur (naar aanleiding van
gewijzigd gewestplan "Oostende- Middenkust")
Vlaams minister van Ruimtelijke
Ordening, Dirk Vanmechelen "dat het
woonuitbreidingsgebied tussen de Prins Roselaan en de Steensedijk,
gelet op de onmiddellijke nabijheid van de luchthaven, niet
opportuun is”. Het stadsbestuur stelde voor “dat de begrenzing van
het woonuitbreidingsgebied wordt beperkt tot de smalle strook langs
de Prins Roselaan, als stedenbouwkundige afwerking van de Nieuwe
Koerswijk (…) Aldus wordt het parkgebied uitgebreid zodat een
volwaardige buffer ten opzichte van de luchthaven ontstaat". Tegen
alle logica in volgde de minister dit advies van het Oostendse
stadsbestuur (maar ook het gelijkaardige advies van de
Bestendige Deputatie en
de Streekcommissie voor
Ruimtelijk Ordening) niet en kleurde op het gewestplan
een gedeelte van het BPA 107 'Steensedijk- Duinkerkseweg' toch in
als woonuitbreidingsgebied.
Er is
echter nog een verschil tussen het inkleuren als
woonuitbreidingsgebied en het effectief aansnijden ervan. Het
stadsbestuur kon perfect zijn standpunt trouw blijven en deze zone
inrichten als buffer. Een mooi voorbeeld hiervan vinden we in de
gemeente Deerlijk, waar het gemeentebestuur het
woonuitbreidingsgebied “Wijmelbroek” via een Bijzonder Plan van
Aanleg omvormde naar een groengebied en er vervolgens een
aantrekkelijk openbaar park inrichtte.
Het huidige
stadsbestuur o.l.v. de sp.a
beloofde daarna in zijn
bestuursakkoord 2001-2006, dat “rond het terrein van de
oefenrenbaan een naaldbos zou worden aangelegd”. Dit was niet alleen
een zoveelste mooie belofte in de aanloop naar
de gemeenteraadverkiezingen van 2000, maar vooral een belofte
opgenomen in het bestuursakkoord, het
contract tussen de
verkozen meerderheid en de bevolking. Deze belofte is tot op vandaag
niet alleen dode letter gebleken, ze werd door dat zelfde
stadsbestuur in feite onuitvoerbaar gemaakt door ‘de plotse
ingeving’ om daar een nieuwe woonwijk in te planten. Het
stadsbestuur met de sp.a
heeft dus zijn belofte verbroken en blijft ‘onduidelijk’
communiceren over de bestemming van deze
potentiële bufferzone.
Bestuursleden van
sp.a - Oostende, gelieve
eerst het bestuursakkoord 2001- 2006 correct uit te voeren en daarna
nieuwe beloftes te maken. “Alleen het beste is goed genoeg”.
|