Oostende 15 juli 2006
Geachte Heer,
Wij richten u heden deze brief als vzw WILOO.
Op 5 mei 2006 stuurden wij u een brief over de toename van het
aantal nachtvluchten van de firma MK Airlines op
de Oostendse luchthaven. Tot op heden hebben wij
helaas geen antwoord van u ontvangen.
Tijdens de nacht van zondag op maandag 10 juli 2006 werd half
Oostende twee maal wakker gebulderd door MK
Airlines, om 01:28 uur door de 9G-MKP met
vluchtnummer MKA906 uit Almaty, en om 02:50 door
de 9G-MKM met vluchtnummer MKA888 uit Tripoli.
Deze nachtelijke bewegingen zijn wederom in
tegenspraak met de door u ondertekende
intentieverklaring met MK Airlines. Sommige
omwonenden belden ons maandag op om te melden
dat ze ‘s nachts met de daver op het lijf waren
wakker geschrokken, en “recht in bed zaten” toen
de MK Airlines vliegtuigen landden. Klacht werd
neergelegd bij de uitbater van de luchthaven.
MK Airlines heeft geen al te beste veiligheidsreputatie. Recent
verscheen het eindrapport van de Canadese
overheid over hun jongste crash met een B-747
toestel in Halifax (Canada). Erg geruststellend
is dit rapport niet. MK Airlines vliegt nog
steeds met oude lawaaierige en in Ghana
geregistreerde toestellen, die ’s nachts te
Zaventem (en op andere grote luchthavens) niet
mogen landen of opstijgen.
Wij vernemen dat het Autonoom Gemeentebedrijf Haven Oostende (AGHO)
binnen afzienbare tijd uitbater van de
luchthaven wordt. Het kan toch niet zo zijn dat
omwonenden van de luchthaven geen enkele
verklaring van u krijgen?
Mogen we dan ook aandringen op een spoedig antwoord op onze brief
van 5 mei 2006.
Hoogachtend
Jacques Denecker,
Voorzitter
|