Start contact links rondrit Economie&Werk

 

 

 

 

 

 


ER-AXZ

 

zie ook:
vernieuwing op de luchthaven
lees...
(over Moldavië)

Victoria-meer wordt begraafplaats voor vliegende cowboys,

(25-mar-03)

Vier dagen na een B-707 van Johnsons Air (Cargo Plus), 9G-IRL, is op 23/03 terug een toestel in het Victoria-meer gestort. De 8 crewleden overleefden de crash niet (1). De Iljushin-76, ER-IBR, was opgestegen op de luchthaven van Mwanza met 50 ton vis voor Kroatië. Het toestel werd geopereerd door het Moldavische in 2001 opgerichte Airline Transport.

Airline Transport scoort beslist niet hoog qua betrouwbaarheid, maar des te beter qua incidenten. Op 30 december 2004 zakte één van zijn Iljushins-76, ER-IBM, in het Tadzjiekse Dushanbe dusdanig door zijn landingsgestel, dat het vliegtuig als onherstelbaar werd afgeschreven. Iets daarvoor op 11 december ging in volle vlucht plots een deur open van de Iljushin-76, ER-IBW. Een crewlid werd uit het toestel gezogen.

Zowel ER-IBM (2) als ER-IBW (3) waren in 2004 in Oostende op bezoek voor het opladen van “outsized cargo”.

Airline Transport is verder op Ostend Airport bekend, omdat het tijdens 2004 zijn Antonov-12, ER-AXZ (4) in leasing gaf aan Air Charter Service, die nu de An-12, ER-AXY (5), least van het Moldavische Aerocom. Deze laatste maatschappij werd in augustus 2004 zijn licentie ontnomen, toen de maatschappij al te veel in het nieuws kwam met wapenleveringen aan landen onder VN-embargo. Zo was Aerocom bij voorbeeld in 2002 betrokken bij illegale wapenleveringen aan Liberia, samen met het in Oostende wel bekende Ducor World Airlines van trafikant Duane Egli (6). Aerocom werd inmiddels overgeheveld naar het Griekse Asterias Commercial met basis in Oekraïne.


Ilyushin ER-IBW, zusje van ER-IBR, 10 sept. '04 in Oostende

 

 

 

 


ER-AXY