
ER-AXZ
zie ook:
vernieuwing op de luchthaven
lees...
(over Moldavië) |
Victoria-meer wordt begraafplaats voor vliegende cowboys,
(25-mar-03)
Vier
dagen na een B-707 van Johnsons Air (Cargo Plus), 9G-IRL, is op 23/03 terug
een toestel in het Victoria-meer gestort. De 8 crewleden overleefden de
crash niet
(1).
De Iljushin-76, ER-IBR, was opgestegen op de luchthaven van Mwanza met 50
ton vis voor Kroatië. Het toestel werd geopereerd door het Moldavische in
2001 opgerichte Airline Transport.
Airline
Transport scoort beslist niet hoog qua betrouwbaarheid, maar des te beter
qua incidenten. Op 30 december 2004 zakte één van zijn Iljushins-76,
ER-IBM, in het Tadzjiekse Dushanbe dusdanig door zijn landingsgestel, dat
het vliegtuig als onherstelbaar werd afgeschreven. Iets daarvoor
op 11 december ging in volle vlucht plots een deur open van de
Iljushin-76, ER-IBW. Een crewlid werd uit het toestel gezogen.
Zowel
ER-IBM
(2)
als ER-IBW
(3)
waren in 2004 in Oostende op bezoek voor het opladen van “outsized cargo”.
Airline
Transport is verder op Ostend Airport bekend, omdat het tijdens 2004 zijn
Antonov-12, ER-AXZ
(4)
in leasing gaf aan Air Charter Service, die nu de An-12, ER-AXY
(5),
least van het Moldavische Aerocom. Deze laatste maatschappij werd in
augustus 2004 zijn licentie ontnomen, toen de maatschappij al te veel in
het nieuws kwam met wapenleveringen aan landen onder VN-embargo. Zo was
Aerocom bij voorbeeld in 2002 betrokken bij illegale wapenleveringen aan
Liberia, samen met het in Oostende wel bekende Ducor World Airlines van
trafikant Duane Egli
(6). Aerocom werd inmiddels overgeheveld naar het Griekse
Asterias Commercial met basis in Oekraïne.

Ilyushin ER-IBW, zusje van ER-IBR, 10 sept. '04 in Oostende |

ER-AXY |