Start contact links rondrit Economie&Werk

 

 

 

Na oorlog komt heropbouw

 

09/12/2003 (Het Nieuwsblad)

 

OOSTENDE - Volgens luchthavendirecteur Gino Vanspauwen valt de Oostendse luchthaven niet met het einde van de Iraakse oorlog. "Na de oorlog begint de heropbouw. Daar gaat het momenteel om", aldus Gino Vanspauwen.

 Zonder de Amerikaanse legertransporten zakt het vrachtvervoer toch sterk? Gino Vanspauwen: "De tonnage of het aantal passagiers maakt eigenlijk niks uit omdat de luchthaven open is voor allerlei vluchten: trainingsvluchten, fuelstops, in- en uitladen van goederen en passagiers, en zo meer. Hoe groter het aantal vliegtuigen is dat op Oostende landt, over des te meer klanten de vaste kosten van veiligheid, brandweer enzovoort kunnen verdeeld worden. En dus ook: hoe minder de luchthaven de belastingbetaler kost."

Brengen die vluchten dan enige meerwaarde? "Er is het fuelbedrijf dat levert, de taxichauffeur die de crew naar een Oostends hotel brengt alsook dat hotel. Als zij wegblijven, dan stijgen de kosten voor andere maatschappijen en wijken die ook uit naar bijvoorbeeld Frankrijk. In dat geval moet alles over de weg, wat meer vervuilend is."

De cijfers van de minister zijn juist? "Die zijn afkomstig van de luchthaven. Eigenlijk moet een luchthaven niet in tonnenmaat of aantal passagiers rekenen, maar in aantal vliegtuigen. Dat geeft een realistisch beeld."

Krijgen de vliegtuigen van het Amerikaanse leger kortingen? "Ze hadden steeds 100 procent betaald, tot de ministerraad besliste dat fuelstops slechts aan 50 procent mochten verrekend worden. Dat werd toen meteen rechtgezet."

Vallen de trafieken dan niet in elkaar na de oorlog met Irak? "Neen, want na de oorlog komt de heropbouw. Daar gaat het momenteel om, dat Oostende ook fuelstop blijft tijdens de heropbouw en niet Frankfurt of Manson. Wij bezorgen veel mensen werk, zelfs bij een fuelstop. Daarenboven is de luchthaven geen alleenstaand ding. Dit is een logistiek centrum met vliegtuigen en vrachtwagens en als we de centen kregen ook een spoorweg, waarvan ik het tracé meteen wil tekenen. Dat is ook de toekomst: meer vliegtuigen, meer trafiek en meer werkgelegenheid op een logistiek knooppunt."

 

(YNG)  Het Nieuwsblad