Na oorlog komt
heropbouw
09/12/2003 (Het Nieuwsblad)
OOSTENDE - Volgens luchthavendirecteur
Gino Vanspauwen valt de Oostendse luchthaven niet met het einde van de
Iraakse oorlog. "Na de oorlog begint de heropbouw. Daar gaat het momenteel
om", aldus Gino Vanspauwen.
Zonder de Amerikaanse legertransporten zakt het
vrachtvervoer toch sterk? Gino Vanspauwen: "De tonnage of het aantal
passagiers maakt eigenlijk niks uit omdat de luchthaven open is voor
allerlei vluchten: trainingsvluchten, fuelstops, in- en uitladen van
goederen en passagiers, en zo meer. Hoe groter het aantal vliegtuigen is
dat op Oostende landt, over des te meer klanten de vaste kosten van
veiligheid, brandweer enzovoort kunnen verdeeld worden. En dus ook: hoe
minder de luchthaven de belastingbetaler kost."
Brengen die vluchten dan enige meerwaarde? "Er is het
fuelbedrijf dat levert, de taxichauffeur die de crew naar een Oostends
hotel brengt alsook dat hotel. Als zij wegblijven, dan stijgen de kosten
voor andere maatschappijen en wijken die ook uit naar bijvoorbeeld
Frankrijk. In dat geval moet alles over de weg, wat meer vervuilend is."
De cijfers van de minister zijn juist? "Die zijn afkomstig
van de luchthaven. Eigenlijk moet een luchthaven niet in tonnenmaat of
aantal passagiers rekenen, maar in aantal vliegtuigen. Dat geeft een
realistisch beeld."
Krijgen de vliegtuigen van het Amerikaanse leger kortingen?
"Ze hadden steeds 100 procent betaald, tot de ministerraad besliste dat
fuelstops slechts aan 50 procent mochten verrekend worden. Dat werd toen
meteen rechtgezet."
Vallen de trafieken dan niet in elkaar na de oorlog met
Irak? "Neen, want na de oorlog komt de heropbouw. Daar gaat het momenteel
om, dat Oostende ook fuelstop blijft tijdens de heropbouw en niet
Frankfurt of Manson. Wij bezorgen veel mensen werk, zelfs bij een fuelstop.
Daarenboven is de luchthaven geen alleenstaand ding. Dit is een logistiek
centrum met vliegtuigen en vrachtwagens en als we de centen kregen ook een
spoorweg, waarvan ik het tracé meteen wil tekenen. Dat is ook de toekomst:
meer vliegtuigen, meer trafiek en meer werkgelegenheid op een logistiek
knooppunt."
(YNG)
Het Nieuwsblad
|