Johnson Air en MK Airlines maken
gebruik van in Ghana geregistreerde toestellen
Volgens de Amerikaanse overheid
(FAA) kan
Ghana
niet garanderen dat de in Ghana geregistreerde vliegtuigen (1)
voldoen aan minimale ICAO
(International Civil Aviation Organisation) veiligheidsnormen. Bijgevolg
hebben de in Ghana geregistreerde vliegtuigen (2)
een zeer twijfelachtige veiligheidsstatus!



lees... |
Open museumdag ook op de Oostendse
luchthaven
10-feb-07
 MK
Airlines zette half september 06 zijn enige overblijvende DC8, 38
jaar oud (1),
na een maandenlange afwezigheid terug in op vluchten op Oostende. Mooie
voorspellingen omtrent nakende vlootmodernisering verhinderden MK echter
niet voor haar diensten beroep te doen op nog een tweede oude
luidruchtige DC8 (2).
Het toestel landde hier een eerste keer op 8 februari. Het behoort toe
aan Johnsons Air, een ouwe bekende van de luchthaven en met een
dubieus verleden.
Johnsons
Air had samen met HeavyLift Airlines in de tweede helft van 2003 een
kantoor geopend op de luchthaven. In juni 2004 verdwenen beide
maatschappijen plots met de noorderzon na enkele ongunstige publicaties
(zie verder). Johnsons vloog in die periode vooral vanuit de Arabische
Emiraten (Sharjah) op Afrika en Zuid-Amerika met oude Boeings 707 en
DC8’en, in de meest diverse kleuren van de voormalige eigenaars, maar
telkens zonder enig Johnsons-opschrift. Johnsons laat zich kennelijk
niet graag de visu identificeren. Het pas voor rekening van MK
Airlines geland toestel is dan ook naar oude Johnsons-traditie zonder
opschrift, “untitled” zoals dat heet. Eén van Johnsons’ toestellen stond
hier einde 2003 een tijd lang gestationeerd (3).
Een andere DC8-toestel dat Oostende als basis had en lange tijd hier
vloog voor Silk Way Airlines werd door Johnsons aangekocht, maar werd niet meer in staat geacht veilig van de grond te
komen. Het toestel kreeg daarom zelfs zijn nieuwe Johnsons-registratie
9G-RMF niet meer opgekleefd en staat nog steeds weg te rotten op de
luchthaven (4).

9G-TOP
Johnsons
Air werd in 1995 opgericht door een in de VS residerende Iraniër,
Farhad Azima. Hij is een veteraan in het transporteren van illegale
wapens naar landen onder embargo (5)
en nam ondermeer actief deel aan illegale transporten tijdens het
Iran-Contra schandaal met zijn toenmalige vliegtuigmaatschappij Race
Aviation (6).
Deze maatschappij werd opgedoekt in hetzelfde jaar dat Johnsons Air door
Azima werd opgericht.
Op 7
augustus 2003 zag Azima nog eens zijn kans schoon om een embargo te
omzeilen met een illegale wapenlevering. Die dag landde voor een derde
keer een Johsons Air B707, 9G-LAD, op Robertsfield Airport in
Liberia, toen tijdens het bewind van
dictator Charles Taylor in volle burgeroorlog. Het vliegtuig was opnieuw
volgestouwd met raketlanceerders, automatische wapens en munitie (7).
WILOO rapporteerde reeds voorheen over deze illegale wapenvlucht (8).
Het voorval had nog een vervelend staartje voor een andere Ghanese
maatschappij met vestiging op de luchthaven, Race Cargo Airlines.
Onder verdenking van medeplichtigheid werd haar licentievergunning een
tijd lang door de Ghanese Civiele Autoriteit geschorst. De Oostendse
vestiging van Race Cargo (waarvan de benaming toevallig of niet
verbazend lijkt op Azima’s Race Aviation), werd onlangs vervangen door
een nieuwe maatschappij, Rainbow Air Cargo (9).
Race Cargo in Ghana zelf gaf haar
licentievergunning door aan het eveneens
Ghanese Cargo Plus Aviation, die verder met het vliegtuig 9G-LAD
in Africa opereert maar er toch nog een vertegenwoordiging in Oostende
op nahoudt.
Het
bewuste vliegtuig 9G-LAD heeft niettemin ook haar eigen Oostends
verleden. Sinds 1993 bezocht dat toestel Oostende geregeld met de
registratie 5N-MXX (10).
Zijn eigenaar was toen het Nigeriaanse Merchant Express Aviation. Toen
Merchant Express in 1998 werd opgedoekt, werd haar vliegtuig verkocht
aan Johnsons Air, die traditiegetrouw de bestaande basiskleuren van het
vliegtuig behield, mits het verwijderen van het Merchant-opschrift, maar
zonder enige Johnsons-vermelding. In november 2000 was er op Oostende
een laatste eenmalige landing van 9G-LAD (11).

9G-LAD during the nineties
Op 29
augustus 2005 meldden de Belgische kranten dat Johnsons Air verbod wordt
opgelegd het Belgisch luchtruim te gebruiken. In een brief van 4 april
2006 (12)
aan Europees Commissaris voor Transport, Jacques Barrot, spreekt WILOO
haar verwondering uit, dat – hoewel een vliegverbod voor België
werd uitgevaardigd – Johnsons Air niet werd opgenomen in het toenmalig
EU-reglement (13)
inzake vliegverbod voor bepaalde maatschappijen. In zijn antwoord (14)
verwijst Europees Commissaris naar het besluit van de EU-commissie, dat
na onderzoek vooralsnog geen EU-vliegverbod voor Johnsons Air
wordt opgelegd, mits de uitwerking van een actieplan om aan haar
veiligheidstekortkomingen te verhelpen en onder onverminderd verdere
verificatie van haar naleving van de geldende veiligheidsnormen. Het
besluit werd geacteerd in het laatste EU-reglement (15).
Inmiddels werd in hetzelfde EU-reglement aan DAS Air Cargo, een
geregelde bezoeker op de Oostendse luchthaven, een EU-vliegverbod
opgelegd wegens ernstige veiligheids tekortkomingen. In afwachting van
een eventuele opheffing van het vliegverbod, vliegt DAS Air nu met
toestellen van Gemini Air Cargo.
Het zal
menigeen duidelijk zijn, dat de Oostendse luchthaven nog steeds enkel
maatschappijen weet aan te trekken, die ofwel een dubieus verleden
hebben ofwel qua veiligheid geen blanco palmares kunnen voorleggen.
|
…bovendien verblijven er in
onze stad nog steeds restanten van malafide ondernemingen, met name
Cargo Plus Aviation (alias First International Airways), Aero Zambia en
TAAG Angola… (Bron: De Zeewacht van 22/12/2006,
pagina 14)


Corneel Heymansstraat 10,
Oostende |