WILOO STRIJDT VERDER
De vakantie is voorbij, …en toch heeft WILOO nooit
stilgezeten, want er is heel wat gebeurd!
Ostend-Bruges Airport nog steeds een onveilige luchthaven
Op 6 augustus werd aan een
oude bekende alhier toelating gegeven tot opstijgen. De 34 jaar oude Boeing
maakte op oudejaarsavond op onze luchthaven een noodlanding. Men sloeg het
toestel aan de ketting wegens tal van technische gebreken. Na 7 maanden steeg
het terug op in de late voormiddag boven overvolle stranden, campings en
winkelcentra. Enkele minuten later moest het toestel opnieuw een
noodlanding uitvoeren in het Franse Reims.
Naar aanleiding hiervan heeft WILOO een analyse[1]
gemaakt van de vrachtactiviteiten tijdens de laatste acht maanden. WILOO kwam
tot de verbijsterende vaststelling dat nog steeds 40% van de vracht wordt
uitgevoerd door bakken van minstens 32 jaar oud. Een deel ervan zijn toestellen
met straalmotoren, 32 tot 35 jaar oud, anderen zijn de sterk-polluerende
Antonov-12 propellervliegtuigen, alle ouder dan 35 jaar.
Het gevaar boven onze hoofden is nog lang niet geweken!
Vliegende tijdbommen blijven dagelijks onze luchthaven
aandoen!
17 Oostendse toestellen zijn sedert 1996
verongelukt
WILOO zoekt geen spijkers op laag water. Dit blijkt uit de
perikelen van de laatste jaren. Van de regelmatig bezoekende vrachtvliegtuigen
zijn er sedert 1996 wereldwijd 17 toestellen gecrasht, sommige met fatale
afloop voor de bemanning. Twee van deze toestellen zijn op onze luchthaven zelf
tegen de vlakte gegaan, gelukkig zonder menselijk leed.
Oostende bleef vooralsnog gespaard, maar kroop wel menig maal
door het oog van de naald!
Beseffen de Oostendenaars, politici en luchthavenautoriteiten wel
voldoende hoe onveilig het is om op een luchthaven
temidden een stad museumstukken te laten opereren?
Houding van luchthavendirectie en overheid
Het is onvoorstelbaar hoe de
overheid, die onze luchthaven beheert, zich verder zulke gevarenrisico’s blijft
veroorloven. De overheid doet al jaren alsof haar neus bloedt. WILOO heeft bij
beide ministers van mobiliteit een onderhoud aangevraagd om de zaken te
bespreken. De Federale minister Bert Anciaux ziet dat niet zitten en de Vlaamse
minister Gilbert Bossuyt gaf zelfs geen kik! Mocht er zich in Oostende
ooit een ernstig luchtvaartongeval voordoen, zal WILOO beide ministers
aansprakelijk stellen, zo luidt het in een recente WILOO-brief.
Maar er is meer. Diezelfde overheid, die inzake naleving van
zowel milieu- als exploitatievergunning toch een voorbeeldfunctie zou
moeten uitoefenen, schiet schromelijk tekort. WILOO stelde vast dat de Oostendse
luchthaven op drie vlakken in overtreding was met de milieuvergunning. Bovendien
zou het Vlaams Gewest onbevoegd zijn om een luchthaven uit te baten. De rechter
in kortgeding in Brugge verklaarde zich onlangs onbevoegd in de zaak.
WILOO stapt nu naar het Hof van Beroep in Gent.
En de luchthavendirectie…? “Ostend Airport zit in de lift”,
meldde zeer onlangs minister Bossuyt op de FocusTV-website. Voor de eerste
acht maanden was het vrachtvervoer met 33% gestegen. Dat had de minister
vernomen van de luchthavendirectie. Toen een nieuwsgierig WILOO-lid aan
luchthavenmanager Gino Vanspauwen vroeg of de Amerikaanse vracht voor de
Irak-oorlog daarin begrepen was, kon of wilde de kersverse manager geen sluitend
antwoord geven. Hij werd zelfs over de vragenstelling zeer boos en verklaarde
tegen het WILOO-lid klacht[2] te zullen indienen wegens telefonisch
stalking!
Welke “manageriële” hoogstandjes zullen onze Dirty Airport ooit
nog veilig en zelfbedruipend kunnen maken!?
Met groeten van het WILOO-bestuur
Word lid van Wiloo: stort
10 euro op 833-5156190-25
v.u.: vzw WILOO,
Kruidenstraat 19, Oostende
|