Start contact links rondrit Economie&Werk

 

 

 

WILOO STRIJDT VERDER


De vakantie is voorbij, …en toch heeft WILOO nooit stilgezeten, want er is heel wat gebeurd!

 

Ostend-Bruges Airport nog steeds een onveilige luchthaven

 

Op 6 augustus werd aan een oude bekende alhier toelating gegeven tot opstijgen. De 34 jaar oude Boeing maakte op oudejaarsavond op onze luchthaven een noodlanding. Men sloeg het toestel aan de ketting wegens tal van technische gebreken. Na 7 maanden steeg het terug op in de late voormiddag boven overvolle stranden, campings en winkelcentra. Enkele minuten later moest het toestel opnieuw een noodlanding uitvoeren in het Franse Reims.

Naar aanleiding hiervan heeft WILOO een analyse[1] gemaakt van de vrachtactiviteiten tijdens de laatste acht maanden. WILOO kwam tot de verbijsterende vaststelling dat nog steeds 40% van de vracht wordt uitgevoerd door bakken van minstens 32 jaar oud. Een deel ervan zijn toestellen met straalmotoren, 32 tot 35 jaar oud, anderen zijn de sterk-polluerende Antonov-12 propellervliegtuigen, alle ouder dan 35 jaar.

Het gevaar boven onze hoofden is nog lang niet geweken!

Vliegende tijdbommen blijven dagelijks onze luchthaven aandoen!

 

17 Oostendse toestellen zijn sedert 1996 verongelukt


WILOO zoekt geen spijkers op laag water. Dit blijkt uit de perikelen van de laatste jaren. Van de regelmatig bezoekende vrachtvliegtuigen zijn er sedert 1996 wereldwijd 17 toestellen gecrasht, sommige met fatale afloop voor de bemanning. Twee van deze toestellen zijn op onze luchthaven zelf tegen de vlakte gegaan, gelukkig zonder menselijk leed.

Oostende bleef vooralsnog gespaard, maar kroop wel menig maal door het oog van de naald!

Beseffen de Oostendenaars, politici en luchthavenautoriteiten wel voldoende hoe onveilig het is om op een luchthaven temidden een stad museumstukken te laten opereren?

 

Houding van luchthavendirectie en overheid


Het is onvoorstelbaar hoe de overheid, die onze luchthaven beheert, zich verder zulke gevarenrisico’s blijft veroorloven. De overheid doet al jaren alsof haar neus bloedt. WILOO heeft bij beide ministers van mobiliteit een onderhoud aangevraagd om de zaken te bespreken. De Federale minister Bert Anciaux ziet dat niet zitten en de Vlaamse minister Gilbert Bossuyt gaf zelfs geen kik! Mocht er zich in Oostende ooit een ernstig luchtvaartongeval voordoen, zal WILOO beide ministers aansprakelijk stellen, zo luidt het in een recente WILOO-brief.

Maar er is meer. Diezelfde overheid, die inzake naleving van zowel milieu- als exploitatievergunning  toch een voorbeeldfunctie zou moeten uitoefenen, schiet schromelijk tekort. WILOO stelde vast dat de Oostendse luchthaven op drie vlakken in overtreding was met de milieuvergunning. Bovendien zou het Vlaams Gewest onbevoegd zijn om een luchthaven uit te baten. De rechter in kortgeding in Brugge verklaarde zich onlangs onbevoegd in de zaak. WILOO stapt nu naar het Hof van Beroep in Gent.

En de luchthavendirectie…? “Ostend Airport zit in de lift”, meldde zeer onlangs minister Bossuyt op de FocusTV-website. Voor de eerste  acht maanden was het vrachtvervoer met 33% gestegen. Dat had de minister vernomen van de luchthavendirectie. Toen een nieuwsgierig WILOO-lid aan luchthavenmanager Gino Vanspauwen vroeg of de Amerikaanse vracht voor de Irak-oorlog daarin begrepen was, kon of wilde de kersverse manager geen sluitend antwoord geven. Hij werd zelfs over de vragenstelling zeer boos en verklaarde tegen het WILOO-lid klacht[2] te zullen indienen wegens telefonisch stalking!

Welke “manageriële” hoogstandjes zullen onze Dirty Airport ooit nog veilig en zelfbedruipend kunnen maken!?

Met groeten van het WILOO-bestuur

Word lid van Wiloo: stort 10 euro op 833-5156190-25

                                                                                                                                         v.u.: vzw WILOO, Kruidenstraat 19, Oostende