7 januari 2012
9
jaar na ondertekenen van het luchthavencharter
zitten we op hetzelfde niveau als in 2002. Voor de werkgelegenheid is
het doel blijkbaar onbereikbaar!
Sprookjes van 2005
lees...
28 januari 2008
einde periode :
5 jaar na ondertekenen van het luchthavencharter
blijkt het doel verre van bereikt! (lees...)
Na aftrek van
de transitvracht werd in 2007 minder reële, voor de
werkgelegenheid belangrijke, vracht genoteerd dan in 1997!
Over de
werkgelegenheid wordt, nu de periode van 5 jaar afgelopen is, niet meer
gesproken. Wat zou de vergelijking met de nulmeting van 2003 hebben
geleerd?
|
Luchthavencharter van 28 januari
2003
Tussen de ondertekenende organisaties is
overeenstemming bereikt over de onderstaande tekst die de
gemeenschappelijke toekomstvisie m.b.t. de luchthaven weergeeft. De
ondertekenende organisaties engageren zich om deze visie actief te
ondersteunen en samen verder te ontwikkelen.
“GEMEENSCHAPPELIJKE VERKLARING MET BETREKKING TOT
DE OOSTENDSE LUCHTHAVEN”.
De economische toekomst van Oostende moet uitgebouwd worden op
verschillende middelgrote pijlers. De luchthaven moet voor Oostende op
middellange termijn één van die pijlers worden. Dit betekent niet dat een
ongebreidelde groei mogelijk is, maar dat de luchthaven moet kunnen
ontwikkelen en groeien tot een middelgrote luchthaven. Deze evolutie moet
zich kunnen voltrekken binnen de huidige infrastructuur, die mits een
aantal aanpassingen - zoals de dringende verwezenlijking van het nieuwe
ILS-systeem (Instrumental Landing System) - voldoende uitgerust is.
De luchthaven is het meest interessant als een mix wordt aangeboden van
lijnvluchten, charters en vracht. Gezien het niet de ambitie is een zeer
grote luchthaven uit te bouwen op het niveau van een nationale luchthaven,
is het belangrijk bijzondere aandacht te besteden aan bepaalde
nichemarkten. “Perishables”, out sized cargo en charters zijn daar
voorbeelden van.
De doelstelling van de luchthaven is finaal het verhogen van de
tewerkstelling in de Oostendse regio. Tonnages en aantal
passagiers zijn interessante waardemeters, maar niet de finale
doelstelling. De ondertekenende organisaties koesteren de ambitie de
tewerkstelling en de economische meerwaarde op termijn
te verdubbelen. Daartoe moet een duidelijke nulmeting gemaakt
worden en moeten periodiek nieuwe cijfers opgesteld en openbaar gemaakt
worden. De tewerkstellingsambitie houdt ook in dat aanverwante
activiteiten ontwikkeld worden zoals onderhoudsfaciliteiten, het
luchtvaartcentrum, enz.
Het nastreven van een volledige rentabiliteit zou tot een
activiteitenniveau leiden dat ecologisch niet aanvaardbaar is. Een
operationele rentabiliteit (exclusief investeringen) moet op termijn wel
mogelijk zijn en is de doelstelling van de ondertekenaars.
De tussenkomst van het gewest in de investeringen is niet alleen
aanvaardbaar omwille van de ecologische aspecten, maar ook omdat de
luchthaven ook een economische impact heeft op de globale Vlaamse
economie.
De ondertekenaars verdedigen de verbeteringen die een betere leefbaarheid
met de omgeving moeten mogelijk maken. Met name de beperking tot een
gemiddelde van 2 nachtbewegingen (900 nachtbewegingen op jaarbasis)
en de positieve discriminatie van dagvluchten (tarifering) moeten behouden
blijven. Een uitbreiding van de vluchten over zee, een monitoring van de
reukhinder en een aanscherping van de “klassieke” milieuinvesteringen
(afvalwater bv.), moeten de volgende jaren uitgevoerd worden.
Bij deze maatregelen is een brede dialoog belangrijk, met alle
bewonersgroepen en met alle sociale en economische actoren. Het bestaande
overleg moet derhalve verruimd worden. Het communicatiebeleid moet
pro-actief versterkt worden.
Inzake beheer ondersteunen de ondertekenaars het effectief maken van de
DAB (Dienst Afzonderlijk Beheer) en vragen dat zo vlug mogelijk een
beheerder wordt aangesteld voor deze DAB die in overleg met de lokale
gemeenschap voldoende beslissingsruimte krijgt om een dynamisch beheer te
garanderen. Daarbij zal in het beleid zoveel mogelijk naar synergiën met
AGHO gezocht worden.
Deze nota werd op 28 januari 2003 ondertekend door:
Jean Vandecasteele Hilde Veulemans
(SP.A) (CD&V)
Bart Tommelein Geert Lambert
(VLD) (Spirit)
Johan Vande Lanotte,
(AGHO)
Guy Taillieu Vincent Neyman
(Kamer voor Handel en Nijverheid) (Unizo)
Bruno Monteyne Fernand Jonckheere
(ABVV) (ACV)
|
Verdubbeling beloofd in 2003,
lees...
The Papua Concept
|