Start contact links rondrit Economie&Werk

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Advies Oostende vernietigend voor luchthaven - 03/06/2004

OOSTENDE - ,,Het advies van de stad Oostende over de nieuwe milieuvergunningsaanvraag van de Oostendse luchthaven zal vernietigend zijn voor de luchthaven", aldus schepen Yves Miroir van Oostende. De reactie komt na de extra milieuraad over de aanvraag, waar een totale afschaffing van de nachtvluchten en een stilstand van de groei overdag werd geadviseerd.

Miroir noemt de aanvraag onrealistisch en wijst dat de gewenste groei leidt tot 54.000 gehinderden op de 70.000 Oostendenaars. De Oostendse milieuraad boog zich dinsdagavond over de milieuaanvraag van de Oostendse luchthaven. De huidige vergunning loopt begin 2005 ten einde en een nieuwe vergunning voor 20 jaar moet door Ostend Airport worden aangevraagd.

De raad adviseert de aanvraag te verwerpen en de nachtvluchten boven Oostende af te schaffen. De luchthavendirectie vraagt er ruim 11.000.

De milieuraad vraagt een stand-still voor de dagvluchten, tussen 6 en 23 uur op het peil van 2000. De luchthaven wil ruim 1,2 miljoen passagiers verschepen en de vrachtvluchten verveelvoudigen. ,,We gaan moeten kiezen of we de luchthaven al die kansen willen geven en Oostende sluiten of omgekeerd. Zij spreken in hun aanvraag van 11.000 mensen die lawaaihinder lijden en 43.000 die hinder van de kerosinedampen ondervinden. Het wordt dus het een of het ander", vervolgt Miroir.

Over de vraag van de raad om een pollutienetwerk voor de bodem en het lawaai op te richten is hij kritischer. ,,De resultaten van zo'n netwerk komen pas een jaar later naar voor en zijn dus dan al achterhaald."

(YNG)

 

 

Milieuvergunning luchthaven Oostende krijgt negatief advies

Milieuraad Oostende wil geen nachtvluchten.

OOSTENDE - Geen nachtvluchten vanop de luchthaven van Oostende en een maximum aantal vluchten overdag. Dat is het advies dat de milieuraad van Oostende uitbracht in het openbaar onderzoek naar een nieuwe milieuvergunning voor de luchthaven van Oostende. Deze vergunning is twintig jaar geldig. Het is de eerste keer dat de milieuraad pleit voor een plafond voor de dagvluchten. ,,We willen maximum 3.530 bewegingen per jaar. Dat is gemiddeld minder dan vijf vliegtuigen die landen en opstijgen per dag'', zegt Maarten Wuestenberghs, de voorzitter van de milieuraad. De milieuraad maakt zijn advies over aan het stadsbestuur die het op zijn beurt doorstuurt naar de provincie. De Bestendige Deputatie neemt in het najaar een beslissing.

De milieuraad adviseert het stadsbestuur om de aanvraag van de luchthavendirectie te verwerpen en de nachtvluchten boven Oostende af te schaffen. De luchthaven wil dat de nieuwe milieuvergunning ruim 11.000 nachtvluchten per jaar toelaat. Voor de dagvluchten vraagt de milieuraad om de huidige situatie van een 2.000-tal vluchten tussen 6 en 23 uur te behouden.

Ook het stadsbestuur van Oostende kondigt nu al aan een vernietigend advies te geven over de nieuwe milieuvergunningsaanvraag, zegt de schepen van Leefmilieu, Yves Mirior (SP.A). Miroir noemt de aanvraag onrealistisch. Volgens hem leidt de gewenste groei tot 54.000 gehinderden op de 70.000 inwoners.

,,We moeten kiezen of we de luchthaven al die kansen willen geven en de stad Oostende sluiten of omgekeerd. De directie spreekt in de aanvraag van 11.000 mensen die lawaaihinder lijden en 43.000 die hinder van de kerosinedampen ondervinden.''

Over de vraag van de milieuraad om een pollutienetwerk voor de bodem en het lawaai op te richten, is de schepen kritischer. ,,De resultaten van zo'n netwerk komen pas een jaar later naar voor en zijn dan al achterhaald. Wel is het zo dat er in dit soort aanvragen makkelijk met milieu omgesprongen wordt.''

De milieuvergunning van de Oostendse luchthaven loopt in 2005 af. De directie vraagt een nieuwe twintigjarige vergunning aan.

(yng, belga)

03/06/2004