Advies Oostende vernietigend voor luchthaven
- 03/06/2004
OOSTENDE - ,,Het advies van
de stad Oostende over de nieuwe milieuvergunningsaanvraag van de Oostendse
luchthaven zal vernietigend zijn voor de luchthaven", aldus schepen Yves
Miroir van Oostende. De reactie komt na de extra milieuraad over de
aanvraag, waar een totale afschaffing van de nachtvluchten en een
stilstand van de groei overdag werd geadviseerd.
Miroir noemt de aanvraag
onrealistisch en wijst dat de gewenste groei leidt tot 54.000 gehinderden
op de 70.000 Oostendenaars. De Oostendse milieuraad boog zich dinsdagavond
over de milieuaanvraag van de Oostendse luchthaven. De huidige vergunning
loopt begin 2005 ten einde en een nieuwe vergunning voor 20 jaar moet door
Ostend Airport worden aangevraagd.
De raad adviseert de
aanvraag te verwerpen en de nachtvluchten boven Oostende af te schaffen.
De luchthavendirectie vraagt er ruim 11.000.
De milieuraad vraagt een
stand-still voor de dagvluchten, tussen 6 en 23 uur op het peil van 2000.
De luchthaven wil ruim 1,2 miljoen passagiers verschepen en de
vrachtvluchten verveelvoudigen. ,,We gaan moeten kiezen of we de
luchthaven al die kansen willen geven en Oostende sluiten of omgekeerd.
Zij spreken in hun aanvraag van 11.000 mensen die lawaaihinder lijden en
43.000 die hinder van de kerosinedampen ondervinden. Het wordt dus het een
of het ander", vervolgt Miroir.
Over de vraag van de raad om
een pollutienetwerk voor de bodem en het lawaai op te richten is hij
kritischer. ,,De resultaten van zo'n netwerk komen pas een jaar later naar
voor en zijn dus dan al achterhaald."
(YNG)
Milieuvergunning luchthaven Oostende krijgt
negatief advies
Milieuraad
Oostende wil geen nachtvluchten.
OOSTENDE - Geen
nachtvluchten vanop de luchthaven van Oostende en een maximum aantal
vluchten overdag. Dat is het advies dat de milieuraad van Oostende
uitbracht in het openbaar onderzoek naar een nieuwe milieuvergunning voor
de luchthaven van Oostende. Deze vergunning is twintig jaar geldig. Het is
de eerste keer dat de milieuraad pleit voor een plafond voor de
dagvluchten. ,,We willen maximum 3.530 bewegingen per jaar. Dat is
gemiddeld minder dan vijf vliegtuigen die landen en opstijgen per dag'',
zegt Maarten Wuestenberghs, de voorzitter van de milieuraad. De milieuraad
maakt zijn advies over aan het stadsbestuur die het op zijn beurt
doorstuurt naar de provincie. De Bestendige Deputatie neemt in het najaar
een beslissing.
De milieuraad adviseert het
stadsbestuur om de aanvraag van de luchthavendirectie te verwerpen en de
nachtvluchten boven Oostende af te schaffen. De luchthaven wil dat de
nieuwe milieuvergunning ruim 11.000 nachtvluchten per jaar toelaat. Voor
de dagvluchten vraagt de milieuraad om de huidige situatie van een
2.000-tal vluchten tussen 6 en 23 uur te behouden.
Ook het stadsbestuur van
Oostende kondigt nu al aan een vernietigend advies te geven over de nieuwe
milieuvergunningsaanvraag, zegt de schepen van Leefmilieu, Yves Mirior
(SP.A). Miroir noemt de aanvraag onrealistisch. Volgens hem leidt de
gewenste groei tot 54.000 gehinderden op de 70.000 inwoners.
,,We moeten kiezen of we de
luchthaven al die kansen willen geven en de stad Oostende sluiten of
omgekeerd. De directie spreekt in de aanvraag van 11.000 mensen die
lawaaihinder lijden en 43.000 die hinder van de kerosinedampen
ondervinden.''
Over de vraag van de
milieuraad om een pollutienetwerk voor de bodem en het lawaai op te
richten, is de schepen kritischer. ,,De resultaten van zo'n netwerk komen
pas een jaar later naar voor en zijn dan al achterhaald. Wel is het zo dat
er in dit soort aanvragen makkelijk met milieu omgesprongen wordt.''
De milieuvergunning van de
Oostendse luchthaven loopt in 2005 af. De directie vraagt een nieuwe
twintigjarige vergunning aan.
(yng, belga)
03/06/2004
|